Erlenmeyer på gass

Hei. Jeg fikk ikke noe svar på dette når jeg spurte om det i en artikkel på medlemsdelen av forumet, så jeg prøver her i stedet. Jeg har gasskomfyr og lurer egentlig bare på om det er forsvarlig å koke starter i en erlenmeyerkolbe på gass. Jeg vet det blir sagt at man helst ikke skal sette en kolbe rett på en varm plate, men at man skal sette den på kokeplata og så skru på, slik at den og kolben varmes opp mer eller mindre synkront... og det går jo ikke på gass siden flammen når full varme på et øyeblikk.

legger til at kolben er på 5 liter om det betyr noe
 
Vet ikke om det er forsvarlig, men det er sånn jeg gjør det.

5 liters kolbe, pleier å starte forsiktig. Det minste blusset på ca halv guffe = ca 1kw hos meg iaffal. Har gått glimrende så langt.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Ifølge Walter i "Breaking Bad" så skal man ikke det, men bruke en helt rund kolbe om man skal koke  ;) men så koker han Metamfetamin og ikke vørter da..
 
Det kommer først og fremst an på kvalitenen på kolben din. Bryggeland sine kolber, i alle fall de de solgte for et år siden er ubrukelige i så måte. Jeg fikk sprekker i to kolber.  Den tredje delte seg rett tvert i to akkurat i vannskorpa mens jeg kokte. Jeg bannet. Min erfaring med Bryggselv sine simaxkolber er atskillig bedre. Koker på gassprimus(med foam control VIKTIG VIKTIG!!!) og kjøler raskt ned i isvann. Pass bare på at vannstanden på utsiden av kolben er lavere en vannstanden inni kolben når du kjøler. Eventuelt planlegg startern så god tid i forveien at den kan stå til kjøling på benken over natta.
 
Jeg koker på gasskomfyr, full styrke på minste bluss. Det funker kjempefint (med antifoam). For meg var halve vitsen med å investere i en dyr borsilikat-kolbe at den tålte dette. De er vel egentlig laget for lab/kjemi-bruk, dvs. gassflamme?
 
Tilbake
Topp