Er sveis giftig?

Kanskje litt rart spørsmål, men jeg begynte å tenke på det når jeg synest det luktet av ølet.
Jeg har fått sveist på en triclamp kobling på en vartvannsbereder som jeg bruker som gjæringstank.
Og først nå etter gjæring en ukes tid begynner jeg å tenke på om det kan være noe helsefarlig i sveisen... Noen som har noen formening om det?
Jeg er litt usikker på hva han har sveist med, men det kan være "pinner" eller tig... muligens også mig, og da var vel de mest vanlige dekket :)

Uansett... kan noe av dette utgjør noe helsefare dersom ølet under gjæring kommer i kontakt med sveiseflaten? Det har ver syrevasket med 30% saltsyre etter sveising og desinfisert med starsan.

Skal normalt vere det samme matrialet i sveisen som i kjelen / tanken. Er det lodding kan det vere mykje rart ....

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Det verste jag har vert borti med beredere er og ikke gjøre dem rene for belegget på innsiden, for det tar ølet seg av med og gjøre den ren og så tilsette metallsmak til ølet.
Hva er smaken/lukten.
Problemet med sveising er at det kan ruste i overgangen, men dette har jeg bare sett og ikke merket noe til.

Det verste jag har vert borti med beredere er og ikke gjøre dem rene for belegget på innsiden, for det tar ølet seg av med og gjøre den ren og så tilsette metallsmak til ølet.
Hva er smaken/lukten.
Problemet med sveising er at det kan ruste i overgangen, men dette har jeg bare sett og ikke merket noe til.
Det smaker bra... Ikke noe usmak eller noe, men man får jo denne litt ubehagelige lukten med på veien.

Tilbake
Topp