Er dette alt jeg trenger for å tappe mitt eget øl?

I Korte trekk ja.

Men hvor skal du fylle Co2 flaska, og er krana bra, tror de fleste her på forumet sverger til Perlic.
Og dette blir veldig dyrt øl, når du ikke brygger selv.
 
Ja, det vet jeg ikke enda, hvor jeg skal få fylt Co2, men burde vel gå ann og finne et sted.

Ja, jeg ser man får 30-liters fat for ca. 1400,- så da blir det vel 25,- for halvliteren nesten.

Men så er jeg stadig i Danmark og der får man kjøpt 30liters fat av alle sorter for 800,-


Problemet blir vel å få det kaldt, men må finne en løsning på det også.
 
Co2 beholdere fra USA har andre gjenger enn det vi bruker i Norge. Overganger finnes, men tror det enkleste er å kjøpe deler av dette lokalt. Fyllestasjoner for CO2 forventer "norske" gjenger på flasken. En CO2 brannslukker fungerer utmerket. Regulator må ha samme gjenger som beholderen, og kan skaffes lokalt eller fra USA men husk å presisere at du vil ha "europeiske" gjenger fra tank til regulator. Alt etter regulator er tilnærmet likt på CO2 siden.

Når det gjelder fat er det avhengig av hva du er på jakt etter. Er planen å kjøpe et fat fra et norsk bryggeri?
 
Så man kan kjøpe et brannslukkingapperat å bare koble til det istedenfor den Co2 tanken som følger med i det settet?
 
kookva skrev:
Så man kan kjøpe et brannslukkingapperat å bare koble til det istedenfor den CO₂ tanken som følger med i det settet?
Et co2 apparat koster tilnærmet det samme... Det vil fungere, men har en stigerør som må/bør fjernes.
De som selger co2 gir som regel en meget fin pris på ferdig ombygd og fylte slike. Hvis ikke, stikk innom nærmeste skrotning på svenska :) der er det mange :) sjekk datoen som er strmplet.....
 
kookva skrev:
Så man kan kjøpe et brannslukkingapperat å bare koble til det istedenfor den CO₂ tanken som følger med i det settet?
Nei, det er det som er problemet. Regulatoren i settet har ikke samme gjenger som en europeisk regulator. Det er derfor ingen god idè å kjøpe et komplett sett fra USA. Ja, du kan bruke et CO2 brannslukke apperat fra Norge/Europa, og etter min erfaring trenger du ikke å skru av stigerøret.

Stigerøret er der for å få ut flytende CO2 i funksjon som brannslukker. I beholderen vil det være flytende CO2 fra bunnen og ca. 80% opp. Som slukker gir du full åpning og null mottrykk, og du får flytende CO2 gjennom flaskeventilen. Når du skrur på en regulator (som du må ha) vil den flytende CO2 gå over i gassform før regulatoren. Dette er debattert utallige ganger på både bryggesider og i akvariesider. Jeg snakker kun med egen erfaring, og kan si at det ikke spiller noen rolle om du har en tank med eller uten stigerør. (jeg har en 5kg uten stigerør og to 2kg med stigerør.)
 
Hmm, okei, så da er det ikke så lurt å kjøpe det settet pga. av Co2 flasken.

Men da er det beste alternativet å kjøpe en Co2 flaske hos en gassforhandler som leverer den full og ferdig ombygd. Vet dere sånn ca. pris på dette? Trenger ikke den største flaska.

Eller blir det alternativ 2 og bruke et vanlig brannslokkingsapperat? Vart usikker på om jeg må skru av stigrøret.

Og regulatoren som jeg må kjøpe, er den kostbar?
 
Det er ikke så lurt p.g.a CO₂ flasken OG gjengene på regulatoren.

Norske brygge butikker som Petit, Vestbrygg og Bryggselv har alle startsett for CO₂, men kan ikke sende fulle flasker pr. post.

Et eksempel: http://www.bryggselv.no/products/CO₂-flaske-og-Cornelius-fat-komplett
EDIT ser linken ikke funker, men en 2kg CO2 flaske koster 1.295,- hos bryggselv, full.

Et sett med:
Nytt Cornelius fat 19L
Ny Co2 flaske 2kg (full)
Ball-lock in kobling
Ball-lock ut kobling
Tappekran og tappeslange (komplett) med tynn slange som hindrer skumproblemer
Trykkslange

koster 3.395,-
 
Det var jo ikke dårlig pris. Vist jeg ikke vil ha med Cornelius fatet blir det vel enda billigere også.

Og da har jeg absolutt alt jeg trenger?
 
Men si vist jeg da kjøper:

Co2 tank, regulator,Ball-lock in kobling, Ball-lock ut kobling, trykkslange så kan jeg selv kjøpe en tappekran fra f.eks herfra:

http://www.kegworks.com/draft-beer-equipment-towers-407
 
BaardS skrev:
Norske brygge butikker som Petit, Vestbrygg og Bryggselv har alle startsett for CO₂, men kan ikke sende fulle flasker pr. post
Hva sier du? Hvor har du den info fra. Sier du da at den 2kg flaska jeg fikk fra Ola i posten ikke var full?  
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Redigert:
Etter å sjekka litt selv, antar jeg at det ikke er lov å sende trykkbeholdere med posten.no, men jeg finner ikke noe konkret om det, bare noen nettbutikker som sier de ikke har lov å sende pga posten. Noen som har en link til posten der dette faktisk bekreftes?
 
espen.talset skrev:
BaardS skrev:
Norske brygge butikker som Petit, Vestbrygg og Bryggselv har alle startsett for CO₂, men kan ikke sende fulle flasker pr. post
Hva sier du? Hvor har du den info fra. Sier du da at den 2kg flaska jeg fikk fra Ola i posten ikke var full? 
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Ler skål  :biersmile:
 
Først nå ser jeg at det kun er 20 ounces som er 0,56 kg. Hvor mange 30-liters fat vil dette holde til sånn ca.?
 
Ikke særlig mer enn ett, kanskje ikke det engang. Har selv prøvd ulike "billigløsninger" av denne typen. De er ikke billige. Dersom du ønsker å ha en bar stående som.du vil servere øl fra mer enn kun en spesiell helg, ville jeg satset på minst 2 kg, helst 5. Det er ikke så stor forskjell i pris på disse to..
 
espen.talset skrev:
BaardS skrev:
Norske brygge butikker som Petit, Vestbrygg og Bryggselv har alle startsett for CO₂, men kan ikke sende fulle flasker pr. post
Hva sier du? Hvor har du den info fra. Sier du da at den 2kg flaska jeg fikk fra Ola i posten ikke var full?  
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Redigert:
Etter å sjekka litt selv, antar jeg at det ikke er lov å sende trykkbeholdere med posten.no, men jeg finner ikke noe konkret om det, bare noen nettbutikker som sier de ikke har lov å sende pga posten. Noen som har en link til posten der dette faktisk bekreftes?

Jeg har selvsagt ikke uttalt meg om hva du har fått/ikke fått fra Petit...
Her er link til Bring: http://www.bring.no/hele-bring/s%C3%B8keresultater?query=farlig+gods&x=8&y=11 Åpne .pdf for "Farlig gods pakker" på side 2 under klasse 2 står det:
Eksempel:
hydrogen,
butan, propan,
oksygen.
Spraybokser og
gassbeholdere
 
Gass under trykk er ikke helt ufarlig det heller  ;) Tror nok det er det de mener med gassbeholdere. Om man vil ha svar er det jo bare å ringe og spørre!

EDIT For øvrig er ikke oksygen brennbar i seg selv...
 
Tilbake
Topp