Erfaringstråd for Brewzilla Robobrew 65L

Skjønner, jeg en digiboil, ekstern pumpe og en "universell" falskbunn. Jeg har lest at å koke med falskbunn kan gjøre at det brenner seg i bunn, men har jo aldri prøvd. Og regner med at brewzillaene er produsert og testet for nettopp det formålet, noe jeg tviler på at "vannkokeren" min er, selv om man får BIAB pakke til den :p

Jeg ser whirlpool armen passer både til 35 og 65, jeg regner med de har forskjellig høyde, så hvordan festes armen til maskinen?
Camlock-kobling på det utvendige stigerøret fra pumpa...

Brewzilla er samme basisbryggeren som Digiboil, forskjellen er en annen kontroller, pumpe og maltrøropplegget.

Jeg har faktisk testa armen i Speidel 20 med ekstern pumpe der jeg mata pumpa fra krana og det fungerte rimelig greit:

DSC_5245.JPG
 
Sist redigert:
Camlock-kobling på det utvendige stigerøret fra pumpa...

Brewzilla er samme basisbryggeren som Digiboil, forskjellen er en annen kontroller, pumpe og maltrøropplegget.

Jeg har faktisk testa armen i Speidel 20 med ekstern pumpe der jeg mata pumpa fra krana og det fungerte rimelig greit:

Vis vedlegget 51680
Jeg finner ingenting konkret hvilken temperatur pumpa tåler.
Screenshot_20210516_095657_com.android.chrome.jpg

Men stemmer det de skriver burde det kanskje gå bra? Har du pumpa koblet på hele veien under kok? Hvis ikke, når og hvordan desinfiserer du den før nedkjøling og whirlpool?
 
Kjører ikke pumpa under kok, men på BZ er den jo der hele tiden. På det oppsettet på Speidelen fylte jeg pumpe og slanger med Starsanvann og koblet den til når jeg hadde begynt nedkjølinga... Den eksterne pumpa mi tåler, i likhet med den interne i Speidelen, kun opp til 90grader.
 
Kjører ikke pumpa under kok, men på BZ er den jo der hele tiden. På det oppsettet på Speidelen fylte jeg pumpe og slanger med Starsanvann og koblet den til når jeg hadde begynt nedkjølinga... Den eksterne pumpa mi tåler, i likhet med den interne i Speidelen, kun opp til 90grader.
Hmm, kjenner det frister litt med whirlpool arm, ikke bare for trub, men for å sirkulere under nedkjøling så jeg slipper gjøre det manuelt.

Burde sikkert vært i en viss tråd men siden jeg nå er i gang her, hvordan fyller du pumpen og slanger med starsan, altså sirkulerer du starsan eller bare fyller på mamuelt?
 
Fyller manuellt.... Whirlpoolarm lager du lett ved å få tak i 1/2"/13mm kobberrør hos rørleggeren eller Clas...
 
Fyller manuellt.... Whirlpoolarm lager du lett ved å få tak i 1/2"/13mm kobberrør hos rørleggeren eller Clas...
Ja det hadde tatt seg ut, jeg er av den typen som kun har en eske med verktøy, det er skrujern med bits, en tang og en hammer som veier 150 gram :D

Uansett så må jeg kjøpe 2 Meter på clas/biltema til 200 eller whirlpool arm til 300 med ferdig camlock. Valget er lett når man er dåven som meg :oops:
 
Jeg har noen brygg på min BZ65 nå og synes alltid jeg får for dårlig utbytte. Havner ofte 0.10 poeng under på OG hver gang. Det jeg har merket også er at jeg sliter med stuck mash, selv med risskall i mesken og venter 20-30 før jeg starter sirkulering. Synes også at røret i midten av meskerøret er for kort.
Noen som har tips til noe som kan bedre utbytte? Og minske/fikse stuck mash?
 

Vedlegg

  • 02936221-D98F-4677-B8D2-5E23905DFD67.jpeg
    02936221-D98F-4677-B8D2-5E23905DFD67.jpeg
    734,1 KB · Sett: 9
Jeg har noen brygg på min BZ65 nå og synes alltid jeg får for dårlig utbytte. Havner ofte 0.10 poeng under på OG hver gang. Det jeg har merket også er at jeg sliter med stuck mash, selv med risskall i mesken og venter 20-30 før jeg starter sirkulering. Synes også at røret i midten av meskerøret er for kort.
Noen som har tips til noe som kan bedre utbytte? Og minske/fikse stuck mash?
Kverner du selv?
 
BS Hasle som kverner. Spesifiserer hvilken maskin jeg skal brygge på
Jeg brygger både på BZ65 og Speidel BM20 og får konsistent likt utbytte på begge, typisk 0.005 over det Brewfather eller andre oppskrifter sier jeg skal få... Jeg kverner selv, fukter maltet med 2% vann før kverning og kverner på 0,8-0,9mm valseavstand. Dette resulterer i en kverning der kornene spjæret på langs og skallene blir ellers intakt. Effekten av dette er som å ha risskall i mesken, og jeg har aldri opplevd stuck mash.

Jeg sirkulerer umiddelbart etter innmesk og har topprista på for å sikre jevn fordeling av sirkuleringa. Struper flowen til jeg såvidt holder et vørterspeil over topprista. Røre i mesken gjør jeg kun når jeg brygger med heftige mengder malt ift. batchstørrelse

Du sier du sliter med Stuck Mash selv med risskall. Det som kan være verdt et forsøk er å få maltet kvernet litt grovere... Stuck Mash gir dårigere utbytte så å unngå dette vil sannsynligvis forbedre effektiviteten..
 
Kjøpte BrewZilla sin Steam Condenser da olbrygging.no hadde tilbud på den nylig. Brygger på en BrewZilla 65 liter (3. gen) og benytter selvsagt brygge-programmet BrewFather. Noen med erfaring som aner hva jeg bør endre boil-off rate i BF til, gjerne også hvor mange watt som er ideelt å bruke under kok ved dobbel batch. Poenget med å spørre, er at jeg helst unngår å teste dette selv før neste brygg.
 
Min 65L er såpass veik at jeg kjører alltid full effekt ved kok over 25-30liter.

Edit: boil-off burde vel være ganske lik? Men du kan jo bruke 2-3liter mindre meske/skyllevann og heller spe på med mer vann på slutten av koketiden om du bommer.
 
Tilbake
Topp