Er ølet klart for flasking?

Hei.

Et nybegynner spørsmål.

Jeg lagde et hveteøl forrige onsdag, 19.03. Fikk den OG(1050) jeg skulle ha. Nå er gjæringen stoppet opp og jeg har målt FG over 3 dager  og den er stabil på 1010. Den har stått og gjæret i ett rom som holder mellom 18 & 20 grader.

Er det klart for tapping eller skal jeg la det stå lengre?

Øystein

De fleste opererer med 14 dagers gjæringstid på de fleste av ales, hvertfall som jeg har sett her inne. Jeg har gjort det med mitt første brygg som skal tappes i dag. Det er vel en grei tommelfingerregel, er det ikke?

Jeg opererer også med 14 dagers gjæring som minimum etter anbefalinger her inne på norbrygg. Jeg flasken en gang en IPA etter 12 dager da jeg skulle reise bort og ølet ble knall det, men om du har muligheten så la det stå 14 dager. Selv om ølet er utgjæret så driver fortsatt gjæren og rydder opp i avfallstoffer.

Selv om utgjæringen er ferdig (du skriver SG er stabil, altså har du nådd FG) - så er det vel slik at gjæren fremdeles trenger litt tid å "rydde opp"  ;)

Ikke minst trenger gjæren gjerne litt tid til å synke til bunns. Jeg flasker etter at gjæren har lagt seg kompakt i bunnen av gjæringskaret, og ølet (slik det ser ut gjennom plasten) har fått en mørkere farge.

Tilbake
Topp