Ender opp med 18 liter i gjæringskaret ( 25 l batch )

Jeg hever silkaret stegvis under skyllingen og holder underveis vannspeilet I maskekaret bare 2-5cm over vannspeilet I kjelen. Når kjelen er full fortsetter jeg med stegvis heving av meskekaret og holder vannspeilet rett under kanten (1-5cm) på kjelen....
Sirkulerer du også under skylling ?
 
Er du ikke redd for at evt liten bakterieinfeksjon rekker å vokse seg stor her? Etter hva jeg skjønner handler rask nedkjøling om å få på gjær så raskt at den tar overhånd før en evt bakterie rekker å utvikle seg.

Litt redd. Men jeg tror ikke jeg har opplevd det. Det er jo grundig kokt, og så kjølt ned til 17-18 grader, minst.
@Tom Nordstrand Det er forresten ikke alltid jeg bruker det til øl. Nå fyller jeg det ofte på flasker, setter det i kjøleskapet og har det til startere - litt avhengig av mengde vørter jeg har, og hva slags øl det er.
 
Sist redigert:
En bedre løsning er nok å tilsette kokt vann til slutt. (Springvann i gjæringskaret kan godt gå bra, avhengig av vannverket ditt, og rørenes tilstand, men kokt vann er tryggere.)

Poenget med kokinga er dels å koke ut alfasyra (og smaksstoffer forøvrig) av humla, og dels å koke ut uønskede stoffer av vørteren. Så jeg ville ikke gå for å gjære delvis kortkokt vørter - sjøl om jeg ikke aner om en liten mengde vil gi merkbar smaksendring. Men kanskje andre har sikrere info?
Som jeg nevnte i utgangspunktet så ønsker jeg større volum.

Da kan man kanskje meske med full kjele for så å tappe av f.eks 5 liter vørter før koking, og så koke denne på en kasserolle ved siden ( 90 min ) ? For så å tilsette denne rett før kjøling og tapping til gjæringskaret.

Med denne fremgangsmåten så oppnår man kanskje litt høyere OG, enn med å tilsette kokt springvann ?
 
Sist redigert:
Dersom du treffer OG, men bommer på liter, har du dårlig effektivitet. Dette bedrer seg etter hvert som du får mer trening og lærer ditt utstyr og kjenne. For meg er kvalitet > kvantitet. Med den effektiviteten du har, ville jeg ikke tilsatt mer vann, men bare godtatt at du får 18L inntil effektiviteten din blir bedre.
I mellomtiden kan du alltid kjøpe en ekstra kilo Pils / PaleAle malt og spe på med. Da beholder du kvalitet, og øker kvantitet :)
 
Dersom du treffer OG, men bommer på liter, har du dårlig effektivitet. Dette bedrer seg etter hvert som du får mer trening og lærer ditt utstyr og kjenne. For meg er kvalitet > kvantitet. Med den effektiviteten du har, ville jeg ikke tilsatt mer vann, men bare godtatt at du får 18L inntil effektiviteten din blir bedre.
I mellomtiden kan du alltid kjøpe en ekstra kilo Pils / PaleAle malt og spe på med. Da beholder du kvalitet, og øker kvantitet :)
Høres fornuftig ut. Jeg tror jeg følger dette rådet. Kvaliteten går foran kvantiteten helt klart
 
Det kan være greit å ha en pose DME I bakhanden før du har fått kontroll på effektiviteten I oppsettet ditt, for å justere opp OG om nødvendig, dersom du har skylt for mye...
 
Samme når. Så lenge du koker opp vannet først for å kvitte deg med oksygenet i det.
Jeg tilsetter de 3.15 literene sammen med tørrhumling i morgen. Når jeg da etterhvert får målt FG og skal beregne alkoholprosent, skal jeg da benytte 1.60 som OG (slik du regnet deg til)?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg hever silkaret stegvis under skyllingen og holder underveis vannspeilet I maskekaret bare 2-5cm over vannspeilet I kjelen. Når kjelen er full fortsetter jeg med stegvis heving av meskekaret og holder vannspeilet rett under kanten (1-5cm) på kjelen....

Det der må du forklare meg sånn at jeg forstår det. Eller jeg forstår hva du gjør med silkaret ditt underveis i skyllingen men skjønner ikke at dette tar lenger tid en bare å helle vannet over etter at silkaret er hevet helt opp. Eller?
 
Som opprinnelig post nevnte, var han redd for overkok med for mye i kjelen etter skylling (holde nivået godt under max merket).
Jeg brygger på en BB30, og ved 90-minutters kok ønsker jeg nivået opp mot de skruene til håndtakene (godt ove max merket) for å ha ca. 23-25 liter igjen til gjæringskaret. (Treffer OG godt uansett).
Hadde også nærvepirrende øyeblikk rundt hotbreak, hvor jeg måtte passe på effektregulatoren som en smed for å unngå "Menthos effekten". Dette er nå helt uproblematisk etter at jeg tilsatte 4-5 dråper Fermcap-S i vørten etter skylling og før oppkok. Pen og pyntelig overgang til rolling boil uten den voldsomme hotbreaken! :cool:
 
Det der må du forklare meg sånn at jeg forstår det. Eller jeg forstår hva du gjør med silkaret ditt underveis i skyllingen men skjønner ikke at dette tar lenger tid en bare å helle vannet over etter at silkaret er hevet helt opp. Eller?
Du får prøve deg frem, men jeg bruker ca45min på skyllingen med denne metoden. Jeg øser ca 1 l i slengen og venter 2-3min mellom hver gang jeg øser/hever...
 
Tilbake
Topp