Erfaring med konisk gjærtank?

Satte det første brygget på min splitter nye 7-Gallon Chronical fra SS Brewtech her for noen uker siden. Alt gikk fint, helt til jeg hadde tenkt å dumpe trub og gjær for å la brygget stå og klarne før tapping.

...men det var plent umulig å få noe som helst ut av dumpeventilen i bunnen. Det kom en liten slump med humleguffe, deretter var det stopp. Jeg banket og holdt på for å forsøke å få truben i bevegelse, men måtte til slutt gi opp og bruke hevert og få brygget over i et rent plastkar. (skulle komme meg avgårde til påskefjellet :))

Det første som slår meg er at man kanskje skulle droppet 90g bendet, og montert ventilen rett på tri-clampen i bunnen, det hadde nok i alle fall hjulpet noe.

Jeg roper i skogen, og håper det er flere der ute med koniske gjærtanker, og lengre og bedre erfaring enn meg. All hjelp mottas med stor takknemlighet.
 
Skjedde det samme med meg... Flaks for meg at jeg ikke tenkte på at jeg hadde brukt humlepose oppi tanken. tok litt tid før det slo meg i bakhodet :)
 
Vi har konisk med dumpventil i bunn og tappeventil litt lenger opp på siden. Vi gledet oss stort til å dumpe gjæren, men har helt gitt opp det. Det gikk ofte tett. Noen ganger kom det en del gjær, men så fant ølet en vei ned og ut gjennom ventilen - mens gjærkaken hang igjen på veggen (om det gir mening). Så det har vi helt og holdent sluttet med. Er veldig interessert i om noen har noen tjuvtriks her :)
 
Erfaringsvis må jeg gjerne lirke og lure litt før det kommer noe. Etter første «proppen» har det en tendens til å komme både fort og mye. Pleier også å ha klart en sanitert «pirk» dvs en liten ståstreng/pinne, for å hjelpe den litt ut i starten. Benytter heller ikke 90 graderen, da jeg synes det er bedre å få det rett ned. Dog skal det sies at jeg hadde 53 literen, og dermed muligens noe høyere hydrostatisk trykk?
 
Har kuttet ut å bruke butterflyventil i bunnen. Bruker nå prøvetakingskran i steden. Får da roligere tømming av gjærkaka. Tømmer helt til det kommer øl. Gjentar dette hver andre dag helt til det ikke kommer annet enn øl.
 
Bytt ut ball valve til en 1.5" butterfly ventil. Hvis det ikke kommer noe ut kan du trykksette tanken litt med co2.
Jeg bruker en 10 eller 12mm hose barb adapter med slange på koblet på butterfly ventilen for å begrense flowen.
 
Tilbake
Topp