Er kjelen min for liten for mitt første brygg?

Hei folkens. Som helt ny i ølbryggeverden har jeg i dag vært på Vestbrygg og kjøpt det jeg trenger for å lage mitt første brygg. Som helt ny i ølbryggeverden har jeg egentlig ikke peiling på hva jeg gjør etter at innkjøpene er ferdige. Men folket her på forumet virker så hyggelige og hjelpsomme, så jeg setter min lit til at dere kan hjelpe meg.

Her er ingrediensene jeg kjøpte:
1 boks Coopers' amber maltekstrakt (1,5 kilo/1,1 liter)
1 pose Muntons' dark spraymalt (500 gram)
1 pose East Kent Goldings 5,9 % humle (100 gram)
1 pose tørrgjær (Safale US-05, 11,5 gram)

Planen er å lage en eller annen form for Brown Ale. Ifølge oppskrifta jeg fikk med meg skal jeg bruke 16,38 liter vann for å få 13 liter vørter, og det skal tilsettes humle slik:
20 gram @ 60 min
7 gram @ 15 min
7 gram @ 2 min

Men jeg har ingen kjele som tar 16–17 liter. Min største tar vel 5. Med beregningene på Håndbryg.dks BeerCalc kan jeg doble humlemengden og ende med samme IBU, eller tredoble og få litt mer bitterhet – noe jeg ønsker. Men vil det funke? Eller må jeg vente til over helga for å kjøpe meg en stor kjele og faktisk koke 16,38 liter vann?

En annen ting – hvor mye gjær bør jeg bruke på 13 liter vørter? Ser for meg at 11,5 gram – som ifølge posen holder til 20–30 liter vann – blir litt i overkant. Tenker jeg riktig hvis jeg bruker 5–7 gram?

Et tredje spørsmål: I ekstraktbryggingsoppskrifta står det at jeg må ha humlepose. Trenger jeg det når jeg bruker pellets? Holder det ikke at jeg kjører det gjennom sila når jeg tømmer det over i gjæringstanken?

Spørsmål fire: Gjæringsdunken skal få et hull til tappekranen. Hvor lavt bør jeg sette det hullet? Tre-fire centimeter over bunnen?

Nei, det er sant. Men for meg er det viktigere at jeg lager noe jeg liker enn at det er typeriktig.

Ved nærmere kontroll viste det seg at kjelen min var på fire liter. Det gjordet valget enda enklere – ingen brygging denne helga, men en tur til Jernia i morgen i stedet. De har visstnok 15l suppekjeler på tilbud (299,-), og det virker jo å være nokså midt i blinken.

Men ellers hadde det vært veldig fint om noen kunne svare på de andre spørsmålene mine:
1) Tenker jeg riktig når jeg bruker et sted mellom 5 og 7 gram gjær?
2) Trenger jeg humleposer til pellets?
3) Hvor lavt kan jeg sette hull til kranen på en 15l dunk? Altså, hvor høyt må jeg for å unngå bunnfallet?

1) kommer an på OG på vørteren, men høres forsåvidt rimelig ut. (jeg tror jeg hadde brukt hele posen)
2) nei, du trenger ikke det, en del av pelletsen vil uansett komme gjennom posen, prøv og se hva du liker....
3) kommer veldig ann på gjærtype egentlig, på min 32 liter med 25-0 liter til gjæring er bunnfallet alt mellom 1,5 og 4 cm.
Avhenger av gjærtype, trub i gjærkarret osv... (jeg har gått bort fra kran på gjærkarret og bruker auohevert, pga stadig lekke kraner, enklere rengjøring og autohevert er like enkel)
Jeg bruker kran kunn på omstikkingskarret.

Takk for svar. Brygget mitt første øl i går kveld. Endte med å bruke 8 gram av gjæren til 12 liter vørter på cirka 1050–1052. 20 timer etter at det ble satt til gjæring er det ikke all verden til aktivitet, håper det tar seg opp snart! 19,6 grader på rommet ølen står på, det burde vel være greit? Er også usikker på om jeg fikk blandet inn nok oksygen da jeg tilsatte gjæren, men skulle jo tro at røring og risting gjorde susen. Kan jeg tilsette mer gjær nå som det har stått snart et døgn, eller ødelegger jeg alt hvis jeg åpner gjæringskaret?

Artig å ha kommet i gang med bryggingen, men de neste 14 dagene blir veldig lange. Tror jeg blir nødt til å kutte ned ventetida med å lage mer øl. Har lyst til å lage en hefeweiss, men har ikke funnet den perfekte oppskrifta ennå. Den må nemlig være basert på ekstrakt, siden jeg ikke føler meg trygg nok på resten av prosessen til å begi meg ut på mesking og andre skumle saker.

Ville brukt hele posen. Det gjør jeg ved 10 liter batcher. Bedre å bruke litt mer en litt forlite

fmandal skrev:
Ved nærmere kontroll viste det seg at kjelen min var på fire liter. Det gjordet valget enda enklere – ingen brygging denne helga, men en tur til Jernia i morgen i stedet. De har visstnok 15l suppekjeler på tilbud (299,-), og det virker jo å være nokså midt i blinken.

Living (Laguneparken) har 19l kjeler til samme pris og den skulle vel pass bedre til å koke 13-15 liter i?

Vil tro det passer bra. Gryta mi er på 14 liter, men med 10 liter vann + 1,5 kg ekstrakt og 500 g spraymalt ble det ubehagelig fullt en stund. Ble ganske nøyaktig 12 liter til sammen. Heldigvis gikk det bra, men tror jeg går litt ned på vannmengde neste gang så jeg ikke blir fullt så nervøs i starten.

fmandal skrev:
Vil tro det passer bra. Gryta mi er på 14 liter, men med 10 liter vann + 1,5 kg ekstrakt og 500 g spraymalt ble det ubehagelig fullt en stund. Ble ganske nøyaktig 12 liter til sammen. Heldigvis gikk det bra, men tror jeg går litt ned på vannmengde neste gang så jeg ikke blir fullt så nervøs i starten.

Jeg kokte noe vann på forhånd. Satte det til kjøling og tilsatte det etterpå.

Jeg kokte også vann ved siden av som jeg kjølte ned og tilsatte i gjæringskaret, StoreMy, men likevel ble det vel mye i kjelen. Får gå litt ned når jeg skal brygge neste i løpet av helga.

Siden dette er mitt første brygg er jeg ekstremt utålmodig. Gjærlåsen plopper nå cirka hvert 45. sekund, og jeg bestemte meg for å finne ut hvor langt prosessen har kommet. SG er på 1015, fra en OG på 1052. Fargen ser fin ut, og smaken er slett ikke avskrekkende. Nå ble det enda vanskeligere å vente til neste helg med å flaske dette brygget, for om det ferdige ølet blir så bra som det (for meg) virker nå – da blir jeg en glad mann!

Tilbake
Topp