Enkel maltmølle mm kjøpes (Oslo-området)

jeg fikk ikke toll på min crancandstein fra usa, den var stemplet tollfritt gods. (maskindel)...
husker ikke, men en mølle med frakt og alt endte på under 1000,-
 
det meste er faktisk tollfritt (eneste jeg har betalt toll på som jeg husker er sko)

men..
jeg har fått svar fra crandkenstein. og jeg tror jeg skal slå til på det her:
"I could sell the 2As for $90.00 each."
"Five can go in one box to New Jersey for $14.50 shipping."

tror det er like greit å koste på 100-(200?) lappen og få en som er enkel å justere
da tror jeg at jeg bestiller og legger ut for 5 stk jeg.. ser ikke ut som det er noe fare for å brenne inne med de
 
Jeg kjøpte crankandstein 2A etter anbefaling  fra Garh og Huub for noen uker siden. Kjempefornøyd! Møller som bare det nå :)
 
tomv skrev:
da tror jeg at jeg bestiller og legger ut for 5 stk jeg.. ser ikke ut som det er noe fare for å brenne inne med de
Glimrende  :skitbra:
Gi beskjed om hvordan du vil ha det med betaling og slike greier når du har mottatt de..  :)
 
Eduard skrev:
Interessant, jeg trenger en mølle også :) Kan tenke meg en 2A + base/hopper
jeg ser for meg at base hopper kommer til å koste mer i frakt enn å kjøpe pga volum..
er det ikke bedre med en DIY løsning? evt at "barley crusher" er en bedre løsning?

jeg bestiller 5stk 2A nå, ettersom det ble beste tilbudet inkl. frakt
fint om de som er interessert sender meg PM, for det begynner kanskje å bli fler enn 5 som vil ha..
det ser ut som det blir ca. 850,-(+ forsendelse i norge)
 
Burde være mulig å skaffe tegninger, og snakke med en blikkenslager om hopperen?, poppe sammen noe blikk..
 
tomv skrev:
Eduard skrev:
Interessant, jeg trenger en mølle også :) Kan tenke meg en 2A + base/hopper
jeg ser for meg at base hopper kommer til å koste mer i frakt enn å kjøpe pga volum..
er det ikke bedre med en DIY løsning? evt at "barley crusher" er en bedre løsning?

jeg bestiller 5stk 2A nå, ettersom det ble beste tilbudet inkl. frakt
fint om de som er interessert sender meg PM, for det begynner kanskje å bli fler enn 5 som vil ha..
det ser ut som det blir ca. 850,-(+ forsendelse i Norge)

Fraktprisen for hopper/base ved singel bestilling

Those are all the parts for a complete mill. It will take an 11 mm wrench to put it together.
2D $116.00
Base and Hopper $35.00
Handcrank $20.00
Shipping $64.00
Total $235.00
Let me know if this is what you want and I will send an invoice through Paypal that you can pay with a Paypal account or credit card.
Thanks for asking.
 
Hvis det nå er fem personer som skaffer seg nye møller, kan jeg kanskje spørre om en av dere vil selge den gamle når den nye ankommer?
 
JohnR skrev:
Hvis det nå er fem personer som skaffer seg nye møller, kan jeg kanskje spørre om en av dere vil selge den gamle når den nye ankommer?

Et legitimt spørsmål :) Men jeg må dessverre skuffe deg, bruker en lånt mølle for tiden...
 
JohnR skrev:
Hvis det nå er fem personer som skaffer seg nye møller, kan jeg kanskje spørre om en av dere vil selge den gamle når den nye ankommer?
Ja det kan jeg godt! Men det blir ikke før jeg har den nye i hus.
Jeg har altså en Corona-mølle som jeg egentlig ikke hadde planer om å skifte ut. Den funker nemlig helt ålreit. Vet ikke om du kjenner prinsippet for denne, men jeg har modifisert den ved å 'lime' kvernplata fast til skruen med stålplast. Da unngår man at denne 'vingler' og gir litt tilfeldig større/mindre åpning rundt kanten. Plata sitter altså helt fast og har samme åpning rundt hele veien. Da er det bare å regulere åpningen med justeringsskruen foran.
Har også en amerikanskgjenget unbrakoskrue i stedet for sveiva, så jeg kjører med batteridrillen.
 
Dag skrev:
JohnR skrev:
Hvis det nå er fem personer som skaffer seg nye møller, kan jeg kanskje spørre om en av dere vil selge den gamle når den nye ankommer?
Ja det kan jeg godt! Men det blir ikke før jeg har den nye i hus.
Jeg har altså en Corona-mølle som jeg egentlig ikke hadde planer om å skifte ut. Den funker nemlig helt ålreit. Vet ikke om du kjenner prinsippet for denne, men jeg har modifisert den ved å 'lime' kvernplata fast til skruen med stålplast. Da unngår man at denne 'vingler' og gir litt tilfeldig større/mindre åpning rundt kanten. Plata sitter altså helt fast og har samme åpning rundt hele veien. Da er det bare å regulere åpningen med justeringsskruen foran.
Har også en amerikanskgjenget unbrakoskrue i stedet for sveiva, så jeg kjører med batteridrillen.

det høres veldig interessant ut. Sender en PM..
 
Dag skrev:
JohnR skrev:
Hvis det nå er fem personer som skaffer seg nye møller, kan jeg kanskje spørre om en av dere vil selge den gamle når den nye ankommer?
Ja det kan jeg godt! Men det blir ikke før jeg har den nye i hus.
Jeg har altså en Corona-mølle som jeg egentlig ikke hadde planer om å skifte ut. Den funker nemlig helt ålreit. Vet ikke om du kjenner prinsippet for denne, men jeg har modifisert den ved å 'lime' kvernplata fast til skruen med stålplast. Da unngår man at denne 'vingler' og gir litt tilfeldig større/mindre åpning rundt kanten. Plata sitter altså helt fast og har samme åpning rundt hele veien. Da er det bare å regulere åpningen med justeringsskruen foran.
Har også en amerikanskgjenget unbrakoskrue i stedet for sveiva, så jeg kjører med batteridrillen.

Smart triks! Det må jeg forsøke frem til den nye mølla kommer...
 
nah.. jeg bestilte 5 stk, alle er fordelt.. var en til som ville ha, kanskje det er flere så det kan bestilles en runde til
 
neslekkim skrev:
Burde være mulig å skaffe tegninger, og snakke med en blikkenslager om hopperen?, poppe sammen noe blikk..

Dette behøver ikke gjøres spesielt vanskelig. Min gjør-det-sjøl-løsning består av en bit av en hobbyplate der jeg har skåret ut en rektangulær spalte passende til valsebredden. Mølla er skrudd fast på undersiden, og på oversiden har jeg plassert en femliters bakebolle fra CO med en tilsvarende spalte i bunnen. Festet til hobbyplata med fire plateskruer. Spalten(-e) er "fôret" med gaffatape. Funker som bare det. Bunnen i bolla er riktignok forholdsvis flat, så de siste maltkornene må ha litt hjelp for å falle ned i spalten, men det spiller liten rolle. Jeg har også en kassert søppeldunk i plast på ca 15 liter som kan brukes til formålet, da ville jeg slippe å etterfylle malt ved brygg av vanlig størrelse (20-25 liter). Ulempen er da at mølla med tilbehør blir vanskeligere å stue bort, så foreløpig holder jeg meg til bakebollevarianten.
 
Henning1 skrev:
neslekkim skrev:
Burde være mulig å skaffe tegninger, og snakke med en blikkenslager om hopperen?, poppe sammen noe blikk..

Dette behøver ikke gjøres spesielt vanskelig. Min gjør-det-sjøl-løsning består av en bit av en hobbyplate der jeg har skåret ut en rektangulær spalte passende til valsebredden. Mølla er skrudd fast på undersiden, og på oversiden har jeg plassert en femliters bakebolle fra CO med en tilsvarende spalte i bunnen. Festet til hobbyplata med fire plateskruer. Spalten(-e) er "fôret" med gaffatape. Funker som bare det. Bunnen i bolla er riktignok forholdsvis flat, så de siste maltkornene må ha litt hjelp for å falle ned i spalten, men det spiller liten rolle. Jeg har også en kassert søppeldunk i plast på ca 15 liter som kan brukes til formålet, da ville jeg slippe å etterfylle malt ved brygg av vanlig størrelse (20-25 liter). Ulempen er da at mølla med tilbehør blir vanskeligere å stue bort, så foreløpig holder jeg meg til bakebollevarianten.
Bilder?
 
Håper disse kan gi et visst inntrykk av løsningen.
 

Vedlegg

  • lagret 100910 167.jpg
    1,1 MB · Sett: 220
  • lagret 100910 164.jpg
    lagret 100910 164.jpg
    778,2 KB · Sett: 237
Tilbake
Topp