Lav mesketemperatur gir ikke så mange poeng på FG. Du reduserer kanskje ugjærbart sukker med noen prosent. Vanlig ølgjær orker ikke engang å spise all maltotriosen i en vørter. Men en strain som er klassifisert som var. diastaticus vil selvsagt kunne dra utgjæringen ned mot 1.000. Det er enkelt å jobbe med enzymer – tilsett etter stormgjæring og det er det hele. Selges ofte som pilsner-enzym – både Petit og Bryggeland har dette i sortimentet. Tror Ølbrygging er utsolgt for MegaL etter at interessen for Brut IPA tok av.Registrerer noe snikksnakk om dette, og lurer på om det kan være spennende å prøve.
Lurer da på om noen her har gjort seg noen erfaringer med dette, og om noen har noen formeninger om det skal være nødvendig med glukoamylase, eller om dette kan kanskje gjøres ved en lav mesketemperatur?
0 plato er vel det samme som 1.000, tror jeg? https://www.brewersfriend.com/plato-to-sg-conversion-chart/mener du det skal såpass langt ned som 1.000?
mener jeg har lest en plass at målet er rundt 0plato, som jeg vil tilsvarer rundt 1.004.
Om min gugling stemmer, så bør det kanskje være mulig å treffe en slik FG ved ekstra lav mesk...?
whoops...da er det vel kanskje minimal sjans for å klare dette med mesking ja...men er det noen som har noen erfaringer med slik IPA?
Jeg har "forsket" på den måten at jeg har lest en god del om forskjellene.takker.
noen som har forsket såpass på dette at de mener hva som vil fungere best/enklest mellom tilsetting av ensymet i mesking eller tørrhumling?
Er der så lurt å høste gjær fra Brut IPA selv om man tilsetter ensymet under mesk? Dette blir jo som en stor starter på glukose.Edit: har også lest som @Easybrew at ved høsting av gjær fra en batch der enzymet er brukt i gjæringen, kan man få med seg aktivt enzym videre til neste øl
Jo, du har vel et poeng.Er der så lurt å høste gjær fra Brut IPA selv om man tilsetter ensymet under mesk? Dette blir jo som en stor starter på glukose.