Espen Westums NEIPA | Vannjustering

Tenkte jeg skulle prøve meg på Espen Westums Neipa som ligger tilgjengelig her. Ser det er viktig med vannjustering. Har ikke PH tester så lurte på om jeg kan klare meg uten. Er det noen som har laget denne med Bergensvann? (bor på Landås).
 
Westum skrev vel på hjemmesiden sin at han brukte 0,3g/l cacl02, 0,3g/l cas04 å 0,3g/l mgs04 på en av neipaene sine.. om man tar utgangspunkt i at alt norsk vann er likt, så kan jo du prøve.. jeg hadde personlig dratt litt av på cas04. Men det er mitt vann å min smak:)
Ellers har jo vestbrygg pH måler:rolleyes:
 
Du trenger ikke nødvendigvis pH måler hvis du vet verdiene på vannet ditt (du finner det på nett) og bruker et beregningsverktøy sånn som Bru'n'water (søk det på Google, gratis å bruke). Dette kan estimere pH ganske nøyaktig. I tillegg tror jeg du ikke bør kopiere vanntilsetningene noen andre har gjort, da dette kan ha helt ulike resultater ut i fra hvilket vann du har. Hvis du derimot kan få verdiene på det ferdig justerte vannet til den oppskriften du prøver å kopiere er det da lett å kopiere. Eventuelt samme klor/sulfat ratio.
 
Jeg tester ut nye vannjusteringer hele tiden for å finne den jeg liker best. Du kan jo se på noen av de andre justeringene jeg har gjort på www.westumhjemmebryggeri.no . Der ligger alle de siste NEIPAene mine.

Når det kommer til pH, så regner kalkulatorer overraskende bra ut. Jeg bruker EZ Water og de gangene jeg har dobbeltsjekket så har feilmarginen vært 0.1 e.l.
 
Hei. Jeg er ny på vannjustering, og sitter klør meg litt i hodet av EZ Water-regnearket. Noen som kunne hjelpe meg med dette? Legger ved vannanalyse for Karmøy og oppskriften er neipaen til Westum. Får ikke opp hvilke tilsettinger jeg må gjøre til meskevann og skyllevann.
 

Vedlegg

  • Analyse behandlet vann 2014.pdf
    280,8 KB · Sett: 46
Tilbake
Topp