Er dette oksidert?

Lage et øl som jeg delte opp i to batcher, og det ble etter min mening litt mye "headspace".

Det er 15 liters bøtter og begge ble fylt opp til kun 10.

Etter endt gjæring så gikk faktisk gjærlåsen i vater, hvis dere skjønner hva jeg mener. Det betyr at trykket inne fra Co2 osv ikke er sterkt nok til å presse vannet ut av balansen. Dette har jeg hørt betyr at gjæringen er ferdig (noe det også var) og at man må flaske så fort som mulig etter dette.

Dessverre gikk det noen få dager før jeg fikk mulighet til det, og på tirsdag smakte jeg det ene av ølene: det var veldig godt og friskt å drikke. En lett wit som likevel vel var spennende nok.

I går prøvde jeg samme batch igjen, og jeg endte opp med å helle ut 3 flasker, for å finne ut om alle hadde samme problem: Alle ølene var kjedelige og hadde mistet friskheten sin. manglet rett og slett smak og var ikke inbydende i det hele tatt. For meg udrikkbart(vann med kulsyre er mer spennende).

Er dette ett resultat av oksidert øl ? Kan jo være min dagsform også, men det vil jo vise seg.

Siden jeg ikke stakk om, så virker det rart om oksideringen skulle ha skjedd ifm flasking?
 
Selv om vannlåsen står i "vater", så er CO2 tyngre enn luft og vil ligge som et lokk over ølen. Så lenge vannlåsen ikke har blitt fjernet og du ikke har "rørt inn" luft så skulle jeg tro at ølet holder seg uoksidert en stund. Ellers så er det jo en viss menge luft i ølen, som i vanlig vann, så lenge gjæren ikke har spist alt, som kan bidra med oksidasjon. Igjen usikker på hvor mye effekt dette gir. Tipper uansett at ølet ditt er relativt uoksidert ift din beskrivelse. Ifm tapping skal man generelt prøve å unngå for mye innblanding av luft. Prøv en ny flaske i dag


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lage et øl som jeg delte opp i to batcher, og det ble etter min mening litt mye "headspace".
Hver av disse bøttene har produsert ca 250 liter med CO2 så det burde gå greit med litt headspace dersom du har gjærlås på :)
Dette har jeg hørt betyr at gjæringen er ferdig (noe det også var) og at man må flaske så fort som mulig etter dette.
Hvor kommer dette fra ?
 
Hver av disse bøttene har produsert ca 250 liter med CO2 så det burde gå greit med litt headspace dersom du har gjærlås på :)

Hvor kommer dette fra ?

Hva kan være årsak til smaksendringen da montro? Gikk jo fra "gått" til grått på 24 timer. Skal teste igjen i dag da:)

Vet ikke, helt sikkert ikke autoriserte kilder ;)
 
Oksidert øl smaker våt papp. Tro meg du vil kjenne igjen smaken og lukta av det. Om ølen står noen dager etter den har gjæret ferdig har lite til ingenting å si. Smaker de kjedelig er det nok oppskriften eller bryggingen som er feil...
 
Oksidert øl smaker våt papp. Tro meg du vil kjenne igjen smaken og lukta av det. Om ølen står noen dager etter den har gjæret ferdig har lite til ingenting å si. Smaker de kjedelig er det nok oppskriften eller bryggingen som er feil...

Litt merkelig om smaken går fra veldig innbydende til kjip ila null komma niks da?

Og ift våt papp, har lest en del tråder her på forumet og det er ikke alle som er enige at våt papp er den eneste smaken som kan kjennetegne oksidering, har også lest beskrivelser som kjedelig/døll/lite frisk osv.. (men jeg har ikke peiling)
 
Var ølene blitt noe mørkere? Øl som mørkner kan være tegn på oksidering.

Ellers så burde det jo være mest co2 og ikke Oksygen etter endt gjæring i karet hvis det er tett. Hvis det er oksidering til den grad at du helte ut øl dagen etterpå så må mye ha gått galt. De to gangene jeg har fremprovosert så dårlig oksidert øl var da jeg lot en halvfull dunk stå med lokket av over natta, og en annen gang blåste jeg ren o2 i en full batch som uansett skulle gå i sluket.

Co2 vil forøvrig såvidt jeg vet ikke legge seg som et teppe, det vil blande seg med oksygenet og bli til en fin miks.

Og det trenger ikke nødvendigvis smake våt papp nei, det et vel kanskje når det har gått ganske langt. Det blir som beskrevet mye døllere og kjedeligere i smaken, krisp og friskheten forsvinner og forskjellige smaker fra både malt og humle blir overskygget av denne klamme hånden til oksidasjon.
 
Skal sjekke fargen og ta ny smak i dag.

En ting jeg har gjort er å ikke ta hensyn til "hot side areation", men det har vært debattert hvor viktig det er. Jeg ser av loggen at jeg ikke kjølte lenger ned enn til 45 grader før jeg begynte å "splashe" , så der kan det ha skjedd noe.

En annen mulig forklaring er at den friske syrligheten jeg likte så godt har dempet seg naturlig, og at jeg da sitter igjen med ett ganske kjedelig sluttprodukt.
 
Kor lenge er det sidan du flaska ølet då?

Wit er ikkje det som smakar mest. Har du prøvd å virvle opp gjærslanten i flaska og ha den i glaset? Smakar gjerne litt meir då.
 
Kor lenge er det sidan du flaska ølet då?

Wit er ikkje det som smakar mest. Har du prøvd å virvle opp gjærslanten i flaska og ha den i glaset? Smakar gjerne litt meir då.

Her vi inne på noe.

Smakte igjen i dag, virvla opp gjæren for å få det med i flasken og det hjalp veldig. Så "problemet" var nok faktisk at gjæren gikk ut av suspansjon , nok til at smaksbildet endret seg; ved å virvle den med ble det mer komplekst og spennende:)
 
On that note: Jeg gjærer helt uten gjærlås, legger bare alufolie over åpningen på 30 l Speidel-karet som hei bruker. Er denne praksisen - på generelt grunnlag - ikke å anbefale?

Årsaken er at jeg ellers ikke får igjen lokket på kistefryseren jeg bruker som gjæringskammer. (Nå åpner jeg jo også det av og til for å inspisere.)

Har ikke hatt noen problemer med oksidering eller usmaker - verken ifølge meg selv eller Norbrygg-dommerne som har vurdert to av batchene.
 
On that note: Jeg gjærer helt uten gjærlås, legger bare alufolie over åpningen på 30 l Speidel-karet som hei bruker. Er denne praksisen - på generelt grunnlag - ikke å anbefale?

Årsaken er at jeg ellers ikke får igjen lokket på kistefryseren jeg bruker som gjæringskammer. (Nå åpner jeg jo også det av og til for å inspisere.)

Har ikke hatt noen problemer med oksidering eller usmaker - verken ifølge meg selv eller Norbrygg-dommerne som har vurdert to av batchene.
Så lenge du ikke får noen infeksjoner så går det nok bra. Pass på å holde den fryseren så passe ren så du ikke ber om unønsket besøk fra bakterier som kan gi usmak i øl du lagrer lenge på flaske.
 
Jeg prøvde en gang å bevisst oksidere den siste flaska jeg tappet fra en batch - litt ekstra headspace fordi det var siste slanten, samt litt ekstra risting før jeg korket den. Jeg prøvde den etter en måned eller to, og den smakte skikkelig dårlig. Er dog usikker på om det var smaken av oksidering eller noe annet, så på sett og vis var jeg like langt.
 
Headspace i gjæringskar med gjærlås er ok, gjæren produserer så mange liter CO2 at oksygenet fortynnes,blåses ut. Lurer nesten på om det er en fordel, da gjæren i startfasen jo får tilgang til oksygenet i headspace og kan konsumere dette. En del bryggerier bruker jo åpne gjæringskar under stormgjæringen.

Headspace i flaske derimot er sikker vei mot oksydering og usmaker, kommersielle bryggerier setter 0.5 ml luft som maksimum for et godt resultat/langtidsstabilitet.
 
Tilbake
Topp