Enkelt hveteøl fra ekstrakt - hva slags humle?

Hei! Jeg ønsker å prøve meg på et nytt hveteøl fra ekstrakt og har funnet en veldig simpel oppskrift på nettet. Jeg har et spørsmål:

Jeg ser at Vinogbar selger to typer Hallertau humle: Hersbrucker og Mittelfrüh. Hvilken av disse bør jeg bruke? Har det egentlig så mye å si, eller kunne jeg brukt det jeg har til overs av Styrian Goldings?

Her er oppskriften: tar gjerne imot forslag til modifikasjoner.

0.45 kg Extra Light Dry Extract
2.98 kg Wheat Liquid Extract
Hallertauer [4.80 %] (60 min)
0.91 oz Orange Peel, Bitter
Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068)

OG 1.046
FG 1.011
ABV 4.53
10 IBU

Er ingen ekspert, men i og med at du likevel nytter so lite humle i ein kveiteøl, og styrian er ganske nær typeriktig, ville eg brukt det. Sjølv har eg sett ein kveiteøl no med Nordbrauer-humle (heile 12 gram!!!), og rekner med at det og går bra...

Et tillegsspørsmål: det stod ikke oppgitt hvor mange liter dette er til. Er det til en standard 23 liters batch? (lurer på hvor mye vann jeg skal ha i her!)

Jeg endte opp med å bruke denne oppskriften istedet, men byttet ut humla med Styrian Goldings- skal prøve å følge opp med resultatet. Etter et kjapt søk på nettet fant jeg en gjeng amerikanere som slang negative kommentarer om Styrian, så vi får se.

oppskrift:
Malt Base: 5 lbs Wheat Dry Malt Extract OR 6 lbs Wheat Liquid Malt Extract
Specialty Grains: ½ lb Flaked Wheat, 1/2 lb Flaked Oats
Hops: 1 oz Hallertau Hop Pellets(bittering)
Yeast: White Labs 300 Hefeweizen, Wyeast 3068 Weihenstephan

Steep grains in muslin bag in 2 gallons water heated to 160 degrees for 20 minutes, remove and discard grain bag. Stir in malt extracts, return to heat and bring to a boil. Add hops and boil 60 minutes. Put 3 gallons very cold water into fermenter then pour in hot wort. Cool below 80 degrees, then pitch yeast, attach cover and attach air lock. Ferment until final gravity remains constant 2-3 days apart, then bottle. Fermentation temperatures above 72 degrees will enhance banana flavors, below will enhance clove flavors.

Tilbake
Topp