Erfaringer rundt single hop IPA

Marymoe

Norbrygg-medlem
Hei. Har nettopp brygga en god single hop med mosaic.
Skal også brygge med Citra og Amarillo tenkte jeg..  Er det noen her som har gode eller dårlige erfaringer med andre humler?

Får man tak i Mikkeler sin single hop IPA serien enda?

Hopp ;D
 
Mikkeller Single Hop er fortsatt å få fatt på, drakk noen ganske ferske brygg med Tomahawk, Amarillo, Simcoe, Citra og Nelson sist jeg var i DK. Dette var for noen uker siden :)
 
Herlig! Har hørt det er en opplevelse.. Og som temmelig fersk, gir det jo også en opplæring i de ulike humlene sin karakter! Da må jeg komme meg til Danmark gitt
 
A high yielding, high alpha acid American bittering hop. Also known by the trade name Tomahawk. One of the "Three Cs" along with Cascade and Centennial. Like the others it is citrusy and slightly woody. Columbus has a very high amount of total oils, and can impart a 'resiny' quality to a beer. Substitutes for bittering: Nugget, Chinook. Substitutes for aroma and flavor: Cascade, Centennial.

Synes den har et av de kraftigere Citriuspregene, og meget god bitterhet. Perfekt for en Single Hop!
 
Marymoe skrev:
Hei. Har nettopp brygga en god single hop med mosaic.
Skal også brygge med Citra og Amarillo tenkte jeg..  Er det noen her som har gode eller dårlige erfaringer med andre humler?

Får man tak i Mikkeler sin single hop IPA serien enda?

Hopp ;D

Hei, kunne du tenkt deg å dele den mosaic oppskriften, da jeg har en lignende på tegnebordet? :)
Tomas
 
Man kan ju alltid teste ut humletyper genom en Hop 2 it-oppskrift som finns i For the love of hops. Där står det bland annat att man har haft dålig erfarenhet av amarillo i bruk som bitterhumle. Lägger ut oppskirften också så får den som önskar testa. Har inte själv prövat ännu, men har tänkt dette med Simcoe till nästa brygg, för att köra vidare på Pacifica m.m. Har haft väldigt gott resultat med Nelson Sauvin.

Malt:

74% 2row malt
13% Maris Otter
10% crystal 20
3% acidulated malt

Mesk @ 68c

Humle:

90min, 5-10 IBU
30min, 20 IBU
0min, 10 IBU
Dryhop, 1 week @ 20c, variable

jäst: california ale

Instruc:" Use the same grain bill each time. Keep the dry hop, final hop addition , and the middle hop addition the same quantity each time. The only variable between each single-hop batch is the hop variety itself and the quantity of the first hop addition, which will be based on your calculations to hit the target IBU. So, a lower alpha acid hop will have higher 90min hop addition, and vice verse for higher alpha hop."
 
[/quote]

Hei, kunne du tenkt deg å dele den mosaic oppskriften, da jeg har en lignende på tegnebordet? :)
Tomas
[/quote]

1,5 kg coopers light extrakt
1,5kg coopers amber extrakt

Vann: 19l til kok

Humle: mosaic
60min - 25g
15min - 25g
5min  - 35g
2min  - 35g

Gjær: wyeast American ale II

OG = 1051
FG = 1010
IBU= 67
 
Interessant, har tenkt på en lignende tråd selv lenge
Har selv erfaring med brygging av Single Malt Thomahawk IPA, Single Hop Simcoe og Golden Ratio Mosaic IPA
Simcoe falt ikke helt i smak, men det gjorde derimot de andre(legger ved oppskrift)
Ellers har jeg også god erfaring med Mikkeller sin Columbus, Warrior og Williamett
Og la oss ikke glemme gangen jeg prøvde å tørrhumle Carlsberg Copenhagen med Cascade, Northern Brewer og Warrior
Igjen kom Warrior godt ut, de andre derimot...

Single Malt Thomahawk IPA
OG: ca 1.075
IBU: ca 75
Marris Otter Pale Malt
Thomahawk @ 60 min (75 IBU)
Thomahawk, dry 2g/l
WLP001

http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
loebrygg skrev:
Interessant, har tenkt på en lignende tråd selv lenge
Har selv erfaring med brygging av Single Malt Thomahawk IPA, Single Hop Simcoe og Golden Ratio Mosaic IPA
Simcoe falt ikke helt i smak, men det gjorde derimot de andre(legger ved oppskrift)
Ellers har jeg også god erfaring med Mikkeller sin Columbus, Warrior og Williamett
Og la oss ikke glemme gangen jeg prøvde å tørrhumle Carlsberg Copenhagen med Cascade, Northern Brewer og Warrior
Igjen kom Warrior godt ut, de andre derimot...

Single Malt Thomahawk IPA
OG: ca 1.075
IBU: ca 75
Marris Otter Pale Malt
Thomahawk @ 60 min (75 IBU)
Thomahawk, dry 2g/l
WLP001

http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=


Sent from my iPhone using Tapatalk 2


Hvordan tørrhumlet du calsberg copenhagen? Bevarer den allikevel kullsyre?
 
Oppskrift på Mikkeller fra en tråd på northern brewer:

67% pilsner malt
11% Cara-Crystal
11% Munich II
11% Flaked Oats

Yeast is American ale (Wyeast 1056/WLP099) tror de bruker begge to

Hops 60min, 15min, whirlpool and dry.
About 100IBU.

Hope you can use this!

Best, Mikkel
-------------------------------------
I'm not sure on the O.G., I'll try to find that out before the event, but the beers are all 6.9%.
 
Hadde bare et par pellets på hver flaske og korket om
Lot stå et par dager

Det er viktig å merke seg at Mikkeller bruker same vekt humle på hver IPA, ikke samme IBU


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
...la oss heller ikke glemme Mrs Chinook Imperial Amber Ale som nok må være det beste jeg noen sinne har brygget


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
loebrygg skrev:
Hadde bare et par pellets på hver flaske og korket om
Lot stå et par dager

Det er viktig å merke seg at Mikkeller bruker same vekt humle på hver IPA, ikke samme IBU


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Det ryktes at Mikkeller har en ny Single-hop serie på gang der IBU skal være lik på alle og ikke humlemengden...
 
loebrygg skrev:
...la oss heller ikke glemme Mrs Chinook Imperial Amber Ale som nok må være det beste jeg noen sinne har brygget


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Har du en oppskrift?:)
 
Tilbake
Topp