Bryggeri og sveising

Heisann folkens, sitter her og planlegger å legge om bryggeriet til Tri-clamp løsning, ved å sveise på litt TC koblinger rundt omkring på kjelene.

I mitt prosjekt skal det sveises på bunnventiler, og litt på kjel-side og kjelelokk. Tig-sveising ser ut til å være det mest aktuelle, men er litt usikker når det kommer til kjelbunn der hvor materialtykkelsen begynner å bli rimelig betydelig i forhold til resten av kjelens gods. Kjelbunnen er fort 6mm +/-, mens resten er en plass mellom 1-1.5mm.

Noen her med erfaring rundt kjel-sveising som har noen lure innspill eller tips rundt dette? :)
Hva er mest stabilt å sveise med syns dere? Mig / tig evt andre sveisemetoder.

Jeg vil forsøke vennlig å tipse om at dette angår sveising, og jeg er velkjent med alle sveisefrie løsninger
på markedet :) Det er rett og slett mitt eget valg og vei å gå, syns det er mye mer porno med flotte sveisede
løsninger.
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Nei, har ikke erfaring med så tynnveggede kjeler. Og ikke TIG sveising heller.
Men tipper TIG (med bakgass tror jeg) er det som kan gå hvis sveising er et krav.

Ville sjekket litt rundt sølvlodding, å lære seg TIG sveising på kjelene ville jeg ikke gjort.
Hvorfor gjennomføring i kjelbunn? Bruker du element i kjelene?
Kan ikke en kjelbunn være oppbygd av ulike materialer? I tilfelle tror jeg det kan gi noen utfordringer.
 
Skal samtidig monteres element i kjelen ja, bunnventilen er ett ønske for funksjon som dumpventil og enklere rengjøring etc da systemet
blir satt opp med cip ordning.

Har tenkt litt på det med flerlags-kjelebunn ja, men i om det viser seg å være det skulle det jo ikke by på så mye problem dersom det øverste er 304stål og det nederste på kjelbunnen er 304. Da skulle det forhåpentligvis gå greit å føyesammen i hver sin ende godt nok til å få greit hold.
Jeg kommer til å bore i kjelebunnene med mindre bor for å se uansett, jeg får lære på den vanskelige måten dersom ingen andre har erfaring på feltet.

Jeg klarer ikke å sølvlodde bunnen forsåvidt jeg vet det da den er tykkbunnet? Har sett på den teknikken og det virker vel og bra, men ønsket med sveisen er for det estetiske også, sømløst etter opprydding etter sveisearbeidet.

Skal sies at jeg har sveiset en del, skal ikke skryte av at det er dagsfersk vare i hendene, men startet yrkeskarieren som biloppretter og hadde mye interesser innenfor det på fritiden, har sveiset en del tig tidligere, men mest med Mig, en god del med Mag / autogen sveis / hardlodding. Er villig til å ta denne lærings kurven på nytt uansett, har stålstykker å øve på og utstyr liggende før det kjøres på. Og er villig til å dele resultat når det er blitt gjennomført.

kom over dette bildet av prosjektet til en kar som gjorde utforskningen slik jeg tenkte å gjøre det, endte med å gjøre som jeg tenker
å tigge det fra innsiden og utsiden. Fungerte visst helt fint. Må legge til at denne karen forsøkte å sølv-lodde bunnen som nødløsning før han måtte bite i det sure eplet da det var umulig å få varmen høy nok til å få godt nok bitt i sølvloddet til å sitte godt rundt hele anlegget, aluminiumet stjal for mye varme.
 

Vedlegg

  • triclad.jpg
    triclad.jpg
    961,3 KB · Sett: 35

Mc.

Norbrygg-medlem
Vil tro at tig er tingen og at du fikser det med litt grunntrening. Men blir det ikke trangt til munnstykket nedi kjelen?
Men det ser du vel før du tar hull i kjelen.
Den tigen jeg har(spartus) er nok ikke så smidig at jeg ville ha prøvd å sveise i bunnen av kjelen.
 

JoW

Norbrygg-medlem
Virker som ett spennende prosjekt, jeg har sveisefrie gjennomføringer selv, og drømmer om å konvertere til sveiste triclamps...
legg gjerne ut bilder underveis.

hvor stor kjele er det snakk om?
 
@Mc. @JoW

Jow: Det er ikke snakk om større enn 37ltr kjeler. jeg bor i leilighet, og har dårlig rygg til noe mye større da dette forblir portabelt på tross pent. :)
Jeg og min med sammensvorne brygge kammerat har flere pinner i ilden for tiden, men jeg skal prøve å få dokumentert prosjektet for denne tråden og folket. Sveiste triclamps... oh lord noe så pent. :eek:


Mc.: Ferrulen er 40mm før TC flens så det burde gå bra da bunn er ca 6-6.5mm, men skulle det bli krise finnes det lengre ferrules å kutte til passende mål. ikke smidig nok? hva mener du, stort hode på Tig anlegget eller annet?

min feil: 40mm inkkludert tc flens, kanskje trangt ja, får se. :)
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JoW

Mc.

Norbrygg-medlem
@Mc. @JoW

Jow: Det er ikke snakk om større enn 37ltr kjeler. jeg bor i leilighet, og har dårlig rygg til noe mye større da dette forblir portabelt på tross pent. :)
Jeg og min med sammensvorne brygge kammerat har flere pinner i ilden for tiden, men jeg skal prøve å få dokumentert prosjektet for denne tråden og folket. Sveiste triclamps... oh lord noe så pent. :eek:


Mc.: Ferrulen er 40mm før TC flens så det burde gå bra da bunn er ca 6-6.5mm, men skulle det bli krise finnes det lengre ferrules å kutte til passende mål. ikke smidig nok? hva mener du, stort hode på Tig anlegget eller annet?

min feil: 40mm inkkludert tc flens, kanskje trangt ja, får se. :)
Tenkte på hodet til elektroden ja. Hvor mye får du bøyd vinkelen på hodet. Men det kan fort gå bra :)
 

Roadrune

Norbrygg-medlem
Du får TIG pistoler både små og fleksible, så tilkomsten er nok mer utfordrende for sveiseren en utstyret.
Du må bruke bakgass uansett sveisemetode, ellers vil du ødelegge stålet med koksing. Du bør ha såpass med gassdekning at det ikke blir blåfarge på baksiden.

Hvis det er en sandwich bunn med 304/alu eller kobber så ville ikke jeg tatt kjangsen med mindre du har råd til å kaste kjelen.

Dumt spørsmål: blir ikke kjelen passe ubrukelig med TC i bunn da du ikke kan sette den nedpå noe uten stativ?
 

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
TIG er eneste vettuge sveisemetode på rustfri, men vanskelig uten sveiseerfaring.
Sølvlodd/hardlodding er neste men krever veldig mye varme og rett loddetråd.
Myklodding er det enkleste og bruker "rørlegger" tinn men krever flussmiddelet Harris Stay Clean.
Så har du da sveisefrie gjennomganger, enklest/best når de er mulig.
Kjelen er neppe 1-1,5 mm. eller ? Beredere er tykke og de er 1,8 mm.
 
Du får TIG pistoler både små og fleksible, så tilkomsten er nok mer utfordrende for sveiseren en utstyret.
Du må bruke bakgass uansett sveisemetode, ellers vil du ødelegge stålet med koksing. Du bør ha såpass med gassdekning at det ikke blir blåfarge på baksiden.

Hvis det er en sandwich bunn med 304/alu eller kobber så ville ikke jeg tatt kjangsen med mindre du har råd til å kaste kjelen.

Dumt spørsmål: blir ikke kjelen passe ubrukelig med TC i bunn da du ikke kan sette den nedpå noe uten stativ?

takker for tanketipsene.

blir enten føtter på kjelen eller stålbenk med hull til ventiler ;) Har nevnt at jeg er klar for å skrote ting hvis det ikke går som tenkt, alternativt finnes det løsning for å fikse det så en slipper å miste en kjel i forsøket. Tenkt å bruke benytte en hette med argongass på baksiden av sveisene mine.

TIG er eneste vettuge sveisemetode på rustfri, men vanskelig uten sveiseerfaring.
Sølvlodd/hardlodding er neste men krever veldig mye varme og rett loddetråd.
Myklodding er det enkleste og bruker "rørlegger" tinn men krever flussmiddelet Harris Stay Clean.
Så har du da sveisefrie gjennomganger, enklest/best når de er mulig.
Kjelen er neppe 1-1,5 mm. eller ? Beredere er tykke og de er 1,8 mm.
er velkjent med alternativene til mitt ønske, takker for tipsene :)

du har nok rett, de er vel som regel 1.5mm minst opp mot 2.5mm. Mener ikke å gjøre ting vanskelig for meg selv eller andre å forstå, jeg vil sveise så fremt jeg kan sveise fordi jeg setter pris på det estetiske ved resultatet. Har nok erfaring med sveising til at jeg tar risikoen og øver meg litt i forveien, for meg er dette verdt det. :)
 

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
takker for tanketipsene.

jeg vil sveise så fremt jeg kan sveise fordi jeg setter pris på det estetiske ved resultatet. Har nok erfaring med sveising til at jeg tar risikoen og øver meg litt i forveien, for meg er dette verdt det. :)
skjønner. ville gjort det selv :)
 
@Oddvar Demmo @JoW

Det måtte jo undersøkes når både jeg og alle hadde bekymringer for hvorvidt det å sveise tri-clad bunn var mulig, så jeg tok kontakt med en venn som jobber med sveising for å undersøke hvorvidt dette var greit å få til, og det viser seg å være utrolig vanskelig, selv for han som driver med sveising som fagmann, og har mye erfaring innenfor sanitærsveising. Så da ble det desverre ikke sveisede bunnventiler med det første, har ingen plan om å skifte ut kjelene de første årene. (sier jeg nå iallefall :rolleyes:)

endringen i prosjektet blir dette iallefall, men ikke det verste, slipper å tenke på føtter på kjelene iallefall.

Da ventes det på en haug TC-deler, så taes ting derfra. :)
 
  • Like
Reaksjoner: JoW

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Er det en flerlagskjele (ser ikke du nevner typen) de er jo svindyre.
Uansett er det lett å lodde med tinn, (97% tinn 3% sølv) og Harris
 
@Oddvar Demmo

Det er en project brew(brewtech ifølge brewshop som solgte de) kjel og en Anvil kjel, begge er vel med flerlagsbunner forsåvidt jeg vet det, finner fint lite info på project brew kjelen. Fungerer det å lodde når du ikke får til å trekke til sparing? Samme karen nevnt i tråden bak linken nederst hadde tydeligvis mye trøbbel med å få det til, hvordan foreslår du å få det til med lodding? Er absolutt åpen for forslag, bunnventil hadde fortsatt vært magisk å få til.

@Roadrune

Måtte jo ha litt tro på at muligheten eksisterte, da denne gjengen(link) hadde klart dette. Usikker på hvordan, så har kontaktet de som utførte jobben for vedkommende i håp om litt innsyn i hvordan de gjorde dette, kan jo hende de lodda det og ikke sa noe mer om det, er jo ikke bilde av det ferdige produktet. Og jeg prøvde å vise at jeg forsto problematikken, men da noen hadde klart det var det jo interessant å undersøke nærmere for å få det slik en ville :)


Får se på prosjektet, jeg klarer meg uten bunnventil, men er jo veldig brygge-bling faktor på vaskesiden av systemet og til andre ting :)
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Er det så veldig viktig at kjelene skinner?
Du kan tenke deg bein under kjelen, bruker element og vil helst ha det tigget.
-Få deg en kassert vvb (noen av de er ganske blanke) og sveis slik du vil.
 

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
@frevev
Det er jo to måter å lodde på, med forskjellige sølvtråder som trenger høy temperatur, hardldodding med ca. 700 grader, og myklodding som det brukes tinn til og ikke trenger høy temperatur, ca. 250-300 grader.
 
Er det så veldig viktig at kjelene skinner?
Du kan tenke deg bein under kjelen, bruker element og vil helst ha det tigget.
-Få deg en kassert vvb (noen av de er ganske blanke) og sveis slik du vil.
Hvordan beina festet til er ikke like betydelig som sveisene inne i kjelen, har ikke sagt at jeg ønsker at de skinner på noe vis, dette er ikke ett blichmann prosjekt. En god sveis etter bearbeiding blir ikke blank uten videre, selv om det hadde vært kult å finne en brukbar metode for å polere kjelene blanke effektivt. Men det får finne seg en egen tråd noe sted.

37ltr kjeler holder, dette skal kunne brukes i en leilighet hele året. Om du leser innleggene i tråden får du med deg at bunnventil også er kassert, deretter også behovet for føtter. :)

@frevev
Det er jo to måter å lodde på, med forskjellige sølvtråder som trenger høy temperatur, hardldodding med ca. 700 grader, og myklodding som det brukes tinn til og ikke trenger høy temperatur, ca. 250-300 grader.

takker for tipsene rundt det Oddvar, men jeg tror bunnventil enkelt og greit blir forkastet i dette oppsettet så langt. :) Jeg får tåle å tilte litt kjelen ved oppvaskkummen for å få ut vaskevannet inntill videre. :beermug:



Takker for alles innspill så langt i tråden, det hjelper i tankemaskina med litt annerledes mat, men inntill videre står prosjektet stille til deler og saker dukker opp på postkontor.
 
Topp