Et alternativ til Star San fra Lilleborg

Ferdigblandet på sprayflaske tror jeg ikke er mye billigere enn konsentrert star san. Jeg kjøpte en litersflaske med star san 1 september 2012, ga vekk 1/3 av den, og det er enda en hel del igjen i flaska, syns ikke det er så dyrt, det er forresten 33 brygg siden :)

Runar Stock skrev:
Ferdigblandet på sprayflaske tror jeg ikke er mye billigere enn konsentrert star san. Jeg kjøpte en litersflaske med star san 1 september 2012, ga vekk 1/3 av den, og det er enda en hel del igjen i flaska, syns ikke det er så dyrt, det er forresten 33 brygg siden :)

Ja, jeg så dette etterpå.

Men hva med noen av de andre produktene? https://www.staplesnetshop.no/web/ePortal/ctrl?action=showsubgroup&nodeRI=5223590&group=Y

e1r1k1 skrev:
Ser ut til å virke på samme måte som Star San, men jeg regner med at det er billigere.

Nei, dette er alkoholbasert og fungerer på tilsvarende måte som Sirafan Speed og Antibac overflatedesinfeksjon. Et fint middel å bruke i en del sammenhenger, spesielt synes jeg det er greit med et alkoholbasert middel når jeg jobber ved kjøkkenbenken som allerede har nok etsemerker fra StarSan.

gustavf skrev:
e1r1k1 skrev:
Ser ut til å virke på samme måte som Star San, men jeg regner med at det er billigere.

Nei, dette er alkoholbasert og fungerer på tilsvarende måte som Sirafan Speed og Antibac overflatedesinfeksjon. Et fint middel å bruke i en del sammenhenger, spesielt synes jeg det er greit med et alkoholbasert middel når jeg jobber ved kjøkkenbenken som allerede har nok etsemerker fra StarSan.

Kjøkkenbenken ja. Tidligere sprayet jeg star san villig på alt, over alt. Så i ettertid at kjøkkenbenken har blitt en "anelse" mattere enn den var. Nå er jeg nok litt mer forsiktig med bruken.

Jeg bruker Sirafan speed, meget bredspektret desinfeksjon som er enkel i bruk. Den tar til og med Noro virus. Om de ikke har det i din Staples/Nor Engros butikk tar de det inn på forespørsel. Billigere er det nok ikke da denne kommer på ferdige flasker.
Et produkt helt ulikt Star san, men utrolig praktisk. Tror ikke Lilleborg sin er like bredspektret på hva den dreper av bakterier.

Hadde en ugrei episode med min starsan flaske i dag. Da jeg skulle ta av korken i forbindelse med flaskevask, datt "topplaten" av korken av mens "korkrøret" under platen fortsatt hang fast i rillene på flasken. Jeg har håndtert flaska veldig pent så jeg skjønner ikke hvordan dette har skjedd. Flaska er blitt veldig uhåndterlig og jeg må prøve å kvitte meg med innholdet på en fornuftig måte.

Er i det hele tatt lite glad i svært sterke kjemikalier, og i konsentrert tilstand ser jeg at starsanen misfarger gummihanskene. Jeg ser derfor etter et litt snillere middel som kan erstatte starsan. Ser at det finnes noen middel som er ferdig utblandet på spruteflasker, men dette vil vel være lite hensiktsmessig for å desinfisere flasker og gjæringskar. Takksam for gode forslag her.

ThomasØ skrev:
Jeg ser derfor etter et litt snillere middel som kan erstatte starsan.

Kommer litt an på hvilke egenskaper du er på utkikk etter. Både klorin og jodofor er gode desinfiseringsmidler, men har noen ulemper som StarSan ikke har.

Tilbake
Topp