Er dette farlig?

IMG_0817.JPG Hei, fikk høre at dette er OK å bruke for å få et "surere" øl. Og det kan brukes i karet før flasking. Er dette sant?
Står jo rød varsel merke på flasken og slik... Hmm.

Takk for at dere tar dere tid til å svare på mitt spesielle spørsmål. :)
 
Det er jo syre. Men jeg ville ikke bare tilsatt sånt for å lage surøl, hvis det er det du tenker. Melkesyre setter også smak ifht f.eks fosforsyre. Det blir ikke det samme som å bruke bugs. Det er rød trekant for når det er konsentrert så er det sikkert ikke så fett å få i seg, men blandet ut i en vørter så går det greit.
 
[QUOTE="Miguel, post: 407219, men blandet ut i en vørter så går det greit.[/QUOTE]

Antar når du sier vørter så mener du under kok? Eller kan det også tilsettes i karet før flasking? :)
 
[QUOTE="Miguel, post: 407219, men blandet ut i en vørter så går det greit.

Antar når du sier vørter så mener du under kok? Eller kan det også tilsettes i karet før flasking? :)[/QUOTE]

Vørter eller øl, det er det samme, det senker pH og tilfører smak på begge steder.
 
Antar når du sier vørter så mener du under kok? Eller kan det også tilsettes i karet før flasking? :)

Vørter eller øl, det er det samme, det senker pH og tilfører smak på begge steder.[/QUOTE]
Trudde alt var vørt, helt til du tilsetter gjær, Da etter "loven" er det øl? Derfor jeg lurte på når du nevnte vørt. Fordi da tengte jeg du mente å kunne tilsettes under kok
 
Vørter eller øl, det er det samme, det senker pH og tilfører smak på begge steder.
Trudde alt var vørt, helt til du tilsetter gjær, Da etter "loven" er det øl? Derfor jeg lurte på når du nevnte vørt. Fordi da tengte jeg du mente å kunne tilsettes under kok[/QUOTE]
Jeg burde vel egentlig skrevet mesken, siden det ofte er der man tilsetter det. Men mange senker pH i koken og, og da er det vørter.

Mesken er malt+vann, vørter er det du siler ut av denne guffa, og som du sier, når du tilsetter gjær til vørteren så er det pr lov definert som øl.
 
Tilbake til spørsmålet ditt, jepp det er farlig. Etsende spøker du ikke med, får du dette i øynene kan du bli blind. Ikke bruk dette i karet før flasking , eller til desinfisering av noe som helst. Dette brukes til justering av pH i mesk, og pH på skyllevann. I mengder fra 0,5ml til 3-4 ml. Ja, store mengder vil sette smak på ølet. Over 3-4ml pr. 10 liter vil sette smak, og senke pH til nivåer som ikke er naturlig.
 
Tilbake
Topp