Er dette alt jeg trenger for å tappe mitt eget øl?

Ja, okei, da klarer jeg meg kanskje med den regulatoren da.

Vet du hvor jeg kan få kjøpt en sånn mutter?
 
BaardS skrev:
EDIT For øvrig er ikke oksygen brennbar i seg selv...

Føler for å krangle på denne. O2 er VELDIG brennbart etter hva eg husker frå kjemien... I hvertfall i gassform, dvs, i et lukket system med bare oksygen så vil det ikkje brenne, men vanlig luft her på jorda inneholder nok av hydrogen til at man kan få en eksplosiv brann.. (Men er ei stund siden kjemi på videregående.)
 
Er nok litt for lenge siden videregående ja  ;)

Som du ser skriver jeg "i seg selv". Oksygen brenner m.a.o. ikke, da ville vi slitt litt med atmosfæren vår som består av ca. 21% rent oksygen, 1% argon og resten hovedsaklig av nitrogen.

Når du nevner hydrogen så er det riktig at den sammen med oksygen i rett forhold danner såkalt knallgass som er meget eksplosivt, men i vanlig luft er det ikke noe problem (da ville jo luften eksplodert når noen tente en fyrstikk...)

Det som gjør at man må være forsiktig med oksygen er at den sammen med brennbart stoff gjør at det brennbare stoffet brenner raskere og antenner lettere. Selv materialer som i utgangspunktet er brannhemmende kan brenne ved forhøyet oksygentilskudd.

Det er derfor viktig å være svært forsiktig med oksygen, og ikke bruke det i nærheten av tennkilder (en sigarett f.eks.). Det er også viktig å ikke lagre oksygen sammen med f.eks. klær da disse ved selv en liten lekkasje kan bli "mettet" med oksygen og antenne svært hurtig.

Så la oss være enige om at man skal være forsiktig og bruke rent oksygen med største forsiktighet!  :yes:
 
Tilbake
Topp