Er det sånn man bruker fryseboks og temp kontroll?

Skal snart lage jule øl, gahrs amber red ale. gjæren jeg skal bruke er US 05 og jeg har skaffet meg ut 200 som skal styre fryseboksen min.

Gjæringstemperaturen min skal være 18 grader, men jeg kommer vel til å øke til 20 grader i løpet av den siste uka for å få den til å gjære ut og rydde opp.

Er det da riktig å for eksempel pitch på 17 grader, ha ut 200 til å holde 18 , slik at den da vil prøve å holde stormgjæringen i sjakk? Hvis stormgjæringen blir 19-20 grader vil da fryseboksen holde en lavere temperatur for å dempe denne?

Så lenge du har temperaturføleren festet til gjæringsdunken vil temperaturen i fryseren svinge for å holde innstilt temperatur i ølet, ja.

Men det er riktig at man skal prøve å holde stormgjæringen igjen i starten?
Noen liker å la temperaturen stige naturlig, men det varierer litt hvordan folk gjør det. Utstyr, omgivelsestemperatur og øltype/ønsket gjæringsforløp er faktorer som spiller inn. Selv liker jeg best å regulere temperaturen i starten også, særlig siden mine øl gjæres i en kald kjeller hvor naturlig temperaturstigning praktisk talt er umulig. Det er for øvrig lurt å unngå temperaturfall underveis.

Noen liker å la temperaturen stige naturlig, men det varierer litt hvordan folk gjør det. Utstyr, omgivelsestemperatur og øltype/ønsket gjæringsforløp er faktorer som spiller inn. Selv liker jeg best å regulere temperaturen i starten også, særlig siden mine øl gjæres i en kald kjeller hvor naturlig temperaturstigning praktisk talt er umulig. Det er for øvrig lurt å unngå temperaturfall underveis.

For eksempel 17-18-19-20 på fire dager?

Må se om jeg kan finne noe teori på emnet;)

For eksempel 17-18-19-20 på fire dager?

Må se om jeg kan finne noe teori på emnet;)
Temperaturforløpet du skisserer vil nok fungere fint for US-05. Jeg pleier å gjære US05/WLP001/Wy1056 på 18-19 grader, som gir et veldig nøytralt resultat. Denne gjærstammen er uansett veldig takknemlig å jobbe med, og gir så vidt jeg har skjønt gode resultater også på lavere temperaturer, uten at jeg har prøvd selv. Vil du ha teori og bakgrunnsstoff er boken @glennrlie nevner en kjemperessurs.

Tilbake
Topp