Steeping/minimesking med hvete...

Hei!

Tvillingfar + 3 unger til og fersk i gamet, så jeg brygger ekstrakt. :)

Jeg har bare to brygg bak meg, inkludert en klone av Nøgne Øs IPA, som jeg atter en gang må si endte opp helt utrolig overraskende godt. Men den er en smule lite kompleks i ettersmaken. Sannsynligvis fordi jeg kun brukte en pale ale ekstrakt. Derfor vil jeg leke litt med minimesking og se hva det er. Jeg har et brygg gående hvor jeg minimesket hvete og sjokomalt, det skal flaskes snart. Blir artig. Men det gir meg ikke svar på hvor nyttig dette faktisk er. Derfor hadde det vært artig å sjekket hvor mye man faktisk har igjen for den ekstra innsatsen man må gjøre over grytene ved å minimeske.

Som nesten gammel molekylærbiolog har man lyst til å kontrollere variablene. Og i ølbryggig kan man jo fort snuble i alt for mange av slike. Humletype, koketid, kombinasjon med andre, malttyper, meskeskjema, gjær, starter, temperaturer overalt, vannkvalitet etc osv. Det kan fort, for de av oss som liker å holde orden i kontrollgruppene, gå i surr.

Derfor har jeg skaffet meg endel 10l bøtter med lokk og drilla inn hull til gjærlås. Enkelt og greit. Små gjæringsbøtter hvor jeg kan kjøre parallelle brygg og bare endre en ting om gangen. Denne gangen har jeg testet effekten av å minimeske/steepe (kan noen fortelle meg forskjellen?) inn litt knust hvete.

Dvs - får man endret SG ved å minimeske, og kan man kjenne det på smaken etterpå?

Så jeg konstruerte en enkel engelsk pale ale med litt humle jeg hadde liggende i frysen i BeerAlchemy:

Totalt 8 l vørter med OG 1045 basert på Light Liquid Malt ekstrakt og følgende humleseddel:

US Chinook                         10.5 % 8 g 60 Min From End
German Hallertauer Mittlefruh 6.5 % 6 g 15 Min From End
German Hallertauer Mittlefruh 6.5 % 3 g 1 Min From End

Enkelt og greit, om jeg, som den ferskingen jeg er, har skjønt dette. BeerAlchemy forteller meg at dette mer eller mindre, er en slags Engelsk Pale Ale. Greit nok.

Men jeg skulle leke med minimesking av hvete. Jeg lagde da to oppsett. Den ene skulle benytte 0.2kg minimesket hvetemalt og den andre være basert kun på maltekstrakt. Men jeg ville ha samme OG, og måtte da først lage brygget med hvetemalt for å se hvor mye sukker jeg faktisk fikk ut av minimeskinga, for så å øke mengden light maltekstrakt jeg måtte legge til i "kontroll"-brygget. Skjønner?

Minimeskingsbrygget:
8 liter vann varmes opp til ca 64°C, og oppi går 200 gram hvete i et knytt håndkle (har ikke poser og slikt enda...(se bilde)). Dette fikk bli oppi der i 30 minutter på konstant temp, og så tok jeg den ut. Jeg tok så ut ca 85 ml og kjølte ned til 20 grader. Hveten hadde gitt vannet 1007SG i sukkerinnhold i det som skulle bli min vørter. Kult! Dette stemmer svært godt med det BeerAlchemy forteller meg vil skje om jeg "steeper" denne mengden hvete i denne mengden vann.
Oppi gryta går nå 1 kilo light malt ekstrakt og det hele varmes opp til kok.
Humle som beskrevet over.
Sluttvørter ble så justert opp med kokt vann til 8 liter og OG ble 1047.

Ekstraktbrygget.
Siden hveten hadde gitt "eksperimentgruppa" 1007SG ekstra fra hvete-minimeskinga, måtte "kontrollgruppa" få tilsvarende mer ekstra sukkerinnhold. I følge BeerAlchemy trang jeg da å bruke 1.15Kg.
Humle som beskrevet over.
Sluttvørter ble så justert opp med kokt vann til 8 liter og OG ble, utrolig nok, 1047.

Som dere ser på bildet, er det omtrent umulig å se forskjell på vørteren fargemessig. Smaksmessig kunne jeg heller ikke skille gruppene.

Gjæren (safale 04) ble startet tidligere på dagen og denne starteren ble så fordelt likt mellom de to bøttene.

Så får vi se. :)

Nå kan det godt være at 200 g hvetemalt er for lite til å kjenne på smaken - hvem vet. Men at jeg faktisk fikk ut 1007SG fra hveteminimesking, omtrent som forventet, og at jeg kunne beregne via BeerAlchemy at jeg da trang 150 g ekstra ekstrakt for å kompensere for dette, og at det faktisk førte til samme OG for de to bøttene er jo kult nok!

Nå blir det spennende å se hva som skjer fremover med disse to brygga.

PS! Dette er ikke ment som noe egentlig seriøst eksperiment - bare et forsøk på å forstå hva jeg faktisk holder på med når jeg roter over grytene mine... :)

ALLE kommentarer mottas med takk - både de som mener dette er interessant og de som mener det ikke er interessant.
 

Vedlegg

  • bottene.JPG
    bottene.JPG
    963,7 KB · Sett: 356
  • minimeksing.JPG
    minimeksing.JPG
    1,1 MB · Sett: 366
  • minimesket-Hvete.JPG
    1,1 MB · Sett: 372
  • humleseddel.JPG
    922,9 KB · Sett: 366
  • voerter.JPG
    voerter.JPG
    1,2 MB · Sett: 365
Artig eksperiment!

Du spør om fosrkjellen mellom å minimeske og å "steepe" (trekke). I en del malttyper er stivelsen allerede konvertert (f.eks. krystallmalt) slik at man ikke har behov for noen videre enzymatisk aktivitet for å utvinne sukkerstoffer. Disse malttypene kan man trekke i varmt vann alene, uten å ha med malt med tilgjengelige enzymer. Malttyper hvor stivelsen ikke er konvertert, trenger enzymer for å omdanne denne, da kalles prosesen for mesking. En minimesk (også kalt delmesk) er enkelt sagt en liten mesk hvor man altså benytter en redusert mengde malt i forhold til om man skulle brygget all-grain.

Håper det hjalp litt, i alle fall.
 
Spennende!

Jeg er også en minimesker inntil videre. Jeg har tro på det konseptet, men har ikke testet det på en like kontrollert måte og holdt øvrige variable ens. Blir moro å høre! Du har også muligheten for å sende en flaske av hver på en blindtest hos en av de lærde på forumet. Sikkert noen som melder seg frivillig  :)

Da jeg har hatt både malt som skal meskes og noe krystallmalt, har jeg delt det opp hver for seg. Krystallmalten har bare fått trekke i rikelig lunkent vann i kokegryta (i BH-pose) mens det som skal meskes er mesket i en gryte på samme måte som du gjør det. Sist gang satte jeg gryta opp i en enda større gryte med varmt vannbad. Ble nok litt lettere å justere mesketempen uten å svi bunnen av gryta. Jeg mesket hvete og havregryn sammen. Hvete har en del enzymer (diastatic power?), mens havregryn ikke har noe av det.

En lettvint løsning som skal gi kompleksitet til ekstraktbrygg er også "beer enhancer", men har ikke selv prøvd det. Kun steeping grains vil jo også være enklere enn en en ordentlig mesk.

Blir moro å høre om resultatene!
 
Gahr: Betyr dette at når jeg holder 200 gram hvete ved 64° i 30 minutter, minimesker eller steeper jeg da? Hvete er vel ikke konvertert? Hva betyr det da at kokevannet gikk fra 1000 til 1007SG etter dette? For nå blir jeg usikker på om jeg faktisk hadde like mye fermenterbart i begge bøttene...

Mojo: Vi får se om dette funker. Er bekymret for forurensing, da lokka ikke var tette nok i starten. Skulle jo sjekka dette på forhånd, men jaja. Har teipa godt nå, så muligens går det greit. Tror jeg heller til neste gang kjøper inn to-tre vanlige 30l gjæringskar fra Europris. Vi får se hva jeg gjør med resultatet av denne testen. Kanskje som et distriktspolitisk grep i Norbrygg så inviterer jeg alle å komme hitopp for å smake... :)

f.
 
frode_skarstein skrev:
Gahr: Betyr dette at når jeg holder 200 gram hvete ved 64° i 30 minutter, minimesker eller steeper jeg da? Hvete er vel ikke konvertert? Hva betyr det da at kokevannet gikk fra 1000 til 1007SG etter dette? For nå blir jeg usikker på om jeg faktisk hadde like mye fermenterbart i begge bøttene...

Mojo: Vi får se om dette funker. Er bekymret for forurensing, da lokka ikke var tette nok i starten. Skulle jo sjekka dette på forhånd, men jaja. Har teipa godt nå, så muligens går det greit. Tror jeg heller til neste gang kjøper inn to-tre vanlige 30l gjæringskar fra Europris. Vi får se hva jeg gjør med resultatet av denne testen. Kanskje som et distriktspolitisk grep i Norbrygg så inviterer jeg alle å komme hitopp for å smake... :)

f.

Jeg gjæret en barleywine i tre uker på en slik bøtte, og det gikk fint det. Var litt stressa jeg også når jeg så at null liv i gjærlåsen og boblet godt i ølet :)
 
Så lenge det er overtrykk i bøtta, og lokket ligger relativt tett på, så vil det i teorien ikke komme luft (og bakterier) inn i bøtta.

Hvete må meskes. Og du har mesket, men kanskje litt kort tid? Minst en time er nok lurt for å få mer utbytte.

Hvor mye fermenterbart sukker det er i bøttene er vel vanskelig å si noe om før de har gjæret seg ferdig. Hvis OG var den samme, så har du målt det du kan måle før gjæring.

Med litt øvelse (og/eller lesing) kan du justere grad av fermenterbahet med varierende mesketemperatur. 64°C er relativt lavt og vil gi en noe høyere forgjærbarhet (~85%) i forhold til 67°C (~70%). Dette er jo ikke like avgjørende i en minimesk som i en "all grain". Og ekstrakter har hvis jeg husker rett (?) også ofte ganske lav forgjærbarhet, så det kan være gunstig å meske ved lav temperatur. Eller var det motsatt? (her må vi ha en ekspert, og ikke bare en som later som..)

Prøver å sette inn en tabell over sukkerinnhold (gram/liter) og SG (her O.G.). Ta kolonnen med potensiell alkoholprosent med en klype sukker, databellen er hentet fra en side om vinlegging.

Etter min beregning har hvetemesken bidratt med (12,5*7/10=) 8,75 g sukker. Du har totalt 125 g sukker/liter (OG), dvs at mesken har bidratt med 7 %. Som en tommelfingerregel gjærer dette ned til en FG(=0,25*OG=47/4=11,75) = 1,012. Differansen OG-FG = 35 og alkoholprosenten blir ca 4,6 % (fortsatt et skudd fra hofta!)

[tt][size=10pt]Hydrometer table
S.G. | Pot.%vol alc | grams sugar/litre
 
1010 0.9 12.5
1015 1.6 25
1020 2.3 44
1025 3.0 57
1030 3.7 79
1035 4.4 94
1040 5.1 107
1045 5.8 120
1050 6.5 132
1055 7.2 145
1060 7.8 157.5
1065 8.6 170
1070 9.2 182.5
1075 9.9 195
1080 10.6 207
1085 11.3 225
1090 12.0 240
1095 12.7 252
1100 13.4 265
1105 14.1 277
1110 14.9 290
1115 15.6 302.5
1120 16.3 315
1125 17.0 327.5
1130 17.7 340
1135 18.4 352[/size][/tt]
 
Heisann - veldig bra, Mojo!

Artig sted dette. Masser av folk. Med forskjellige smaker og mål på øl-horisonten. Med vidt forskjellige metoder for å nå dit. Veldig kult.

Kikka i bøttene i dag, og det er definitivt vill aktivitet nedi der. Så jeg forsegla dem godt igjen og så får vi se. Skal regne litt mer på dette og så får vi se hva som skjer med resultatet om ei uke eller så.

f
 
Ok - da har dommen falt.

Brygget ble satt den 13. mars. Den 27. mars var FG 1013 for begge 10 literene, og dermed ferdig fermentert. Mente utålmodige meg. :) Flasket en kjapp lørdags morgen og i dag, ei snau uke etter, langfredag på Kilpisjärvi i nord-Finland, var det dags for testing. Jeg trodde en stund det hele var infisert, men i dag ble det klart at det nok ikke var noe problem - ren og pen i smaken var den!

Først og fremst - en enkel og grei pale ale ble det. Klar, fin bitterhet, faktisk en ale jeg skal sette på sommerhytta for de lyse saunakvelder i juli...men uansett, et greit øl for et slikt eksperiment.

Vi var fem som testet. Tre av oss hadde liten eller ingen anelse om hva jeg pratet om der jeg bablet om hvetemalt, ekstrakt, steeping og denslags. Etter litt sipping, slurping, lukting og denslags mente alle de klarte å kjenne en forskjell på disse to bryggene. De fleste mente minimeskede brygget var en smule mindre karbonert. Dette stemte nok. Jeg vet ikke hvorfor.

Folk hadde svært forskjellige måter å beskrive de to bryggene på. Alle mente de var like, men klarte allikevel å skille dem fra hverandre. Her var det ingen blind testing - folk visste hva de fikk.

Vi var to som tar øldrikking seriøst, og som derfor har et par flere ord i vårt smaksvokabular enn de andre. Ikke dermed sagt at vi har finere smaksløker eller noe slikt, men anyway - vi klarte vel å nokså klart plassere det ølet som hadde 200 gram hvetemalt minimesket inn som kanskje litt rundere, litt søtere? Ikke helt sikker. Men dette var faktisk en veldig artig måte å bli kjent med hvetemalt - 200 gram hvete minimeska inn i dette brygget utgjorde ca 17% av mine fermentables...og det er jo spennende å lære at, joda, dette kan man faktisk plukke opp i resultatet.

Jeg lurer på dette med den nokså klare forskjellen i karbonering - den som var minimesket var klart mer karbonert. Jeg skal sjekke dette igjen hjemme, men det er litt snålt. Men kan dette skyldes forskjeller i fermenterbart sukker i den ene gruppen fremfor den andre? Husk at jeg justerte mengden ekstrakt i forhold til pre boil gravity etter minimeskinga som beskrevet under...men da burde det jo vært omvendt, at den som ble minimeska hadde mindre fermenterbart sukker igjen...eller?

-  og i mellomtiden har jeg forøvrig smakt på min Nøgne Ø #100-"clone", som kanskje svakt langt borti ettersmaken kan minne litt om #100, og det er jo opplagt at minimeskinga funker. Og jeg har lært - sjokomalter er farlige saker om man ikke går forsiktig frem!

(I bildene er den minimeska utgaven alltid til høyre - alle fargeforskjeller skyldes lysforholdene i rommet - det var umulig å se forskjell på fargen)
 

Vedlegg

  • IMG_0734.jpg
    IMG_0734.jpg
    281,1 KB · Sett: 222
  • IMG_0735.JPG
    IMG_0735.JPG
    149,5 KB · Sett: 206
  • IMG_0736.JPG
    IMG_0736.JPG
    170,6 KB · Sett: 227
Tilbake
Topp