Er jeg klar til å brygge?

gle1

Norbrygg-medlem
Har lest meg litt klokere de siste ukene på brygging før jeg går til verks. Har laget en liten fremgangsliste som er lagt ved. Er det noe som mangler på listen? I tillegg har jeg noen spørsmål angående bryggingen. Skal brygge på BIAB med komfyren, med 40L gryte(krabbekokegryte med innerrist). Skal isolere gryta slik den holder på temperaturen. Satser på å meske i gryta.

Spørsmål brygging:

1. Varmer man opp meskevannet for å så skru av platen når man har oppi malten?
2. Koker man med lokket av eller på?
3. Ved koking, skal varmekilden stå på maks?
4. Er det noen standardmål å ha tappekranen i gryta på(mtp høyde fra bunn for å ikke få med for mye grums)?
5. Er det noe i veien for å gjære ølen i kar med tappekran? Ser flere stikker opp til kar med tappekran, men det er vel bedre å bare ha det i karet med tappekran fra start av?
6. Hvilke fordeler/ulemper er det med hhv. hevert og tappekran ved flasking?

Vedlegg

• Notater brygging.pdf
    44,8 KB · Sett: 19
  • Like
Reaksjoner: TO
1, Ja, juster evt tempen underveis ved å skru på platen igjen, husk å røre slik at tempen blir jevn.
2, man koker med lokket av eller delvis av. En liten glipe holder slik at du får avdamping.
3, det trenger den nødvendigvis ikke, ha platen på såpass at du får rullende kok.
4,Nei, smak å behag.
5, Jeg gjærer selv kun i kar med tappekran, det gjør prosessen litt enklere.
6,Jeg brukte hevert før, men det er vanskeligere å holde heverten ren enn en tappekran, bruker nå kun kar med tappekran, og jeg kommer ikke til å gå tilbake til hevert.

Ser ut som om du har god kontroll på det meste her! Det er en del ting å tenke på første gang man brygger, så det kan være lurt å gå for en litt enkel oppskrift.

Jeg har en dårlig komfyr som klarer å koke maks ca. 15 liter, så for å være på den sikre siden kan det være et tips å fylle gryten med vann, og sjekke at du har nok effekt tilgjengelig.

Ellers vil jeg anbefale en god bryggebok, for eksempel Palmers How to brew. Den gir god oversikt over bryggeprosessen, og er mer oversiktlig enn en masse artikler og forumtråder løst fordelt på internettet. Førsteutgaven ligger fritt tilgjengelig, men jeg synes det er mer praktisk med en papirbok man kan ha på nattbordet. Den er vel i femte utgave nå, så den er også mer oppdatert enn nettsiden.

Tok meg for øvrig friheten å kommentere PDF-dokumentet mitt med litt tips og synspunkter. Det er kun mine meninger, og slett ingen fasit, men kanskje det kan være til hjelp? Dokumentet er i alle fall vedlagt.

Vedlegg

• Notater brygging_kommentert.pdf
    64 KB · Sett: 42
Ser ut som om du har god kontroll på det meste her! Det er en del ting å tenke på første gang man brygger, så det kan være lurt å gå for en litt enkel oppskrift.

Jeg har en dårlig komfyr som klarer å koke maks ca. 15 liter, så for å være på den sikre siden kan det være et tips å fylle gryten med vann, og sjekke at du har nok effekt tilgjengelig.

Ellers vil jeg anbefale en god bryggebok, for eksempel Palmers How to brew. Den gir god oversikt over bryggeprosessen, og er mer oversiktlig enn en masse artikler og forumtråder løst fordelt på internettet. Førsteutgaven ligger fritt tilgjengelig, men jeg synes det er mer praktisk med en papirbok man kan ha på nattbordet. Den er vel i femte utgave nå, så den er også mer oppdatert enn nettsiden.

Tok meg for øvrig friheten å kommentere PDF-dokumentet mitt med litt tips og synspunkter. Det er kun mine meninger, og slett ingen fasit, men kanskje det kan være til hjelp? Dokumentet er i alle fall vedlagt.
Takk for mange gode tips. Fikk boken "Ølbrygging, fra hånd til munn" i julegave, og det var dette som trigget meg. Så jeg har lest igjennom den. En veldig god bok for nybegynnere. Fikk noen gode tips av kommentarene fra PDF-dokumentet som jeg skal ta med meg. Nå er det nok ikke lenge til innkjøpsdag og deretter bryggedag!

Tilbake
Topp