Eplesort for ciderbrygging

Har planer om å lage cider nå i høst. Tenkte å lage av råsaft fra hjemmepressede epler, men er usikker på hva slags epler som er å anbefal. Gravenstein, Summerred, Lobo, Aroma, eller James Grieves. Eller en kombinasjon av noen av disse? Noen som har preferanser eller tips å komme med?
 
Postet ikke du dette spørsmålet for to dager siden?

Hei!
Har planer om å lage cider nå i høst. Tenkte å lage av råsaft fra hjemmepressede epler, men er usikker på hva slags epler som er å anbefal. Gravenstein, Summerred, Lobo, Aroma, eller James Grieves. Noen som har preferanser eller tips å komme med?
#1 Tintobrew, Tirsdag kl 11:56
 
Jo gjorde i grunn det. Men da i nybegynnerdelen. Fikk lite tilbakemelding så tenkte jeg skulle se om det kanskje kunne passet bedre innen råvarer.
Beklager hvis jeg har spammet.
 
James Grieves er vel ganske syrlig? Den bør være med. Så vidt jeg skjønner ut fra det lille jeg har lest, er det viktig med både syre og sukker, så både noe som er så søtt som mulig, og så syrlig som mulig, bør med. Og noe sterkt aromatisk.
De spesielle cidereplesortene finnes vel ikke i en vanlig hage, for de smaker visst ikke nødvendigvis noe særlig godt, men likevel er sikkert noen sorter bedre egnet enn andre. Og du bør nok blande epler med ulike egenskaper, skjønner jeg. Det finnes ikke noen enkelt eplesort som har alle de egenskapene som trengs.

Men jeg skal ikke si så mye; jeg laget cider av firstpricejuice:) - slett ikke vondt, men langt unna de gode smakene i en virkelig god cider.
 
Laga cider en gang, av pressa epler fra en eplebonde i Stryn, kjempestoff! Men husker dei snakka om Gravenstein, pressa senere, mot jul (?), skulle være fantastisk.
Ta en prat med eplebøndene, dei har mer enn lynkurs..
 
Mener det er flere på forumet som har laget "normal" eplecider.
Søk på cider skrevet av f eks protto.
 
Takker for alle innspill! Satte en ciderbatch på first price juice med mangrove jacks cider yeast i dag.
Neste helg eller helgen etter blir det besøk hos eplebonde som har selvplukk/salg, og pressing av epler til batch av slik cider. Tenkte da med nottingham gjær.
De sortene jeg nevnte over er de som denne bonden har tilgjengelig, derfor jeg spurte.
Tenkte også å høre med bonden selv hva han tenker.
 
Takker for alle innspill! Satte en ciderbatch på first price juice med mangrove jacks cider yeast i dag.
Neste helg eller helgen etter blir det besøk hos eplebonde som har selvplukk/salg, og pressing av epler til batch av slik cider. Tenkte da med nottingham gjær.
De sortene jeg nevnte over er de som denne bonden har tilgjengelig, derfor jeg spurte.
Tenkte også å høre med bonden selv hva han tenker.
Hei, hvem er den nevnte eplebonden og hvor holder han til?
 
Hei, hvem er den nevnte eplebonden og hvor holder han til?
Vel, usikker hvor mye eplebonde de faktisk er i grunn. Har tenkt meg på Haslum gård i Bærum, hvor de dyrker store mengder epler, pærer, plommer, bringebær og kirsebær. Det er selvplukk av epler nå i september. I og med de driver med dette kalte jeg det eplebonde, og antar de vet endel om bruken av eplene deres.
 
Takk for det. Interessant å vite. Det finnes sikkert flere aktuelle gårder i området. Hadde tenkt å bruke mine egne aromaepler og prøve å lage cider for første gang, men de bærer nesten ikke i år, så må finne på noe annet. Bor i Vestby, sør for Oslo. Kanskje det er andre som har tips om hvor man kan få tak i egnede epler.
 
Tilbake
Topp