Enkel tempratur styring?

Har stilt den inn med en +/- 1 grads vandring på temperaturen og 30 sekunders forsinkelse, da kjører kjøleskapet ca 40 sek hvert 2.minutt ved 2 grader og sjeldnere ved 10 grader, blir dette for liten pause?

Ser jo at stc-1000 havner på handlelista snart, men gøy å knote litt med tekniske ting også. :)

Nå bruker jeg den på et gammelt colaskap så det er forøvrig ikke så nøye.
 
janborgar skrev:
Har stilt den inn med en ± 1 grads vandring på temperaturen og 30 sekunders forsinkelse, da kjører kjøleskapet ca 40 sek hvert 2.minutt ved 2 grader og sjeldnere ved 10 grader, blir dette for liten pause?

Ser jo at stc-1000 havner på handlelista snart, men gøy å knote litt med tekniske ting også. :)

Nå bruker jeg den på et gammelt colaskap så det er forøvrig ikke så nøye.

Når man flytter på hvitevarer skal de stå i noen timer før de settes på. Er man for rask kan man ødelegge den.
Kompressor av og på med korte intervaller tror jeg gjør samme nytten.
Har selv en forsinkelse på 9 min i kjøleskapet mitt med STC-1000. Kanskje overdrevet, men dette er for å være på den sikre siden for min del.

Tønder skrev:
Der var fryseboksen klar, med installert stc-1000 :D
Så var det bare å finne ut hvordan jeg stiller inn denne saken slik at den holder rett temperatur på det som står inne i boksen.
Er det noen av dere som har stilt inn slike termostater?
Jeg tenkte først at det bare var å slenge den ned i fryseboksen, men den gang ei. For da ble jo fryseboksen 5,6 grader selv om den sto stilt inn på 10,0 grader. Noen innspill?
Som Oddvar sier har mange, også jeg proben inntil gjæringskaret med isolasjon. Har den dog litt åpen under isolasjonen slik at lufta lett kommer til. Har en slik frostvakt fra BT som varmer fryktelig raskt. Opplevde store variasjoner med en gang. Full spiker på elementet. Når det koblet ut var lufttempen mye høyere og kjølinga startet. Skikkelig jojo effekt.
Med nevnte åpning i isolasjonen fikk jeg mye mer stabil effekt. Ellers så bruker vel mange en varmepære el. Mindre effekt ihvertfall som ikke påvirker så raskt.

Har en PC-vifte regulator med 4 utganger. En går til magnetrøreren og en til en vifte som så fint sirkulerer lufta. Anbefalles!
 
Vistad skrev:
janborgar skrev:
Har stilt den inn med en ± 1 grads vandring på temperaturen og 30 sekunders forsinkelse, da kjører kjøleskapet ca 40 sek hvert 2.minutt ved 2 grader og sjeldnere ved 10 grader, blir dette for liten pause?

Ser jo at stc-1000 havner på handlelista snart, men gøy å knote litt med tekniske ting også. :)

Nå bruker jeg den på et gammelt colaskap så det er forøvrig ikke så nøye.

Når man flytter på hvitevarer skal de stå i noen timer før de settes på. Er man for rask kan man ødelegge den.
Kompressor av og på med korte intervaller tror jeg gjør samme nytten.
Har selv en forsinkelse på 9 min i kjøleskapet mitt med STC-1000. Kanskje overdrevet, men dette er for å være på den sikre siden for min del.

Tønder skrev:
Der var fryseboksen klar, med installert stc-1000 :D
Så var det bare å finne ut hvordan jeg stiller inn denne saken slik at den holder rett temperatur på det som står inne i boksen.
Er det noen av dere som har stilt inn slike termostater?
Jeg tenkte først at det bare var å slenge den ned i fryseboksen, men den gang ei. For da ble jo fryseboksen 5,6 grader selv om den sto stilt inn på 10,0 grader. Noen innspill?
Som Oddvar sier har mange, også jeg proben inntil gjæringskaret med isolasjon. Har den dog litt åpen under isolasjonen slik at lufta lett kommer til. Har en slik frostvakt fra BT som varmer fryktelig raskt. Opplevde store variasjoner med en gang. Full spiker på elementet. Når det koblet ut var lufttempen mye høyere og kjølinga startet. Skikkelig jojo effekt.
Med nevnte åpning i isolasjonen fikk jeg mye mer stabil effekt. Ellers så bruker vel mange en varmepære el. Mindre effekt ihvertfall som ikke påvirker så raskt.

Har en PC-vifte regulator med 4 utganger. En går til magnetrøreren og en til en vifte som så fint sirkulerer lufta. Anbefalles!

Det jeg har gjort er å sette en flaske med 1.5L vann ned i midten av fryseren, der kan jeg måle den nøyaktige tempraturen på vannet.
Selve sensoren til stc-1000 står fast på en av veggene i fryseren, har det har faktisk vist seg nå i ett døgn at dette blir meget nøyaktig tempraturen i vannet som står midt i frysen. Hadde satt den på 10.0 grader da viste tempen i flaksen 10.9 regnet ut at aviket da var -0.9 grader.
Med disse endringene så øket jeg tempen på fryseren til 15 grader for å se om vannet, holder seg på 15 :)
Ble faktisk anbefalt å bruke frysere til slikt, siden disse har større og bedre kompressor enn ett vanlig kjøleskap. Derfor tror jeg nok at jeg også kommer etter vært til å bygge om en liten fryser til fatene som jeg tapper av også :)
 
Gjæringsskapet mitt er også en fryser. Helt klart en fordel ja. Jeg kan få hele 6 Europris dunker i den, og du kan få den under 0 grader, hvis så er ønskelig.
Flere bruker nok å ha proben i et glass vann, eller som du har en flaske.
Det som kan bli litt feil under gjæringa er at temperaturen gjerne stiger under stormgjæringa og dette får man kontrollert bedre med å ha proben inntil gjæringskaret.
En liten vifte nå så får du også fordelt tempen gjevnt i fryseren.
Gå inn på finn.no og registrer deg med varsling når noen gir bort frysere i ditt område. Kjekt vettu :yes:
 
ikke så dumt å legge inn varsling på slikt utstyr.
Men ser jo at å ha en liten leilighet, blir nok for smått for denne hobbyen.
Ut å finne seg ett billigt hus der en kan brygge mere øl jah :p
 
Jeg har aldri hatt lyst på hus
.. Helt til jeg begynte å brygge øl...

Sent from my HTC Desire
 
Driver og setter sammen et gjæringsskap av et lite hybelkjøleskap. Det er ganske trangt om plassen i det, men jeg får akkurat plass til en gjæringsdunk. Styres med STC-1000.
Som fremgår av bildet så ligger kjøle element noen cm over dunken, og jeg tenkte å bruke en frostvakt (200w) til varme.

Min bekymring er om den frostvakkten kanskje står litt for nært vegger på kjøleskap og at det er for lite rom mellom den og dunken. Noen formening om dette?

En annen sak er at frostvakten er utstyrt med termostat. Er dette noe jeg bør koble ut slik at jeg bare får av/på funksjon på varmen styrt av STC-1000? Eller er det greit å la termostaten stå i tillegg?

Jeg kjørte 200w varme-element da skapet skal stå i en dårlig isolert garasje.
 

Vedlegg

  • Gjæringsskap.JPG
    367,2 KB · Sett: 488
Det jeg har erfart med disse frostvaktene er tregheten i de. De varmer godt også etter at de slår seg av. Da begynner kompressoren igjen etter angitt tid. Jojo temperatur.
Bruker min i en stor fryser, men skal gå over til pære, evt. varmepære fra ebay.
Biltema har en fin lampe med gitter.
mitt tips ved så lite volum:)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Takk for tipset. Bytter nok ut glassplata i bunn med noe mer solid. og på den måten får ikke brygget like mye direkte lys fra en lampe.
Tror du en lyspære vil kunne varme nok hvis skapet står i en garasje? tenker spesielt kalde vinterdager (selv om de er sjeldne i stavanger..)

Noe sånt?
http://biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Arbeidslampe/Arbeidslampe-38385/
 
Øleskapet mitt i garasjen har den. Holder fint 8ish grader.
vil tro det går greit med 60w for ale temp...
evt reptil varme pære fra ebay vil nok varme mer.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Jeg holder ale-temp i en stor fryser med 40watts lyspære.(dog i funkislampe) Fryseren står i garasjen, den er 100% uisolert.

Med et så lite skap ville jeg tro 25-40w er helt ok.
Også en god ide å forsterke glassbunnen, feks bytte den med en plate med hull og legge en kabinettvifte under sammen med lampen.
 
Vi bruker den 200W frostvakten i bunnen av kjøleskapet, og plagdes litt med jojo-temperatur til å begynne med. Frostvakten varmet opp, ble slått av ved ønsket temperatur, men temperaturen steg nok etter dette til at kjøleskapet ble slått på.

Jeg tenkte at kanskje jeg kunne redusere effekten litt, og endte opp med å sette en høyeffektsdiode i serie med ene fasen (slik at man i praksis får bare halvparten av sinuskurven, og derved halvparten av effekten), og da ble alt mye mere stabilt...

Etpar bilder her.

Edit: Tror det var noe a'la denne her jeg brukte
 
Eg nyttar frostvakta frå Biltema og lever i den trua at treigheita i massen er slik at temperaturen held seg rimeleg stabil vørteren / øla. (Men er ikkje fanatisk truande  ;))
 
GeirH. Må si at det bryggeriet ditt så lekkert ut!! Jeg har juksa litt og tatt utganspunkt i en BB30.
Tror du en gammel dimmebryter ment for lyspærer kan gjøre samme susen som en høyeffekts diode? Det hadde vært litt stilig å kunne justere effekt trinnløst :) selv om jeg sikkert hadde sikta meg inn på 100 watt og latt den stått der..

Ser at din frostvakt sitter like trangt i kjøleskapet som min. Har du hatt problemer eller bekymringer for at den skulle smelte plastikken i skapet når den stod på full guffe?
 
Er da ikke jukt å hoppe rett på bling-bling :) Vi er tre kompiser som har startet i det små, og utvidet litt og litt, så det er slettes ikke sikkert det blir noe billigere i lengden. Man må jo nesten ha interesse for å mekke endel selv for å drive på med det sånn som vi gjør.

Jeg ser ingen grunn til at en lysdimmer ikke skal kunne gjøre nytten, såfremt den takler effekten på 200W. Tipper du finner tak i lysdimmer som du enkelt kan sette på ledningen, uten å måtte montere fast.

Angående varme, så var jeg litt bekymret, og det ble såpass varmt at plasten ble noe misformet, men det smeltet ikke, og nå med bare 100W er det i hvertfall ikke noe problem.
 
I et lite skap vil jeg anbefale varmeplata fra Petit. Den trenger lite plass. Var spent på om den ville klare å få opp temperaturen med bare 25 watt, men det er ikke noe problem.
Akkurat nå står noen kasser brown ale til karbonering. 26 grader i skapet og 8 i kjellerrommet.
 
Slenger meg på den her jeg.
Har nemlig ikke mulighet til å ha noe gjæringsskap her jeg bor nå slik at gjæringsdunken står i det rommet hvor temperaturen er nærmest optimal.
Problemet er jo at temperaturen alikevel vil dale opp og ned avhengig av utetemperatur osv.
Har derfor vurdert diverse typer varmematter( til terrarie, hunder, belter m.m.)
Noen som har tips/erfaringer med ting som dette? Med termostat selvfølgelig.
Evt andre løsninger..

)Er snakk om å overgjæring hvis noen lurte)
 
GeirH skrev:
Er da ikke jukt å hoppe rett på bling-bling :) Vi er tre kompiser som har startet i det små, og utvidet litt og litt, så det er slettes ikke sikkert det blir noe billigere i lengden. Man må jo nesten ha interesse for å mekke endel selv for å drive på med det sånn som vi gjør.

Jeg ser ingen grunn til at en lysdimmer ikke skal kunne gjøre nytten, såfremt den takler effekten på 200W. Tipper du finner tak i lysdimmer som du enkelt kan sette på ledningen, uten å måtte montere fast.

Angående varme, så var jeg litt bekymret, og det ble såpass varmt at plasten ble noe misformet, men det smeltet ikke, og nå med bare 100W er det i hvertfall ikke noe problem.

Har også kjøpt meg frostvakten fra Biltema, og må si de har vært gjerrig på ledningen. Den er ikke særlig lang... Kan denne dimmeren brukes for og skru ned effekten en del:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Tilbehor/Gulvdimmer-442008/
 
Tilbake
Topp