Erfaring med Brewers Clarex

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Når og hvor mye må tilsettes ?
Jeg brygger stort sett 4X25 liter som deles på to 60 liters snubnose tanker for et 100 liters brygg så da kan man lure på når det skal tilsettes.
Brewers Clarex blir en betydelig kostnad hvis det må brukes 4 rør så lurer på om 2 kan være nok.
Handler mest hos Brewshop.no som begrenser utvalget fordi frakttiden til nordland da blir litt kortere.
Er Brewers Clarex avhengig av gjæren eller fungerer det alene sammen med gluten/proteiner ?

En flaske som dette holder til 10-20 batcher på den størrelsen: https://www.homebrew.no/næring-and-klaring/1263/brewers-clarex-klarningsmiddel-20ml-klarningsmiddel-mot-kuldetåke

Jeg tilsetter samtidig som gjæren. Jeg bruker det for klarningseffekten, er ikke så opptatt av gluten. Litt usikker på akkurat hva slags prosess det krever, men jeg får fin klarningseffekt av å tilsette sammen med gjæren.
Det er 2 størelser på produkte, en fra ølbrygging.no og en annen fra brewshop.no og Brewshop er mest aktuelt for meg.
Seff klarningen som er det viktigste.

Whitelabs' er opprørende dyrt.

Jeg bruker 12-13 dråper til 25 liter, og ei lita flaske til 179 kroner holder lenge, sjøl om jeg brygger ca 60 brygg i året. Doseringsanbefalinga er endra, uten at jeg veit hvorfor. Tidligere var det 7-8 dråper på 25 liter, nå er det 10-12 dråper på 20 liter.

Jeg mener det har god effekt, men den er ikke umiddelbar. Det tar noen små uker før pilsen når maks klarhet, og den blir jo uansett ikke like klar som en filtrert kjøpepils.

Uten at jeg har noe info om det, regner jeg med at effekten på gluten er uavhengig av gjæren. Men hva er det du tenker å eventuelt bruke det på? Jeg ser ikke for meg at det finnes andre områder enn oppløsninger som inneholder gluten.

Det er klarningseffekten som har vært hovedpoenget for meg, også. Men det er jo ikke dumt at ølet kan drikkes av folk som ikke tåler gluten. Det har vært OK et par ganger.

Tilbake
Topp