Glimrende :skitbra:tomv skrev:da tror jeg at jeg bestiller og legger ut for 5 stk jeg.. ser ikke ut som det er noe fare for å brenne inne med de
jeg ser for meg at base hopper kommer til å koste mer i frakt enn å kjøpe pga volum..Eduard skrev:Interessant, jeg trenger en mølle også Kan tenke meg en 2A + base/hopper
tomv skrev:jeg ser for meg at base hopper kommer til å koste mer i frakt enn å kjøpe pga volum..Eduard skrev:Interessant, jeg trenger en mølle også Kan tenke meg en 2A + base/hopper
er det ikke bedre med en DIY løsning? evt at "barley crusher" er en bedre løsning?
jeg bestiller 5stk 2A nå, ettersom det ble beste tilbudet inkl. frakt
fint om de som er interessert sender meg PM, for det begynner kanskje å bli fler enn 5 som vil ha..
det ser ut som det blir ca. 850,-(+ forsendelse i Norge)
JohnR skrev:Hvis det nå er fem personer som skaffer seg nye møller, kan jeg kanskje spørre om en av dere vil selge den gamle når den nye ankommer?
Ja det kan jeg godt! Men det blir ikke før jeg har den nye i hus.JohnR skrev:Hvis det nå er fem personer som skaffer seg nye møller, kan jeg kanskje spørre om en av dere vil selge den gamle når den nye ankommer?
Dag skrev:Ja det kan jeg godt! Men det blir ikke før jeg har den nye i hus.JohnR skrev:Hvis det nå er fem personer som skaffer seg nye møller, kan jeg kanskje spørre om en av dere vil selge den gamle når den nye ankommer?
Jeg har altså en Corona-mølle som jeg egentlig ikke hadde planer om å skifte ut. Den funker nemlig helt ålreit. Vet ikke om du kjenner prinsippet for denne, men jeg har modifisert den ved å 'lime' kvernplata fast til skruen med stålplast. Da unngår man at denne 'vingler' og gir litt tilfeldig større/mindre åpning rundt kanten. Plata sitter altså helt fast og har samme åpning rundt hele veien. Da er det bare å regulere åpningen med justeringsskruen foran.
Har også en amerikanskgjenget unbrakoskrue i stedet for sveiva, så jeg kjører med batteridrillen.
Dag skrev:Ja det kan jeg godt! Men det blir ikke før jeg har den nye i hus.JohnR skrev:Hvis det nå er fem personer som skaffer seg nye møller, kan jeg kanskje spørre om en av dere vil selge den gamle når den nye ankommer?
Jeg har altså en Corona-mølle som jeg egentlig ikke hadde planer om å skifte ut. Den funker nemlig helt ålreit. Vet ikke om du kjenner prinsippet for denne, men jeg har modifisert den ved å 'lime' kvernplata fast til skruen med stålplast. Da unngår man at denne 'vingler' og gir litt tilfeldig større/mindre åpning rundt kanten. Plata sitter altså helt fast og har samme åpning rundt hele veien. Da er det bare å regulere åpningen med justeringsskruen foran.
Har også en amerikanskgjenget unbrakoskrue i stedet for sveiva, så jeg kjører med batteridrillen.
neslekkim skrev:Burde være mulig å skaffe tegninger, og snakke med en blikkenslager om hopperen?, poppe sammen noe blikk..
Bilder?Henning1 skrev:neslekkim skrev:Burde være mulig å skaffe tegninger, og snakke med en blikkenslager om hopperen?, poppe sammen noe blikk..
Dette behøver ikke gjøres spesielt vanskelig. Min gjør-det-sjøl-løsning består av en bit av en hobbyplate der jeg har skåret ut en rektangulær spalte passende til valsebredden. Mølla er skrudd fast på undersiden, og på oversiden har jeg plassert en femliters bakebolle fra CO med en tilsvarende spalte i bunnen. Festet til hobbyplata med fire plateskruer. Spalten(-e) er "fôret" med gaffatape. Funker som bare det. Bunnen i bolla er riktignok forholdsvis flat, så de siste maltkornene må ha litt hjelp for å falle ned i spalten, men det spiller liten rolle. Jeg har også en kassert søppeldunk i plast på ca 15 liter som kan brukes til formålet, da ville jeg slippe å etterfylle malt ved brygg av vanlig størrelse (20-25 liter). Ulempen er da at mølla med tilbehør blir vanskeligere å stue bort, så foreløpig holder jeg meg til bakebollevarianten.