Erdinger weissbier clone

Hei nå har jeg prøvd og smake på ganske mange weissbier . Status ble at erdinger var suveren i mine øyne. En fantastisk god øl som er en av mine favoritter. paulaner og wheihenstephaner Weizen ble for tunge og for mye smak av gjær

Er det noen som vet om god clone oppskrift. Det er så mange forskjellige på nett så jeg vet ikke hvilken jeg skal velge. :help:

Jeg fant denne oppskriften . Noen som har noen kommentarer til denne

6.0 lb German Wheat Malt
4.0 lb Belgian 2 row Pale Malt
0.5 oz Tettnang [4.5%] (90 min) 8.5 IBU
0.5 oz Hallertauer Mittelfrueh [4.0%] (45 min) 6.5 IBU
0.25 oz Pearle [8.0%] (12 min) 3.0 IBU
1 Pkg White Labs #WLP300 yeast

He said that this combination came out to exactly 18 IBU per Erdinger

Det er en god diskusjon på HomeBrewTalk:
http://www.homebrewtalk.com/f39/erdinger-hefeweizen-clone-204959/
OG: 1,051 5,3% ABV
Ca 55% hvetemalt og 45% pilsnermalt. To varianter av hvetemalt.
Perle, hallertau og tettnanger som humle, med vekt på sene humletilsetninger. 18 IBU.

Gjæren på flaska er ikke samme gjærstamme som brukes til hovedgjæringa.

(Og dessuten synes amerikanerne det er hårreisende dyrt å kjøpe Erdinger for å sammeligne. Den koster over 10 kr per flaske. Uhørt.)

På et tysk forum fant jeg et tips om å bruke Wyeast 3638, noe som ser ut til å være et tips andre har hatt bra erfaring med. Husk at gjærmengde og temperatur betyr ganske mye her.

Forøvrig er «Brewing with wheat» ei god investering om du vil grave litt dypere i dette. Finnes på Amazon.

Hei takk for svar . Ser det er en wyeast 3056 som har samme navn vet du forskjellen på den du nevnte.

Har du prøvd denne oppskriften? Skal prøve på en gjæring på 17 grader i kjøleskap. Bør bacthen hvile i romtempratur et par dager og før du tapper den på flasker?

Så man skal tilsette ny gjær på flaske???

Jeg bruker speidel holder det med en gjærpakke fra wyeast???

Vanskelig dette her. Finner ingen hverken i norge eller utland som kan gå god for en god erdinger klone. Har vært i kontakt med Stan men han hadde heller ingen oppskrift på en god erdinger klone og dens hemmeligheter

:jaha: er vel nøtt til og forske litt mer da. Skal emaile han Stan litt mer og høre om kan hjelpe meg å løse noen gåter. Det må jo være en allmenn interesse for å finne ut dette

Jeg ville hørt på noen episoder av «Can you brew it». Innimellom alle reklameinnslagene, har de en del nyttig informasjon om hvordan de går fram for å klone et brygg:
http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Jamil-Show
De har også eget program om hvordan man kloner uten tilgang til oppskrift:
http://thebrewingnetwork.com/shows/864
I tillegg tror jeg  gjæringa er nøkkelen til å klone Erdinger. «Brewing with wheat» har mye informasjon om gjærbruk, i tillegg til mye annen informasjon om hveteøl, så det er et godt utgangspunkt for eksperimentering. Så må du nok lete litt etter en passende gjærstamme.

Fikk du til denne klonen?

Jeg har jaktet på nettet etter kloner, men finner lite erfaringer.

Bestilte en pakke wyeast 3056 bavarian wheat, denne gir visstnok mindre banan og fenoler enn f.eks. WLP300. Jeg tror dette er en miks av flere gjærstammer, og det står på pakken at den kan endre karakter ved gjenbruk.

Planen min er å pitche 50% mer gjær enn en ale anbefales med, velger "Hybrid" style på mrmalty og følger den anbefalingen, og skal gjære på 17 grader (gjæren er anbefalt fra 18-23 grader).

Oppskriften jeg tenker å prøve er:

12 IBU
Hallertauer mittelfrüh 60 minutter, ingen humle etter 60 minutter
55% hvetemalt
45% tysk pilsnermalt (weyermann, ca. 3,3 ebc), eller 45% maris otter, 5.9 ebc
OG: 1.051
Mesking på 66,7 grader i 1 time + 10 minutter på 76 grader ved å legge til kokende vann

Med pilsnermalt ender jeg på 5.7 EBC og med maris otter ender jeg på 6,9 ebc, litt usikker på hva jeg kommer til å ta.

Planen er også at jeg skal brygge en dunkelweiss og gjenbruke gjæren fra weissbieren i denne.

Gå til Northern brewer forumet. der er det en tråd på nesten 50 sider hvor de lager hefeweisen. ikke akkurat erdinger men veldig god. Jeg brukte 3333 german Wheat. Veldig god smak, men flokkulerer for kraftig og ble Cristal weissen.
http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=5&t=40751&hilit=bavarian

Hele kjøleskapet er stappa full med erdinger og hjemmelaget oberon clone fra bells.

4 individer har blindtestet de 2 typene og alle syntes oberon clonen var bedre. Og jeg er faktisk enig.

Her er oppskriften hvis noen ønsker og prøve den:

Amerikansk weissbier OBERON

Mash:

5 lbs Briess 2-row Pale malt
5 lbs Briess White Wheat malt
.5 lbs Briess crystal 20L

Mash temp:

153 degrees Fahrenheit

Boil:
.5 oz GR Hallertau 4.5AA 60 min
.75 oz Czech Saaz 3.2AA 30 min
.5 oz Czech Saaz 3.2AA 15 min

1 oz Czech Saaz 3.2AA dry hop in secondary

OG: 1.056 FG: 1.013 IBU: 17.2 SRM: 5 Alc. by Vol: 5.67%

Jeg brukte wyeast 1272 denne gjæren har en tendens til og spise opp det meste av sukker så  fg kom helt ned i 1005.

Må sette en ny snart fordi disse flaskene er populære. Damene syns den er topp . Til og med Oldemor tar seg gjerne en

wyeast 3056 gav for mye banan - selv med 50% overpitching i forhold til mr.malty, og med gjæring på 17 grader i temperaturstyrt fryseboks. På den annen side så synes jeg banansmaken blir bedre og bedre, så det er ikke så galt at det ikke er godt for noe, 6 kasser med noe som er tett på en Paulanerklone.

Neste gang skal jeg prøve samme oppskrift men bytte ut gjæren med wlp029, kölsch - etter min mening finnes det knapt banan i erdinger - og det er en enkel inngang fra pilsregimet :)

Andre som har ideer for hvilken gjær man bruker i Erdinger?

Crystal = crystalmalt, samme som "caramalt". 20L indikerer 20 lovibond som er fargen, og den er ca. halvparten av EBC tallet som mange av de norske nettbutikkene opererer med.

Tilbake
Topp