Engelsk Pale Ale antagelig underpitchet, nervøs brygger

Hei alle sammen!

Sist uke brygget jeg en porter på WLP 007 som hadde blitt steppet opp og blitt frisk og fin da jeg pitchet søndag ettermiddag. På tirsdag igjen brygget jeg en Best Bitter/Engelsk Pale Ale på 1040 OG, som jeg nå er litt bekymret for. Planen var å top-croppe mandag, og pitche dette på tirsdag ettermiddag etter gjæra hadde bunnfelt over natta. Jeg glemte å top-croppe på mandag, og endte opp med å top croppe tidlig på tirsdag istedet, kastet så den første top-croppinga i redsel om ett eller annet som jeg ikke helt skjønner i ettertid.

Uansett. Jeg top croppet en andre gang, kreusen var fortsatt rundt 1-2cm høyt, dog ikke særlig seigt. Dette pitcha jeg i litt vørter som hadde blitt kokt opp og kjølt ned. Det er vanskelig å si hvor mye det var, men med lav OG og aktiv gjæring i porteren tenkte jeg at det skulle holde. Nå snart 24t etter pitching er det lite som tyder på gjæring i karet. Skal jeg feige ut og hive oppi US-05 eller ha litt is i magen og satse på at den tar seg opp? Det er tegn på CO2 produksjon i fatet, men ikke noe synlig tegn på gjæring enda (kreusen).

TL;DR: Surr med topcropping, pitchet antagelig for lite gjær, 24t uten synlig aktivitet. US-05 emergency løsning eller ikke?
 
Det der ble nok ganske tynt, vil jeg tro. Sjøl om den kommer seg i gang etter hvert, risikerer du dårlig utgjæring, og mye estere. Jeg hadde kasta oppi tørrgjær. Om du har kort vei til butikken, ville jeg tatt Nottingham i stedet for 05, men 05 blir jo ikke vondt - bare litt for reint for en engelsk bitter.
 
Tilbake
Topp