Enkel sider

Hei,

Etter å ha lest litt på forumet og andre steder har jeg lyst til å prøve meg på en liten sider som skal være ferdig i sommer. Er det noen som har innvendinger eller tanker rundt oppskriften?

~ 20 liter eplejuice
1 pakke Nottingham ale yeast
WLN100 HB Yeast nutrient (hvor mye?)

Jeg burde kanskje hatt f.eks. laktose for å sørge for litt sødme? Vil det være problematisk, rent bortsett fra infeksjonsfaren, å tilsette dette ved flasking?

Videre tenker jeg å sette dette så lenge jeg gidder på loftet; 1-2 måneder på fat også på flaske så det får tid til å bli godt til sommeren?

sikker på at du skal bruke ale yeast?
Har sett at noen bruker den naturlige gjæren i epler når de lager cider ut av epler, men det har du vel ikke tilgang til på denne årstiden..
har også sett folk bruke vingjær, feks: http://www.vinklubben.no/products.cfm?id=35-0-1 jeg har også en 10-20 liter eplejuice stående fra årets epler, så si ifra hva du ender opp med å bruke! :)

min favoritt cider e Aspall sin, å de bruker champagne gjær, blir veldi tørr og frisk

http://www.aspall.co.uk/how-to-make-cyder

Hvis du bruker nothingham vil du få litt mer rest sødme, men fortsatt en veldig tørr cider. Bruker du en champagne gjær vil den gjære helt ut og bli knusk tørr :)
Anbefaler å tilsette vanlig gjærnæring som du allerede har nevnt, dobbelt dose av hva du ville brukt til samme mengde vørter. Men også det som blir kalt DAP (vingjærnæring), du får kjøpt det billig på feks europris (3x dose av vanlig gjærnæring). Eplejuice inneholder ikke noen annen næring en sukker fra eplene.
Siden du har fat kan du tilsette gjærstop som dreper den siste gjæren når den er ferdig, så kan du ettersøte etter ønske på fat før du tvangskarbonerer. Aldri testet dette selv da vi bare har hatt flasker.

Anbefaler å sjekke ut denne filmen:
http://brewingtv.com/episodes/2012/9/7/brewing-tv-episode-67-how-to-make-hard-cider.html
Kjøp eplejuice fra råsaft og ikke konsentrat.
Lykke til! :)

Hvor mye Nottingham gjær bør man bruke for en batch med cider? Mener å ha lest at man bør bruke halvparten av det man trenger for Ale?

Takk for innspill og tips! Nå er dette mest ment som et forsøk, men det er klart at det kanskje er en fordel å investere i gode råvarer uansett. Dette er første gang jeg benytter meg av gjærnæring, så jeg er usikker på mengden jeg skal tilsette. Jeg ser at det ofte snakkes om en halv teskje på 18 liter, skal jeg sikte meg inn på 1 teskje?

Jeg har digitalvekt, så bruker ville brukt 4g gjærnæring og 12g DAP til 18l cider.
Vet hvor mye det blir teskjer.

Hvis du vil ha cideren klar til sommeren er det viktig å bruke næring, ellers vil den måtte lagre mye lenger.

lmb: Jeg brukte samme forhold som med øl, men du trenger sannsynligvis mindre siden cider gjærer tilnærmet helt ut. Men ikke farlig å bruke samme forhold som med øl.

Lorang: IMHO trenger du ikke noe gjærnæring, men om du vil så er nok normal mengde nok. At dette skulle gjøre cideren klar tidligere er helt ukjent for meg...

Optimale gjæringsforhold med nok gjær og næring gir mindre avfallstoffer under gjæringen, disse avfallstoffene kan gi bismaker som gjør at man må lagre før man får et godt produkt. Sies det iallefalll i den dokumentasjonen jeg har funnet som jeg finner mest troverdig :) Ikke nok erfaring med cider til å komme med noen endelig konklusjon selv, men synes cideren min har blitt bedre etter jeg fulgte rådene i den brewing tv videoen.

Samme prinsippene sies jo å gjelde for øl. Nok gjær, riktig temp og næring til å hjelpe den å gjære helt ut. Man må ikke ha næring i ølen før den får høy OG da vørter inneholder næring. Men disse næringstoffene finnes ikke i eplejuice.

Fredda skrev:
Optimale gjæringsforhold med nok gjær og næring gir mindre avfallstoffer under gjæringen, disse avfallstoffene kan gi bismaker som gjør at man må lagre før man får et godt produkt. Sies det iallefalll i den dokumentasjonen jeg har funnet som jeg finner mest troverdig :) Ikke nok erfaring med cider til å komme med noen endelig konklusjon selv, men synes cideren min har blitt bedre etter jeg fulgte rådene i den brewing tv videoen.

Samme prinsippene sies jo å gjelde for øl. Nok gjær, riktig temp og næring til å hjelpe den å gjære helt ut. Man må ikke ha næring i ølen før den får høy OG da vørter inneholder næring. Men disse næringstoffene finnes ikke i eplejuice.

Høres fornuftig ut det :)

lmb skrev:
Fredda: har du en juice å anbefale?

Familien min har alltid levert inn epler til Askim bærpresseri, så min mor og besteforeldre har alltid laget med upasturisert råsaft derifra.
De siste årene har jeg prøvd litt selv med både eplejuice konsentrat og råsaft. Hatt gode erfaringer med Frisk & Frodig serien fra Epleblomsten.
http://www.epleblomsten.no/produkter_175.html
Jeg og fruen deler en halvliter cider idag, denne ble satt i slutten av oktober og flasket rett før jul.
IMAG0600.jpg

Begynner å bli god på smak nå, men blir nok enda bedre mot sommeren :D Skal prøve en versjon som ble tilsatt bringebær senere ikveld  :godtoel:

det artigste er jo å plukke egne epler og få de presset!
I trondheim vet jeg det er mulig å få seg flere titalls kilo epler gratis fra store hager hvor gamle mennesker ikke orker plukke selv :)
Og jeg vil forøvrig anbefale Corona Safteri på Rotvoll (Trondheim), de gjør en god jobb med pressingen, hey ho!

Lurer på en ting...
Har tenkt å sette en sider selv og det er en ting jeg ikke skjønner. Om jeg ikke ønsker den helt tørr, så må jeg benytte gjærstopp kanskje ved rundt 1.006-1.008... Men om jeg da ønsker å karbonere noen av flaskene, hva gjør jeg da? Gjærstopp dreper vel gjæren?

Sent from my iPhone using Tapatalk

P-I Knutsen skrev:
Helt enig, du kjenner kvaliteten ved å drikken juicen i seg selv. Gravenstein er en personlig favoritt. Alternativet (men mye dyrere) kan kanskje være http://www.ringi.no/

Ja, den cideren jeg drikker nå er laget av 2 kartonger gravenstein, 1 kartong aroma og 1 l tine premium hardanger :)
Har prøvd en gang med å kun bruke Coop Frisk & Grønn konsentrat, ble helt greit. Men smakte litt utvannet i forhold.

IMAG0602.jpg

Bringebær cideren er også god, men denne krever litt mer lagring enn den med kun eple.

Ingemarh skrev:
Lurer på en ting...
Har tenkt å sette en sider selv og det er en ting jeg ikke skjønner. Om jeg ikke ønsker den helt tørr, så må jeg benytte gjærstopp kanskje ved rundt 1.006-1.008... Men om jeg da ønsker å karbonere noen av flaskene, hva gjør jeg da? Gjærstopp dreper vel gjæren?

Det er dessverre ikke mulig, har du drept gjæren kan du ikke få kullsyre. Du kan la den gjære helt ut, tilsette gjærstopp og ettersøte men da må du ha fat og co2 tank hvis du vil karbonere. Er mulig å tilsette gjærstopp og ettersøte før du flasker, men da må du drikke den uten kullsyre.
Finnes alternativer der du kan tilsette ugjærbar søtning som feks laktose, men dette har jeg lest litt ymse om så har valgt å ikke prøve selv.

Tilbake
Topp