Erfaring fra reklamasjon på Vestbrygg på ca 2mnd gammel Fermzilla 27L.

Kan du utdype hvordan du mener det er brukerfeil?

Vel, tenkte du over at tanken ble helt tett når du satte på trykksettet i stedet for gjærlåsen? Tenkte du å gjære på 2,4 bar med sikkerhetsventilen som spundingventil?


ser ut som masse små hvite streker rundt hele halsen hvor vørteren har sprutet i alle rettinger og lekket ut på gulvet.

Du mener gjær, ikke vørter?
 
Sist redigert:
Det er et ikke ubetydelig problem når du bruker sikkerhetsmekanismen som eneste utløp. Da har du i prinsippet brukt opp / fjernet sikkerheten.
Det er godt mulig det sammme hadde skjedd med spunding, og da hadde jeg kalt det produksjonsfeil.
 
Hvor får du dette om volum fra? Vanlig anbefalt headspace er 15-20%, mens 25L i 27L tank ville gitt under 8%. F.eks. Brewshop skriver at 35L er tilpasset 25L batcher, mens 27L er tilpasset amerikanske 5 gallon (19L) batcher. Så vidt jeg finner er 20-21L kit vanlige i Australia.

Jeg ser da ikke hvor produsent Kegland har gitt uttrykk for at de anbefaler verken trykkgjæring med kun sikkerhetsventil eller 25L batcher. Derimot om Vestbrygg har gitt annen skriftlig informasjon eller spesifikt har sagt at begge deler er greit, uten forbehold, så synes jeg de bør stå for det og tilby deg en erstatningstank for å lukke saken og ev. oppgradering til 35L til prisdifferansen. Ang. forbrukerrådet så høres det ut som saken kanskje blir ord mot ord, og da vil nok det som står i den skriftlige instruksjonen som fulgte produktet telle mest.

"Hi

Depends on a fairly large range of possibilities - gravity, yeast choice, fermentation temperature. The 27L is designed around typical homebrew batches - say, 19-23L.

Kind Regards,
The KegLand Team (Australia)"

15-20% headspace er nytt for meg, men 23L delt på 27L er ca 85%, så ca 15% headspace? 1L går ned i gjæroppsamleren, men jeg har ikke målt om den inngår i 27L eller ikke. Jeg festet ikke målebåndet på Fermzilla da jeg var usikker på hvor det skulle festes for nøyaktighet og hadde tenkt å måle opp med vann med butterfly valve stengt for å få relativt nøyaktighet ifht hvor mye "ekstra" som ikke ville få plass på 19L fat. 23L er også hva jeg hadde i kjelen etter kok og det ligger som regel igjen ca 1L etter overføring. Med andre ord var det nok litt mindre en 23L i Fermzilla. Den var ikke mer full en det jeg ser på youtube reviews.

Olbrygging.no skriver følgende; "Den nye 27-liters versjonen er spesielt tilpasset brygging av 19-25 liter øl. Denne størrelsen er anbefalt av produsenten til 25 liter ved gjæring under trykk. 27L er en forbedring til den tidligere 35L størrelsen som har for mye headspace når den brukes til å gjære under trykk."

Bruksanvisningen ikke sier noe om maks volum veske. Uansett så sluttet Kegland å tilby 35L varianten da 27L erstattet den.

Kegland eller Vestbrygg sier heller ikke noe om at man må bruke spundingvalve, men Kegland anbefaler det. Derfor spurte jeg Vestbrygg og stolte på svaret jeg fikk fra de om at det ikke var nødvendig og at det var evt for gjæren sin del.
 
Håper du skylte bort starsan med vann. Kanskje starsan har rent ned fra lokket (svart del?) på innsiden av plasten og vært delaktig i at sprekkene har oppstått. Ref. det jeg skrev over... Bare tankespinn fra min side dog :) Jeg lar ALDRI plast stå med eller være i starsan over lengre tid. Skyller alltid plastdeler med vann før de settes bort. Selv om det bare er en dag eller to. :)

Første ferdig øl fra Fermzilla ble overført til fat kvelden før bryggedagen og så fylt med rent vann for å løse opp størknet gjær over natten. Fermzilla ble rengjort med hageslangen under kok. Etter kok var det 60 min whirlpool før kjøling til 30 grader. Ingen deler har ligget i starsan eller andre rengjøringsmidler og rengjøring startet ca 2 timer før overføring.

All rengjøring skjer for hånd med vann og eventuelt en oppvaskebørste. PET og annen myk plastikk bruker jeg som regel bare hånden da rillene i fingrene er utrolig gode til rengjøring på glatte overflater. Bruker en liten myk konisk børste til der fingrene ikke kommer til. Det eneste jeg bruker starsan til er desinfisering rett før bruk og bare i en liten trykkspruteflaske og PBW bruker jeg bare i kjelen når børsten ikke får løst alt i bunnen. Det er sjelden og PBWen jeg har ble kjøpt for ca 3 år siden som utgjør i underkant av 40 batcher.

Jeg skyller ikke bort starsan før bruk da overflaten skal være fuktig med starsan for at den skal være desinfisert og vannet i kranen ikke er sterilt.
 
Har du bilde av lokket med sikkerhetsventilen også?

Lokket ble rengjort før jeg tenkte på å ta bilde, men hvis det er interessant så kan jeg ta et bilde av den nå.

Ja ja, shit happens. Slik lærer mann og blir klokere. Kjøp ny ballong og prøv igjen (hadde jeg sagt til meg selv under vasking). Nics.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, har ny ballong på vei fra Olbrygging.no nå. Han var klar med garantien når jeg ringte og spurte om de hadde mulighet til å skaffe ny ballong og gav meg 30% etter jeg forklarte at Fermzilla ikke var kjøpt hos han og en kort oppsummering av resten av historien. Det gjenspeiler all tidligere kundeservice jeg har opplevd fra Olbrygging.no ifht BeerBrew Automatic, som hadde litt problemer i starten (over 4 år siden) med displayet og en av knappene før den ble sent inn og fikset på garantien.Han har også tidligere sent nye pakninger uten å ta betalt for de, samt sprinkler hode til å erstatte dusjen i lokket og litt annet. A+ kundeservice er min erfaring med Olbrygging. Ellers har jeg bare handlet hos Vestbrygg fra litt etter de flyttet inn i lokalene sine og inntil nå, da jeg mener det er viktig å støtte lokalt næringsliv, selv om de er litt stivere i prisene.

Vel, tenkte du over at tanken ble helt tett når du satte på trykksettet i stedet for gjærlåsen? Tenkte du å gjære på 2,4 bar med sikkerhetsventilen som spundingventil?




Du mener gjær, ikke vørter?

Som beskrevet i original teksten så ble jeg informert ved kjøp at ventilen ville løse seg ut ved 1 BAR, som ikke stemte, og har fulgt det rådet ang behov for spunding valve jeg fikk av Vestbrygg før kjøp. Vestbrygg hadde som sagt ikke spunding valve inne på tidspunktet. Trykksetting, fat, og CO2 var nytt for meg så jeg har stolt på "ekspertene". Jeg har nok oversett at det står at ventilen er 2.5 BAR i bruksanvisningen, som er godt mulig med tanke på dysleksi kombinert med 3 eksamen den uken jeg tok den i bruk, da det bare står beskrevet på illustrasjonstegningen og jeg har stolt på info fra Vestbrygg sin ansatt. Bruksanvisningen ble lest grundig tidlig i mars da jeg ble oppmerksom på produktet, og skumlest i rett før bruk, da spesielt med tanke på rengjøringsmidler og hvordan den tas fra hverandre.

Jeg mener gjær og vørter. Veggene og taket i kjøleskapet, samt Fermzilla hadde mye størknet gjær. Gulvet i kjøleskapet hadde en blanding av øl og våt gjær, men det som hadde rent ned på gulvet i kjelleren, som har et eldre linolium/vinyl gulv, var relativt klart og der manglet noen liter i Fermzilla da jeg oppdaget det ca 14 timer etter pitching.

Det er et ikke ubetydelig problem når du bruker sikkerhetsmekanismen som eneste utløp. Da har du i prinsippet brukt opp / fjernet sikkerheten.
Det er godt mulig det sammme hadde skjedd med spunding, og da hadde jeg kalt det produksjonsfeil.
Tok det for gitt at du hadde ein form for spunding ventil i forrige innlegg. Då er eg einig med Vestbrygg, brukar feil.

Det kan hende, men som sagt så forhørte jeg meg med Vestbrygg ang bruk av spundingvalve før bruk og tok deres anbefaling i god tro, og mener de må stå for sine råd når de leder til bruker feil. Jeg er ikke noen ekspert på brygging og har holdt på med bøtter og flasker inntil nylig. Det er å forvente at den infoen man trenger ligger i bruksanvisning, og der jeg har vært usikker så har jeg forhørt meg med Vestbrygg før kjøp. Utover den infoen man får i bruksanvisning og fra selger er det ikke å forvente at forbruker skal være oppmerksom på.
 
Sist redigert:
Jeg skyller ikke bort starsan før bruk da overflaten skal være fuktig med starsan for at den skal være desinfisert og vannet i kranen ikke er sterilt.
Ja det er riktig. Tenkte mer på om du sprayet starsan på lokket, satte sammen og lot det stå noen dager før brygging. En liten stund rett før bruk er helt ok ja :)
 
Ellers har jeg bare handlet hos Vestbrygg fra litt etter de flyttet inn i lokalene sine og inntil nå, da jeg mener det er viktig å støtte lokalt næringsliv, selv om de er litt stivere i prisene.

Jeg har handlet mye på Vestbrygg de siste 6-7 årene og har stort sett veldig god erfaring med kundeservicen deres. Men, du har rett i at prisene er litt stive. Jeg synes stort sett det meste de selger ligger høyere i pris enn f.eks. Bryggselv og Brewshop, og den differansen synes jeg har blitt mer tydelig med årene. Det er synd (og dumt for de) for da velger i hvert fall jeg å kjøpe de dyre tingene (når man uansett får gratis frakt) andre plasser. B40 med utstyrspakke er kr. 700 dyrere på Vestbrygg sammenlignet med Bryggselv (differansen var høyere før). Oktober design sin boksemaskin ser jeg Vestbrygg ikke har lenger på de nye nettsidene, men når de hadde den var den priset en tusenlapp over konkurrentene. Det synes jeg er for gale, og de har tapt mye penger på meg ved at jeg har gjort de store investeringene de siste årene andre plasser. Nå er det kun råvarer og småting jeg handler der. Jeg liker jo å støtte det lokale næringslivet, og vi trenger Vestbrygg i Bergen, men de trenger også å tilby kundene sine konkurransedyktige priser. Der har de mye å gå på per i dag, og inntil det endrer seg handler jeg andre plasser. Dette ble riktignok en avsporing, så beklager det ;)
 
Jeg har handlet mye på Vestbrygg de siste 6-7 årene og har stort sett veldig god erfaring med kundeservicen deres. Men, du har rett i at prisene er litt stive. Jeg synes stort sett det meste de selger ligger høyere i pris enn f.eks. Bryggselv og Brewshop, og den differansen synes jeg har blitt mer tydelig med årene. Det er synd (og dumt for de) for da velger i hvert fall jeg å kjøpe de dyre tingene (når man uansett får gratis frakt) andre plasser. B40 med utstyrspakke er kr. 700 dyrere på Vestbrygg sammenlignet med Bryggselv (differansen var høyere før). Oktober design sin boksemaskin ser jeg Vestbrygg ikke har lenger på de nye nettsidene, men når de hadde den var den priset en tusenlapp over konkurrentene. Det synes jeg er for gale, og de har tapt mye penger på meg ved at jeg har gjort de store investeringene de siste årene andre plasser. Nå er det kun råvarer og småting jeg handler der. Jeg liker jo å støtte det lokale næringslivet, og vi trenger Vestbrygg i Bergen, men de trenger også å tilby kundene sine konkurransedyktige priser. Der har de mye å gå på per i dag, og inntil det endrer seg handler jeg andre plasser. Dette ble riktignok en avsporing, så beklager det ;)
Håper Vestbrygg leser denne posten, jeg gjør mine større kjøp fraktfritt hos andre, det blir en del å spare på det. Ev. fyller jeg opp med humle hvis summen er for lav til å få det fraktfritt. Ellers har jeg brukt en god penger der, og de (få) gangene jeg har hatt reklamasjon har det gått rett igjennom. Men da har det også uten tvil vært produktfeil.
 
Kegland eller Vestbrygg sier heller ikke noe om at man må bruke spundingvalve, men Kegland anbefaler det. Derfor spurte jeg Vestbrygg og stolte på svaret jeg fikk fra de om at det ikke var nødvendig og at det var evt for gjæren sin del.


Men tror du ikke de mente at spundingventil ikke var nødvendig fordi du kunne bruke gjærlåsen som fulgte med?

Jeg har vanskelig for å tro at de mente at du kunne bruke sikkerhetsventilen som spundingventil. Det måtte i tilfelle ha vært en selger uten noe erfaring i brygging?
 
Jeg har handlet mye på Vestbrygg de siste 6-7 årene og har stort sett veldig god erfaring med kundeservicen deres. Men, du har rett i at prisene er litt stive. Jeg synes stort sett det meste de selger ligger høyere i pris enn f.eks. Bryggselv og Brewshop, og den differansen synes jeg har blitt mer tydelig med årene. Det er synd (og dumt for de) for da velger i hvert fall jeg å kjøpe de dyre tingene (når man uansett får gratis frakt) andre plasser. B40 med utstyrspakke er kr. 700 dyrere på Vestbrygg sammenlignet med Bryggselv (differansen var høyere før). Oktober design sin boksemaskin ser jeg Vestbrygg ikke har lenger på de nye nettsidene, men når de hadde den var den priset en tusenlapp over konkurrentene. Det synes jeg er for gale, og de har tapt mye penger på meg ved at jeg har gjort de store investeringene de siste årene andre plasser. Nå er det kun råvarer og småting jeg handler der. Jeg liker jo å støtte det lokale næringslivet, og vi trenger Vestbrygg i Bergen, men de trenger også å tilby kundene sine konkurransedyktige priser. Der har de mye å gå på per i dag, og inntil det endrer seg handler jeg andre plasser. Dette ble riktignok en avsporing, så beklager det ;)

Det er viktig å dele erfaringer med kundeservice generelt og jeg er nysgjerrig på hva eksempler du kan dele av personlig erfaringer du har hatt som utgjør veldig god kundeservice fra Vestbrygg.

Og ja, Bergen trenger en flere gode nisje butikker da det har vært massedød av spesialforretninger i sentrum de siste tiårene. Jeg opplever at både Stavanger og Kristiansand har vært flinkere til å ivareta sine, og av de nisjemarkedene jeg benytter meg av så har de vell så godt tilbud som Bergen, noe som er trist. Men de må også gjøre seg fortjent til sitt livsgrunnlag, noe som forsvinner fort med stive priser, lite satsing, og ofte dårligere en forventet kundeserice, og som i mitt tilfelle, et tilfelle av veldig dårlig erfaring med kundeservice. Når man i tillegg har flere rettigheter ved handel på nett og fri frakt så blir det kort vei til en annen butikk. Da går pengene fort andre steder.

Men tror du ikke de mente at spundingventil ikke var nødvendig fordi du kunne bruke gjærlåsen som fulgte med?

Jeg har vanskelig for å tro at de mente at du kunne bruke sikkerhetsventilen som spundingventil. Det måtte i tilfelle ha vært en selger uten noe erfaring i brygging?

Nei. Jeg var tydelig på at jeg kun var interessert i å bruke den med trykksettet og kjøpte begge samtidig og ansatt feilaktig beskrev trykket sikkerhetsventilen trykket den ville løse seg ut (1 BAR mot 2.4 BAR) som det ideelle taket for gjæring under trykk. Jeg hadde ikke kjøpt den på det tidspunktet hvis jeg hadde blitt informert om at spunding valve var nødvendig ved trykksetting, da de ikke hadde det på lager, noe jeg spurte spesifikt om før kjøp. Ansatt jeg spurte var en som jeg har møtt i butikken flere en noen andre ansatte, og har svart på spørsmål tidligere og virker absolutt kunnskapsrik og erfaren, i hvertfall ifht meg. Hovedgrunnen til kjøpet var å få fult utbytte av humle aroma og smak på IPA, som er hovedsakelig det jeg brygger. Selve kjøpet skjedde noen dager senere og var basert på informasjon jeg fikk fra han. Noen dager etter kjøp av Fermzilla kjøpte jeg også fatsett og koblinger/slanger til direkteoverføring til fat, som vi også snakket om på det tidspunktet.

Vestbrygg og jeg prinsipielt uenige om tolkning/applikasjon av Norsk forbrukerkjøpsloven, spesielt Kap. 4 §15 a, b, c og d samt §16 og §18 og Kap 6 §34, §35 og §36, med tanke på ansvar for "feil bruk av produktet"/"uhell"/"ikkje enheten nytta slik den kjem ut av esken, men den er modifisert med noe ekstrautstyr" når forbruker har fulgt bruksanvisning og har søkt og fulgt råd fra selger om bruk av produsenten sitt anbefalte ekstrautstyr, hvor feilinformasjon har ført til salg av en vare som forbruker ellers hadde ventet med å kjøpe/bruke med tilstrekkelig informasjon som burde fremkommet før kjøp, som har fått konsekvenser for forbruker. Det er lov å være uenig, og jeg håper å få en avklaring av forbrukerrådet når den tiden kommer, så forhåpentligvis lærer vi noe sammen tilslutt.

Anbefaler alle å lese igjennom forbrukerkjøpsloven: Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) - Lovdata

Men uavhengig av resultat, som bedrift og spesielt som nisje butikk så er det veldig dårlig strategi å gå tilbake på råd gitt til kunden når det resulterer i reklamasjon, spesielt på et så nytt produkt. Det skal bare en dårlig erfaring hvor kunden føler seg snytt til å ødelegge et mangeårig kundeforhold. Hadde de tilbudt å skaffe ny ballong, eller tilbudt å selge meg en ballong fra en Fermzilla på lager, gjerne til redusert pris, slik at jeg kunne ta ibruk produktet igjen, så hadde det vært et fornuftig kompromiss og jeg hadde sannsynligvis ikke følt behov for å dele min erfaring eller sende inn saken til forbrukerrådet som prinsipp.

Olbrygging.no tok 349 for ny ballong etter avslag (og jeg ser nå jeg har fått rabatt på spunding valve også), og jeg tviler på at det hadde kostet Vestbrygg mer en 2-300kr å fult ut erstatte den ødelagte delen av varen, selv om de er uenig. Resultatet var at jeg ikke kjøpte inn de to 25kg sekkene med malt og nærmere et kilo humle som planlagt, og gikk heller hjem tomhendt. Sannsynligvis hadde de tjent tilbake mesteparten av de pengene samme dag, som nå går til konkurrenten på Sørlandet. Jeg holder på å fullføre en DIY saltvannsakvarium-bar og trenger 2 tappekraner, 2 ekstra fat, en ekstra CO2 flaske, samt koblinger, slanger, osv som nå også kommer til å gå samme veien. Til våren når kjelleren etter planen skal være ferdig oppusset og bryggeriet får permanent og dedikert rom vil BB30A bli oppgradert til en større maskin samt tilhørende utstyr for å lage doble batcher. Ved større kjøp hvor garantien er viktig, som teknisk utstyr, er det tillit som avgjør mer en pris og tid før varen er i hus og det vil da være naturlig å velge bedrifter som har vist at de rydder opp, som i min erfaring Olbrygging alltid har gjort utover forventning. At det også sparer tid og penger å handle fra andre nettbutikker, da jeg bor et stykke utenfor Bergen kommune, gjør det vanskelig å vinne tilbake en frustrert kunde.
 
Hmm, det er selvfølgelig vanskelig å avgjøre hvor svikten ligger i dette tilfelle, men det som er åpenlyst er at bryggebutikkene har god fortjeneste på varene sine og burde absolutt ha en "buffer" når det kommer til enkelttilfeller, som jeg oppfatter at din sak er. De burde, uavhengig av hvem sin feil det var at det gikk som det gikk, steppa opp og hjulpet deg for å bevare kunden(e).

Jeg er ikke så opptatt av lover, verken her eller i det daglige, men har jobbet endel med mennesker og her har de definitivt ikke sett at det vil lønne seg å hjelpe deg, så det jeg tenker da, er at du tar pengene dine en annen plass og glemmer hele greia. Tross alt, du er 1 erfaring rikere, både med tanke på utstyret ditt og vestbrygg.

Ølbrygging blir en besettelse over tid og som du sier selv, ville de tatt inn de pengene på kort tid med deg som kunde, at de ikke ser det og tar det inn i regnestykke er vestbrygg sin feil og det må de ta på sin egen kappe.
 
Sist redigert:
Hmm, det er selvfølgelig vanskelig å avgjøre hvor svikten ligger i dette tilfelle, men det som er åpenlyst er at bryggebutikkene tar god fortjeneste på varene sine og burde absolutt ha en "buffer" når det kommer til enkelttilfeller, som jeg oppfatter at din sak er. De burde, uavhengig av hvem sin feil det var at det gikk som det gikk, steppa opp og hjulpet deg og bevart kundene.

Jeg er ikke så opptatt av lover, verken her eller i det daglige, men har jobbet endel med mennesker og her har de definitivt ikke sett at det vil lønne seg å hjelpe deg, så det jeg tenker er at du tar pengene dine en annen plass og glemmer hele greia. Tross alt, du er 1 erfaring rikere, både med tanke på utstyret ditt og vestbrygg.

Ølbrygging blir en besettelse over tid og, som du sier selv, ville tatt inn de pengene på kort tid med deg som kunde, at de ikke ser det og tar det inn i regnestykke er vestbrygg sin feil og det må de ta på sin egen kappe.
Dette er nok trådens klokeste og beste oppsummering.
 
Det er viktig å dele erfaringer med kundeservice generelt og jeg er nysgjerrig på hva eksempler du kan dele av personlig erfaringer du har hatt som utgjør veldig god kundeservice fra Vestbrygg.

Jeg har ikke hatt så mye reklamasjoner, heldigvis. Eneste jeg kan huske er en Erlenmeyer kolbe som tilsynelatende hadde en liten feil, men det var uklart om det kun var kosmetisk, eller ikke. De byttet den inn mot en ny uten problemer. Ellers har jeg vel bare hatt et par ball locks jeg slet med som de byttet for meg. Med god kundeservice mener jeg at de er hyggelige (og stort sett) kunnskapsrike på Vestbrygg. Jeg har fått mye god hjelp til å sette sammen litt sånn 'DIY' løsninger etc for å fikse ting jeg har hatt behov for i bryggeriet.

Men, jeg er helt enig med det @Kloakk skrev. De hadde tjent på (i tilfeller det er tvil, eller helt åpenbart en feil) å bare erstattet produktet. No questions asked. Det tjener man mye på. Jeg handler mye på Bryggselv (nettbutikken) av nettopp den grunn. Kundeservicen der er helt fantastisk (slik jeg opplever den). Bare for å nevne noen eksempler; jeg har hatt flere inkbirds som har trøbblet. De har aldri stilt spørsmål og bare sendt ut nye. Jeg bestilte et siktglass der i fjor, og fikk to ganger et glass som ikke var 100 prosent. Den tredje gangen sjekket de det ekstra nøye og sendte med 150 gram Cryo humle for trøbbelet. I våres kjøpte jeg en dunk Craft clean. Jeg slet med at det etterlot et kraftig hvitt belegg. De prøvde å gjenskape det hos seg, men fikk det ikke til. Det endte med at de sendte meg en gratis boks PBW. Siste eksempelet (jeg har enda flere og, hehe) var når jeg skulle kjøpe meg boksemaskin (SL1). Da hadde de 2 igjen i Oslo-butikken, men det var tomt på nett. Da tilbudte han på kundeservice seg å kjøre innom Oslo-butikken på vei til jobb for å ta ut en maskin der som han kunne sende via nettbutikken. Alt dette er eksempler på god kundeservice som virkelig lønner seg. Det koster de litt på kort sikt, men de vinner mye i det lange løp.

Jeg opplever som sagt Vestbrygg som en seriøs og god butikk, men i dette tilfellet kunne de vært mer raus og de hadde fått en fornøyd kunde som kom tilbake og la mer penger i sjappa ved senere anledninger. Butikkene med den beste kundeservicen (og de beste prisene) har en tendens til å stå igjen til sist...
 
Det er viktig å dele erfaringer med kundeservice generelt og jeg er nysgjerrig på hva eksempler du kan dele av personlig erfaringer du har hatt som utgjør veldig god kundeservice fra Vestbrygg.

Og ja, Bergen trenger en flere gode nisje butikker da det har vært massedød av spesialforretninger i sentrum de siste tiårene. Jeg opplever at både Stavanger og Kristiansand har vært flinkere til å ivareta sine, og av de nisjemarkedene jeg benytter meg av så har de vell så godt tilbud som Bergen, noe som er trist. Men de må også gjøre seg fortjent til sitt livsgrunnlag, noe som forsvinner fort med stive priser, lite satsing, og ofte dårligere en forventet kundeserice, og som i mitt tilfelle, et tilfelle av veldig dårlig erfaring med kundeservice. Når man i tillegg har flere rettigheter ved handel på nett og fri frakt så blir det kort vei til en annen butikk. Da går pengene fort andre steder.

Personlig er jeg overrasket over at ikke flere er misfornøyd med Vestbrygg. Min erfaring slett ikke bra, de er "alltid" utsolgt for noe, selv om nettsiden deres sier at de har på lager. De melder sjeldent tilbake om når de forventer å få inn nye varer, annet enn "vi får varer i morgen, eller på torsdag", selv om du etterlyser noe på andre eller tredje uken Personlig synes jeg de virker uinteresserte og lite opptatt av støtte eller mer salg, Svarer ofte med enstavelsesord ord på spørsmål om tips og råd. Vi har brygget mer enn to tusen liter øl de ste tre årene, og stort sett alt av råvarer, vaskemidler og lignende. er kjøpt på Vestbrygg, men nå er det slutt! Jeg gidder ikke å alltid mangle noe, eller å måtte reise frem og tilbake flere ganger for å kjøpe varer som nettsiden deres ser de har, men som likevel er utsolgt. Synd at ikke noen som virker å bry seg starter opp i Bergen, men i påvente av de, så leverer Bryggselv like raskt!
 
Kan bekrefte at ølbrygging.no er helt suverene på både service og evt reklamasjon uansett hva det skal være Helt klart min foretrukne bryggebutikk.
Heldig at æ bor så nærme au…
Mvh Sørlending
 
Jeg kan ikke loven godt nok, men utfra det du skisserer er jeg enig med deg.
Dette er smålig av Vestbrygg. Etter å ha lest dette kommer jeg aldri til å handle der. Hva om du hadde kjøpt en dyr greie som sluttet å virke etter 2 år?? Meld saken inn til forbrukertilsynet anbefaler jeg.
 
Tilbake
Topp