Et år gammel gjær

Hei. Jeg har en pakke wyeast gjær i kjøleskapet som bikker 1 år om få dager. Er det noen som helst mulighet å vekke denne til liv? Hadde jeg hatt en bryggebutikk i nærheten hadde jeg ikke tenkt på det, men siden jeg ikke har det så vurderer jeg det.

Endre

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei. Jeg har en pakke wyeast gjær i kjøleskapet som bikker 1 år om få dager. Er det noen som helst mulighet å vekke denne til liv? Hadde jeg hatt en bryggebutikk i nærheten hadde jeg ikke tenkt på det, men siden jeg ikke har det så vurderer jeg det.

Endre

Sent from my iPhone using Tapatalk
Prøv med en starter med OG 1.020 og se hva som skjer. Det er jo sesong for mirakler

Jeg satt nettopø en helt vanlig starter på en wlp hvetegjær fra sommeren 2018. Ligger en hvit gjærkake i kolben. Skal brygge på den i morgen. Den har lagt i kjøleskapsdøren i 2 år.

Sett starter med gjærnæring så blir det bra. Gjærdøden er sterkt overdrevet. .

Jeg satt nettopø en helt vanlig starter på en wlp hvetegjær fra sommeren 2018. Ligger en hvit gjærkake i kolben. Skal brygge på den i morgen. Den har lagt i kjøleskapsdøren i 2 år.

Sett starter med gjærnæring så blir det bra. Gjærdøden er sterkt overdrevet. .

Jeg har et par motsatte opplevelser, og vil nok regne det du forteller om der, til den kategorien @Pål Heide Kielland refererer til ovenfor her:).

Kanskje har ulike typer gjær ulik evne til å overleve? Men sjøl kveik kan dø:p.

Tørrstoffer varer (nesten) evig. Det er overraskende om ikke gjæren din er OK, til nød OK minus.

Tilbake
Topp