Er det trygt å koble inne i et kjøleskap?

Drot

 
Hei.

Har et spørsmål angående kobling av elektronikk inni et kjøleskap.

Har begynt å bygge meg en keezer, kan det vel kanskje kalles.
Har en fryseboks som jeg har bygget en krave på, så jeg kan montere og føre inn og ut det jeg vil, uten å evt ta livet av fryseren. Ganske lik denne typen:
keezer-build.jpg


I og med at det er en fryser, har jeg bestilt meg en STC 1000 for styring av temperatur.
Jeg har et ønske om å kunne montere den i treverket slik at displayet kan sees og styres fra fronten.
Jeg tenkte da å trekke kablene innvendig langs kragen, evt bak isolasjon som skal rundt om på innsiden av kragen.

Så da kommer spørsmålet. Er det trygt å koble elektroniske saker i et kjøleskap?
Jeg tenker da sånn sett i forhold til temperatur og fuktighet som kan bli inne i kjøleskapet.
Med tanke på koblinger har jeg god peiling, men er usikker på hvordan det stiller seg i forhold til det med temperatur og fuktighet, hvis det vil bli noe særlig av det. Hvis noen har erfaring eller håndfast kunnskap rundt dette tar jeg i mot all svar med stor takk.
 
Må du ha den inne i kjøledelen? Skulle uansett gå brukbart. Elektronikken vil nok generere nok varme til å holde seg ganske tørr, men det finnes diverse "tropikalisering" lakk du sikkert kunne bruke. Isolasjonslakk. Guff på etter at du har kobla.
 
Tanken var å ha alle kabler mest mulig skjult, med displayet i fronten. Da er den beste løsningen jeg finner å ha kablene innvendig, med ut/inn- gang fra kjøleren i bakkant. Vil være ekstra sikker da det er snakk om 240V og et anegg som skal være tilkoblet strøm kontinuerlig. Evt kunne det kanskje vært greit å ha en IP?? sertifisert koblingskobs innvendig? Men det vil jo fortsatt være selve STC 1000 enheten som ikke er en del av den boksen i såfall. Ledningene i seg selv er jeg ikke bekymret for, men heller selve koblingene. Mulig lodding og krympestrømper er løsning nok, med mindre STC 1000 enheten kan få problemer.
 
Du kan sikkert modifisere inn en boks i front med nipler mot den kalde omverdenen. Og montere STC i front av den.
 
Jeg ville vært mest bekymret for kondens på kretskortet enn koblingene. Men nå skal den ikke slå av å på flere ganger i minuttet, så i teorien er det nok ingen problem.
 
Jeg ville vært mest bekymret for kondens på kretskortet enn koblingene. Men nå skal den ikke slå av å på flere ganger i minuttet, så i teorien er det nok ingen problem.
Absolutt, men ville kobla før jeg isolerte koblingene med lakk.
 
keezer-build.jpg

Jeg har et ønske om å kunne montere den i treverket slik at displayet kan sees og styres fra fronten.
Bare min personlige mening, men jeg tror keezeren din ser bedre ut uten røde selvlysende tall. Når du har fått justert den til riktig temperatur, blir det vel ikke justert flere ganger. Gjem termostaten.
 
den som venter på noe godt ...... har en uvane med å ikke se på datoene, men hvorfor kom innlegget opp nå som et nytt varsel ?
 
Fant igjen denne gamle tråden nå. Kan komme med litt oppdatering i fall noen finner nytte i den.
Den ble bygget og satt i drift bare dager etter tråden ble startet. Så nei, jeg ventet ikke i flere år på bekreftende svar heldigvis :)
Innvendig ble det plass til 2 fat og co2 flaske med regulator, manifold for co2, et glass med vann som temperatursensoren lå i, samt en 12v PC vifte for sirkulering av luften innvendig.

Det ble 2 tappekraner igjennom fronten av kragen.
På baksiden satte jeg koblingsboks med STC-1000, som hadde en "skjøteledning" hengende ned som fryseren var koblet til. Hadde også en dobbel veggkontakt på baksiden for konstant strøm fra skjøteledning koblet i veggen, som gidde strøm til koblingsboksen og adapter for 12v til vifte.

Har siden den gang flyttet, og den er blitt reversert tilbake til fryser igjen.
Har nå montert opp alt inne på kjølerom jeg bygde i kjelleren isteden for.
Har også modifisert et kjøleskap for å bruke som gjæringsskap siden den gang, med samme type kontroller.

Legger ved bilder:
20160817_212559.jpg20160721_221007.jpg20210130_163536.jpg20220529_152918.jpg
 
Den sto på med fulle 12v i mange år ja. Ble veldig jevn og fin temperatur. Men såklart ble det noe rim i bunn fra fuktig luft som slapp inn ved bytte av fat osv
 
Tilbake
Topp