Jeg prøvde å finne oppskrift som tilsvarer Erdinger i fjor sommer, det er mange meninger om framgangsmåte og i en tråd fant jeg at noen anbefalte Wyeast 3056. Dette er en mix av 2 gjærtyper, og mitt problem når jeg brukte den var at jeg måtte dyrke opp en større starter for å gjære 50 liter, i oppdyrkningen virker det som den "cleane" delen av miksen forsvant og jeg fikk mye mer banan og fenoler enn forventet.
Wyeast 3056 fungerer kanskje bedre i en mindre vørter uten starter som forkludrer blenden, men jeg skal ikke prøve den flere ganger siden den trolig vil gi variable resultater når man dyrker den opp. Resultatet ble meget likt Paulaner, men det var kanskje også bare tilfeldig. Jeg gjæret den på 17 grader i et temperaturstyrt rom der jeg målte tempen i gjæringsbøtten. For min del kunne jeg mye heller tenkt meg et fat med Erdinger og 2 flasker Paulaner fra polet enn 1 fat paulaner og 2 flasker Erdinger siden Erdingeren er litt lettere å bruke som tørstedrikk :biersmile:
Om jeg skulle prøvd på Erdinger-liknende øl igjen så kanskje jeg ville prøvd WLP320: WLP320 American Hefeweizen Ale Yeast
This yeast is used to produce the Oregon style American Hefeweizen. Unlike WLP300, this yeast produces a very slight amount of the banana and clove notes. It produces some sulfur, but is otherwise a clean fermenting yeast, which does not flocculate well, producing a cloudy beer.
Ellers er vel hveteøl med en base på 50-60% hvete, maltet eller umaltet, sammen med pilsner og/eller pale malt noe som fungerer bra. Har selv kun brukt maltet hvete i mine hveteøl, et par wit og et par weissbier. Med pale malt blir ølet en del mørkere enn med pilsner.
Jeg laget en dunkelweiss i 2 gjæringsspann med WLP001 i det ene og repitch av wyeast 3056 i det andre spannet, WLP001 ga mye mer likt resultat til Erdinger Dunkel enn 3056.
Kanskje også en lagergjær hadde vært mer lik Erdinger enn andre mer fenolske hveteøl?