Enkel maltmølle mm kjøpes (Oslo-området)

JohnR

 
Hei

Jeg er på jakt etter en brukt maltmølle, helst en enkel og rimelig variant bare til å komme i gang med de første bryggene. Jeg er også på jakt etter plastballonger, hydrometer, tappingsrør og liknende. Kan hente i Oslo-området.
 
jeg og er på utkikk etter maltmølle
men.. tenkte å bestille den billigste crankandsteinen direkte fra unaiten.

er det noen som blir med på det? tror vinninga går opp i spinninga hvis jeg bestiller bare en.
det blir billigere å bestille fler og få det sendt med jetcarrier, regner med å få den billigste for ca. 6-800 NOK.
ser at det har vært noen fellesbestillinger fra crankandstein inne her før..
 
Jeg er interessert å være med på fellesbestilling, hvis du kan videresende til Stavanger etter at du har mottatt dem....mot ekstra porto selvsagt.
 
nja. jeg tenkte å bestille den enkleste modellen 2S til 76$. den kan justeres, men ikke så enkelt som de andre modellene. ellers virker 2A til 96$ som et greit kjøp også.
Hva tror dere?
http://www.crankandstein.net/
jeg har ikke noe problem å sende rundt i landet, selv om jeg ikke er veldig begeistret for posten :p
 
bra tiltak, men jeg hadde selv håpet å få tak i noe rimeligere i første omgang. Vil helst ikke bruke for mye penger på dette helt i startfasen..
 
JohnR skrev:
bra tiltak, men jeg hadde selv håpet å få tak i noe rimeligere i første omgang. Vil helst ikke bruke for mye penger på dette helt i startfasen..
gammelt jungelord: "kjøp billig kjøp dobbelt"
men, det går an å kjøpe ferdigknust malt (har ca. holdbarhet på 3mnd.) kanskje greit å starte med det?
 
tomv skrev:
JohnR skrev:
bra tiltak, men jeg hadde selv håpet å få tak i noe rimeligere i første omgang. Vil helst ikke bruke for mye penger på dette helt i startfasen..
gammelt jungelord: "kjøp billig kjøp dobbelt"
men, det går an å kjøpe ferdigknust malt (har ca. holdbarhet på 3mnd.) kanskje greit å starte med det?
Tiltredes! Jeg begynte med ei billig mølle. Den gjør forsåvidt jobben, men jeg er ikke fornøyd, og kommer til å kjøpe en ny. Nå går jeg egentlig bare og utsetter det hele siden jeg har mølle, og føler at det er andre ting jeg må investere i først.
 
tomv skrev:
JohnR skrev:
bra tiltak, men jeg hadde selv håpet å få tak i noe rimeligere i første omgang. Vil helst ikke bruke for mye penger på dette helt i startfasen..
gammelt jungelord: "kjøp billig kjøp dobbelt"
men, det går an å kjøpe ferdigknust malt (har ca. holdbarhet på 3mnd.) kanskje greit å starte med det?

jo da, men jeg ser for meg at en slik Corona mølle f.eks. vil være helt tilfredstillende for mitt bruk i overskuelig fremtid. Men jeg kjenner jo ikke utstyret, så det kan jo hende jeg tar feil der. Ellers har jeg allerede kjøpt malt på Vin og Bar. De hadde ikke ferdigknust, dessverre.


Edit: ser ut som det kom et nytt svar i mellomtiden. Hva er egentlig i veien med de billige møllene? Er det snakk om dårlig kvalitet på knusingen eller at det tar mye tid å kverne?
 
JohnR skrev:
tomv skrev:
JohnR skrev:
bra tiltak, men jeg hadde selv håpet å få tak i noe rimeligere i første omgang. Vil helst ikke bruke for mye penger på dette helt i startfasen..
gammelt jungelord: "kjøp billig kjøp dobbelt"
men, det går an å kjøpe ferdigknust malt (har ca. holdbarhet på 3mnd.) kanskje greit å starte med det?

jo da, men jeg ser for meg at en slik Corona mølle f.eks. vil være helt tilfredstillende for mitt bruk i overskuelig fremtid. Men jeg kjenner jo ikke utstyret, så det kan jo hende jeg tar feil der. Ellers har jeg allerede kjøpt malt på Vin og Bar. De hadde ikke ferdigknust, dessverre.


Edit: ser ut som det kom et nytt svar i mellomtiden. Hva er egentlig i veien med de billige møllene? Er det snakk om dårlig kvalitet på knusingen eller at det tar mye tid å kverne?
Hadde jeg allerede kjøpt meg ny mølle, kunne du fått hentet coronaen min for en billig(!) penge. Jeg synes det er vanskelig å balansere mellom god nok knusing og oppflerret skall på coronaen. Den innstillingen jeg har nå, er det nærmeste jeg kommer, men jeg ender opp med en del hele korn, en del mel og en del skall som blir ødelagte. Ville gjerne hatt en litt jevnere knusing. Har ellers ikke hatt problemer med å improvisere en større trakt til mølla, eller sette på en drill.
 
tomv skrev:
JørnP: selg mølla di til JohnR og bli kjøp en fra unaiten du og! :p
He he... fristende. Prøver å snike utstyr inn i huset litt etter litt, og akkurat nå har jeg lyst på en pumpe, så jeg kan lage whirpool-og-kjøling i ett. Deretter kommer nok maltmølla.
 
Jeg bruker en Crankandstein 2A, og er veldig fornøyd med den. Enkel og solid.
 
Snakker vi et regnestykke noe i retning av dette:

3 stk Crankandstein 2S (76 USD)=  kr1355,-
Frakt USA (10.7 usd)= kr 65

Frakt til Norge= kr 300

Samlet pris 3 stk ink mva  kr 2070,-

Per stykk til levert til Norge: kr 690,-

Norsk porto  kr 120,-

Sluttpris per stykk = kr 810,-

Det er mulig at det i er toll og tollbehandlingsgebyr i tillegg.
 
det regnestykket ser ganske riktig ut.. flytt norsk porto inn i frakt til norge (jetcarrier flyfrakt)
jetcarrier sine priser inkluderer slike avgifter.
mulig at frakt til norge blir noe dyrere, vet ikke hvordan disse pakkes/hva de veier..
norsk porto tilkommer jo hvis noen (jeg) skal sende de videre innelands da
 
Heisan, er det snart tid for bestilling? Jeg hiver meg på en Crankandstein 2A!
 
tar å sender en mail og spør etter kvantumsrabatt jeg, sjekker med monstermill samtidig og ser hvem som gir best pris hvis vi bestiller noen. må da gå an å få litt rabatt hvis jeg bestiller litt fler..
 
JohnR skrev:
jo da, men jeg ser for meg at en slik Corona mølle f.eks. vil være helt tilfredstillende for mitt bruk i overskuelig fremtid. Men jeg kjenner jo ikke utstyret, så det kan jo hende jeg tar feil der. Ellers har jeg allerede kjøpt malt på Vin og Bar. De hadde ikke ferdigknust, dessverre.


Edit: ser ut som det kom et nytt svar i mellomtiden. Hva er egentlig i veien med de billige møllene? Er det snakk om dårlig kvalitet på knusingen eller at det tar mye tid å kverne?

Jeg gjorde som det du har tenkt, og kjøpte en Corona-mølle billig fra en som hadde kjøpt den dyrt (dvs. ny). Det er ingen god mølle, men den gjør absolutt jobben om du har det rette håndlaget med den. Siden jeg fikk den grisebillig, er jeg i grunnen godt fornøyd.
 
Kjetil S skrev:
JohnR skrev:
jo da, men jeg ser for meg at en slik Corona mølle f.eks. vil være helt tilfredstillende for mitt bruk i overskuelig fremtid. Men jeg kjenner jo ikke utstyret, så det kan jo hende jeg tar feil der. Ellers har jeg allerede kjøpt malt på Vin og Bar. De hadde ikke ferdigknust, dessverre.


Edit: ser ut som det kom et nytt svar i mellomtiden. Hva er egentlig i veien med de billige møllene? Er det snakk om dårlig kvalitet på knusingen eller at det tar mye tid å kverne?

Jeg gjorde som det du har tenkt, og kjøpte en Corona-mølle billig fra en som hadde kjøpt den dyrt (dvs. ny). Det er ingen god mølle, men den gjør absolutt jobben om du har det rette håndlaget med den. Siden jeg fikk den grisebillig, er jeg i grunnen godt fornøyd.

det var akkurat det scenariet jeg håpet på for meg selv. Alt jeg trenger er en grisebilling Corona :)
 
Tilbake
Topp