Erfaringer med magnetventiler/solenoider fra Ali

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!
Jeg har laget et stativ til en Aliexpress mottrykksfyller og i tillegg modifisert den litt, bl.a med gass inn-ventilen fra en Blichmann beer gun. Hadde en prøvekjøring i går og jeg må si at etter å ha tappet en kasse øl med kun mindre oppstartproblemer på ganske kort tid tror jeg at fremtiden for min del ligger i sedimentfritt øl på flaske :)
Fylleren har ytterligere forbedringspotensiale med litt automasjon! Og trenger å frigjøre gassventilen fra Beergunen slik at jeg kan selge den overprisede skiten!

Er det noen som har erfaringer med noen solenoider/magnetventiler fra Aliexpress som fungerer?

Enklest om det er med 1/4" hunngjenger. Trenger en som kan håndtere øl (krav må vel være at den er rask å slå av/på og ikke blir for varm) og to eller tre som kan håndtere gass. Disse må også være kjappe men ikke krise om de blir litt varme. Og evt. en som håndterer vacuum..
 
Hei!
Jeg har laget et stativ til en Aliexpress mottrykksfyller og i tillegg modifisert den litt, bl.a med gass inn-ventilen fra en Blichmann beer gun. Hadde en prøvekjøring i går og jeg må si at etter å ha tappet en kasse øl med kun mindre oppstartproblemer på ganske kort tid tror jeg at fremtiden for min del ligger i sedimentfritt øl på flaske :)
Fylleren har ytterligere forbedringspotensiale med litt automasjon! Og trenger å frigjøre gassventilen fra Beergunen slik at jeg kan selge den overprisede skiten!

Er det noen som har erfaringer med noen solenoider/magnetventiler fra Aliexpress som fungerer?

Enklest om det er med 1/4" hunngjenger. Trenger en som kan håndtere øl (krav må vel være at den er rask å slå av/på og ikke blir for varm) og to eller tre som kan håndtere gass. Disse må også være kjappe men ikke krise om de blir litt varme. Og evt. en som håndterer vacuum..
Bilde av oppsettet?
 
Her er den. Ikke vakker men ganske funksjonell. Et rør festet på tvers til et par gjengestenger og så svinger fylleren rundt røret så det er lett å vippe den fram og ta ut/sette på plass ny flaske.
Har fjernet 3-veis ventilen på toppen og byttet til en enkel kuleventil for øl. Har satt inn en T for å skru inn gass inn -ventilen fra beergunen. Gass går ut og inn av flaska samme veien, ikke inn gjennom røret til bunnen. Muligens en svakhet men jeg tror egentlig ikke det. Her tenkte jeg en T til på siden av den med trykknappventilen for å ha enda en ventil for å kunne dumpe gass for "purging" av flaske. Evt. suge flaska tom med en vacuumpumpe før den trykksettes med CO2.

Ble enkel å bruke; ett trykk på ventilen for å fylle gass og så åpne ølventilen. Fant etter en stund en passe flow så da trengte jeg ikke å røre nåleventilen som justerer hastigheten mer.
 

Vedlegg

  • IMG_0699.JPG
    IMG_0699.JPG
    171,2 KB · Sett: 95
  • IMG_0700.JPG
    IMG_0700.JPG
    259,3 KB · Sett: 90
Tilbake
Topp