Engelsk Ale/ Old Speckled Hen Inspirert

Laget nettopp min tredje engelsk ale, og dette ble den helt klart den mest vellykkede. Gjæren, WLP 023 Burton Ale fungerte brillefint og ga et fint og fruktig preg på brygget. Passer sikkert godt for det som topp høster gjær for gjenbruk, da kraussen produksjonen var formidabel. :biersmile:

Legger ved oppskriften jeg brukte. Kommer nok til å gå for en noe lysere karamellmalt og muligens litt tørrhumling med EKG ved neste anledning.


Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1055
FG: 1011
Alcohol: 5.8 % by vol.
Colour: 16 EBC (Amber)
Bitterness: 31 IBU
BU/GU: 0.56


Fermentables
Maris Otter Pale Malt 4500 grammes
Cara Crystal 120 EBC 350 grammes
Cane Sugar (light) 300 grammes

Mash schedule: 68 degrees for 60minutes



Hops
Challenger 7.6% alpha 34 grammes 60 minutes
Challenger 7.6% alpha 10 grammes 15 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 10 grammes 15 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 34 grammes 1 minutes

Fermentation
Yeast: WLP023 Burton Ale
Fermented at 18.5 degrees C for 20 days.
 
Ja det går svært bra. Den jeg lagde ble litt mørkere enn ''orginalen''. Vær obs på den kraftigen kraussen/gjærskum produksjonen denne gjæren gir. Alternativt kan du også gå for Wyeast sin ''Thames Valley Yeast''.
Lykke til og post gjerne hvordan det gikk!
 
Jeg hadde tenkt å gjennomføre det med vanlig 30l bøtte, eller blir det helt krise? Hvordan oksygenerte du vørteren?
 
"blow off tube" er en fordel. Hviss hullet på bøtta ikke tillater dette, er det bare å gjære med lokket løst i startfasen, og ha noe under bøtta som fanger opp eventuell gjærskum som  tyter ut. Oksigering av vørter gjør jeg aldri. (bortsett fra litt risting av dunk) Mange andre parametre som er langt viktigere; kontrollert mesketemp, gjærstarter/nok gjær og kontrollert temp ved gjæring (stormgjæring gir fort 5 grader ekstra ift romtemperatur), så her bruker jeg kjøleskap med temp styring (stc-1000)
 
Brygget denne i dag. Har for det meste gått greit. Er ikke helt kjent med eget utstyr enda, så endte opp med for høy OG, sannsynligvis fordi jeg har brukt for lite skyllevann, eller rett og slett kokt bort for mye, kjørte på med 4,8KW i dag ;D
Valgte å tilsette 2l kokt vann for å senke OG og havnet da på 1.055,ganske bra.
Tilsetter 2l starter av 2rør Burton ale. Har satt opp 12mm silikonslange som blowoff tube.

Er spent på å se hva som har skjedd når jeg kommer hjem i morgen kveld. Krysser fingrene for at det ikke tar helt av temperaturmessig. Bøtten står i kjelleren med varmeplate og UT200.
 
Flasket i dag. Føler jeg har hatt knallkontroll på gjæringstempen denne gangen. Begynte på 18 grader og avsluttet på 20,7 etter 14 dager.

FG havnet på 1.010 etter å ha tilsatt 3 gram sukker per liter til karbonering. Den har nok blitt alt for lys på farge ;D
 
Selv om jeg traff bra med OG og FG synes jeg at brygget smakte voldsomt søtt når jeg flasket det, ligger det i dette bryggets natur før karbonering/lagring, eller kan det ha skjedd en feil et sted?
 
RoganJosh skrev:
Selv om jeg traff bra med OG og FG synes jeg at brygget smakte voldsomt søtt når jeg flasket det, ligger det i dette bryggets natur før karbonering/lagring, eller kan det ha skjedd en feil et sted?

Med FG på 1.010 så virker det litt rart at det skulle smake voldsomt søtt, men dette har sikkert å gjere med den store andelen krystallmalt. Karboneringa hjelp sjølvsagt også på med å "lette" ølet.
 
Brygget mitt hadde fin balanse mellom bitterhet og restsødme (FG 1010) (selvfølgelig litt inhabil ift å bedømme eget øl, men men). Skulle heller ikke tro at mengden krystallmalt er helt ute av proposjoner. Smaksbildet vil likevell endre seg mye med karbonering og et par ukers lagring. Fruktigheten denne gjæren gir kan vel kanskje også oppleves som søtlig, men viss en kjenner etter både på aroma og smak, vil dette gå mer i retning av ferkse epler og pærer. (Aromaen er nydelig... :skitbra:)
Skulle en ha bommet litt på bitterheten kan det eventuelt komme av at en har brukt for gammel humle (som ikke har vært fryst ned under lagring) eller eventuelle målefeil ved veging av bitterhumle. Men som sagt er jeg nokså sikker på at karbonering og lagring vil gi et strålende resultat. Du traff jo også veldig bra på OG og FG,samt full kontroll på gjæringstemp, så hviss det hygeniske også er ivaretatt sånn noenlunde så er det ingen grunn til å bekymre seg for infeksjon.
Av og til får en intrykk av at en del hjemmebryggere har som tilleggshobby å bekymre seg for infeksjon. ;D
 
Tilbake
Topp