Er ølet ferdiggjæret?

Hei. Nybegynnerspørsmål :roedme::

Satte et lager ekstraktsett 14 des, OG 55, nå 25. des har det stått på 12("grader" på hydrometeret hvis det er det det heter) for fjerde dagen på rad, brukte 2 poser saflager s23. Skal jeg anse gjæringen som ferdig og få det over på flasker? Har lest at mange anbefaler at lager øl skal stå/gjæres i to til tre uker før flasking, mitt har nå stått i 11 dager. Så jeg blir litt usikker på om det skal stå litt lengre eller om det er ferdig. Jeg satte det i romtemp i to dager for deretter å sette det på 11 grader konstant. Har lest at noen setter det litt varmere igjen på slutten, er det en idé kanskje?

Dette er et undergjær. Det skal ha en gjæringstemperatur mellom 9-15 grader, ideelt 12 grader.
Jeg ville ihvertfall gjæret denne i 3 uker på 10-12 grader og så øket temperaturen til romtemperatur den 4 uken og så tappet det.
Hvis du gjæret denne med romtemperatur de første to dagene for så å senke temperaturen til 11 grader har stormgjæringen fått gå på alt for høy temperatur.
Så det du har gjort er å påbegynne gjæringen ved ca dobbelt temperatur de første 2 dagene, noe som fører til en rask senking av SG, deretter har du senket temperaturen til 11 grader og opplever lite forskjell på SG, noe som er ganske naturlig.
Var jeg deg ville jeg øket temperaturen til 18-20 grader i en uke og så tappet brygget. Kryss fingrene og håp på at dette blir brukbart, men forvent ikke perfekt resultat.
Men neste brygg med denne gjæren ville jeg brukt 3 uker på 10-12 grader og brukt siste uken til å ta temperaturen opp til 18-20 grader og så flasket.
Skal du ha et raskt brygg ville jeg heller brukt overgjær som skal gjæres rundt 18 grader, denne er normalt ferdig på 2 uker, undergjær skal ha lav temperatur og 4 uker.

Ok, takker for svar! Trodde at å sette det litt varmere for å få igang gjæringen skikkelig var korrekt måte. Så der har jeg bomma litt da dessverre :mad:

Så det som er riktig når det gjelder lager/pils er at det skal stå mellom 9-15 grader helt fra starten, og så sette det litt varmere den siste uken? Ganske sikker på at jeg har lest her på forumet at det skulle stå litt varmere i starten, lett å bli litt forvirret for en nybegynner :)

Kom på at det var på bryggselv.no jeg leste noe om det, her har jeg klippet ut noe som står ang gjæring av lagerøl der:  La brygget først stå i romtemperatur til gjæringsprosessen har startet, for så å sette det kjølig i ca 2 uker.

Det står jo ikke 2 døgn der heller, så jeg har nok tolket litt feil dessverre :roedme:

Tilbake
Topp