Parti gyle: 1. parti imperal stout, 2. parti stout??

Jeg har tenkt til å brygge følgende oppskrift:
Batch Size: 25 liters (fermentor volume)
Boil Size: 30 liters
Boil Gravity: 1.092 (recipe based estimate)
Efficiency: 72% (brew house)
OG: 1.111
FG: 1.025
ABV: 11.2%
IBU (tinseth): 135.84
SRM (morey): 40

Fermentables

Amount Fermentable PPG °L Bill %
6.7 kg German - Pale Ale 39 2.3 58.4%
0.75 kg Choclat Rye Malt 28 300 6.5%
0.75 kg Roasted Wheat 32 400 6.5%
0.8 kg Flaked Oats 33 2.2 7%
0.38 kg Belgian Candi Syrup - Dark 32 80 3.3%
0.25 kg Belgian Candi Syrup - Clear 32 0 2.2%
0.5 kg Coffee Malt 25 250 4.4%
1.35 kg Aroma Malt 35 75 11.8%
11.48 kg Total
   
Hops
Amount Variety Type AA Use Time IBU
100 g Admiral Pellet 14.2 Boil 60 min 98.49
80 g Centennial Pellet 10.4 Boil 15 min 28.63
100 g Willamette Pellet 6.3 Aroma 5 min 8.71

Tanken er at jeg dobler malt-menden i denne oppskriften, lar de første 25 literene (20 etter kok) bli en imperal stout, og bruker resten (kanskje 50L, avhengig av oppnådd effektivitet) til en "vanlig" stout.

PS: Jeg er ikke noe glad i porter, jeg liker stout som guinnes og murpheys, porter vil jeg altså unngå å lage (jeg vet at stout også er en slags porter, men dere skjønner sikkert poenget).
Her er en oppskrift på en guinnes-klone:
Recipe Type: All Grain
Yeast: Nottingham
Batch Size (Gallons): 5.5
Original Gravity: 1.053
Final Gravity: 1.013
IBU: 43
Boiling Time (Minutes): 90
Color: 24.7
Primary Fermentation (# of Days & Temp): 10 Days at 65
Additional Fermentation: no
Secondary Fermentation (# of Days & Temp): 10 Days at 65
Tasting Notes: I have been working at making a clone, This is pretty much spot on.

Guiness Draught Clone 68% Eff.

8.00 lb Pale Malt, Maris Otter (3.0 SRM) Grain 66.67 %
3.00 lb Barley, Flaked (1.7 SRM) Grain 25.00 %
1.00 lb Roasted Barley (300.0 SRM) Grain 8.33 %
2.00 oz Goldings, East Kent [6.20 %] (60 min) Hops 43.0 IBU
2 Pkgs Nottingham Yeast (Lallemand #-) Yeast-Ale

Mash: 3.75 Gal 170.5 Degrees for 45 Min
2.50 Gal 185.0 Degrees for 20 Min Batch Sparge Round 1
2.50 Gal 185.0 Degrees for 20 Min Batch Sparge Round 2

Brewers note: To get the sourness of guiness. 1 Week before brewing put 24oz of Guiness in a bowl and sit it on the counter for 4 days to get sour. Freeze until brew day, On brew day remove and thaw. When there is about 30 mins left in your brew put the sour guiness on the stove and boil it for 10 mins then add it to flameout on your brew.

Brewers note two: Remember when brewing this beer that you will not get the creaminess of Guiness unless you have Nitrogen Injection. However the Taste is spot on. Enjoy

Hvis jeg bruker samme gjær og humle, har i surøl og dropper den belgiske sukkerlaken, vil jeg da kunne komme i nærheten, eller er dette helt på jordet?
 
Jeg prøver å tenke litt høyt:

guinnes er ca 65% pale malt, 25% roasted barley og 10% flaket havre.

I denne oppskriften, hvis jeg tar ut sirupen og aroma-malten, og steeper sistnevnte, havner jeg på:
70% pale malt
8% chocolate rye
8% roasted wheat
5.5% coffee malt
8.5% flaked oats

Jeg tenker at jeg også kan bytte ut roasted wheat med roasted barley og øke andelen av dette litt...
Blir dette en stout?
 
Dette høres veldig interessant ut. Jeg har ingenting å bidra med, så håper derfor noen andre kan trå til så jeg kan snylte på hjelpen du får. :biersmile:
 
Ville bare nevne at Guinness ikke er 25% roasted barley. Da tror jeg det vil smake ganske svidd av den. Det skal være som du skrev over der, flaked barley, altså flaket bygg som er 25%.
og da 10% roasted barley, som forøvrig må nesten pulveriseres for å få riktig farge på den.
Problemet med parti gyle på dette igjen er at du vil vanne ut fargen mer, og du vil sannsynligvis få en ganske bleik guinness av dette. løsningen kan være at du kan ekstrahere farge fra roasted barley ved å la den trekke litt før du gjennomfører andre skylling, eller kanskje enklere, lar den trekke i en separat kjele og tilsette til 2. parti.

Hva som helst av malt går forsåvidt ann i en imperial stout, så den legger ingen begrensninger. Men de stout'ene du lister opp som du liker plasserer seg innen kategorien dry stout, så da gjelder det å holde FG nede.
Men, du må jo fort gjøre et kompromiss mellom de her. Og jeg vil tro at en litt kompleks dry stout er bedre enn en tam og tynn imperial stout. Så jeg ville gått for grain bill'en til imperial stouten, og håp på at din dry stout ikke blir for søt.

Men prøv for all del! Og kanskje vurder å la noe av spesialmalten trekkes separat.
 
ja, det stemmer, jeg skrev feil :)

jeg satt dette brygget på lørdag, og gjorde som du sier et kompromiss. Hovedmesken ble slik:
13.4kg pale malt (72.8%)
1kg roasted barley (5.4%)
1kg roasted wheat (5.4%)
2kg flaked oats (10.8%)
1kg flaked barley (5.4%)

bruk av roast wheat og kombinasjonen av flaked oats og barley kommer rett og slett av hva jeg hadde liggende.

I tillegg la jeg følgende i en meskepose, lot det trekke i 30min og tilsatte imperal stouten:
0.5 kg Coffee Malt
1.35 kg Aroma Malt 150EBC

Og direkte etter stormgjæring hadde jeg i følgende:
0.38 kg Belgian Candi Syrup - Dark
0.25 kg vanlig norsk sirup - lys

Imperial stouten havnet på 140IBU, 100g admiral i en time, 80g centennial i 15min, 100g willamette i 5min.
Denne fikk OG 1.109 før tilsetning av sirup

Dry stouten fikk OG 1.043, og 40IBU. 150G east kent goldings i 1 time.

Dry stouten gjærer på us-05 slurry fra en tidligere batch. Imperal stouten gjærer på us-05 slurry, pluss S-33.

Jeg smakte på dry stouten i går, etter bare 4 dager gjæring, og den smakte allerede velig godt! Om fargen stemmer gjenstår å se til jeg har fått den på flasker, men jeg tror den stemmer ganske bra.
I dry stouten hadde jeg også i en del kalk og litt epsom salt i koken. Burde vært i mesken, men jeg hadde det ikke tilgjengelig før neste dag. (mesket og kokte imperal på søndag, og dry stout mandag kveld)

ølen startet gjæring på 15-16, grader, og jeg har nå økt til 18-19, siden stormgjæringen er forbi. Kommer til å gradvis fortsette opp til 23 tenker jeg, for å sikre fullstendig utgjæring på imperalen.
 
Tilbake
Topp