Et spørsmål om smak, ganer eller er det bare meg..

Må bare få spurt om andre har det slik, eller er det bare meg.

Ser at mange skryter av en øltype som heter Pale Ale. Og det finnes mange ale-typer, american pale ale, bare pale ale, og IPA.

Men - de ganger jeg har smakt noe som heter noe med "Ale", så sitter jeg igjen med en rar, beisk metallaktig jern/svovel-smak bakerst i munnen. Helt bak i ganen, der ganen møter tunga. Denne beiske smaken forsvinner ikke når jeg svelger, men bare blir sterkere etter å ha svelget... 2-5 minutter etter å ha tatt første slurk sitter jeg der og harker og svelger og tenker alltid "er det bare meg eller er ale en type øl som gir en slik metallsmak i munnen?" Og så konkluderer jeg "Jeg tror faktisk ikke jeg liker ale"... For hjemmebrygg/mikrobrygg, spesialøl generelt skal jo være av en art der jeg ønsker å ta en slurk til. Ikke ønske å helle ut alt sammen mener jeg..

Så jeg må bare spørre: Er det naturlig at en ale gir en metallaktig bismak etter å ha svelget? Og, er det flere hjemmebryggere som rett og slett ikke liker denne bismaken? Eller er det bare jeg som ikke er godt vant med mikrobrygg ennå?
 
Kan virke som at du ikke liker humle mon tro? Visse sorter iallefall, pale ale humletyper kan være for sterke i smak og bitre for mange.

Hører smirnoff fører mindre komplekse og søtere brygg enn håndtverks pale ale's eller håndtverksøl generellt.

Men litt til saken: alt ferskt håndverksøl smaker mye friskere enn hva du får i en boks eller flaske fra tuborg på butikken. flere typer humle kan gi en metallisk bi-smak blant annet, men hva du mener med beisk skjønner jeg ikke helt, kjenner ikke ordet engang. :)

Pale ale, american pale ale, belgisk pale ale osv skilles på en lav til høy terskel, men hovedsakelig er humletypene relativt like men ikke begrenset, dukker jo stadig opp nye og eksisterende men uoppdagede humle kombinasjoner.

Gjærsortene varierer veldig da belgiske gjærsorter ofte gir fruktigere preg på ølet. I amerikansk pale ale (apa) benyttes ofte mer nøytral gjær mtp smakspåvirkning, ment som i standard smakstolkning altså. Men til gjengjeld er apa jekket opp noen hakk på humle innhold for smakens skyld.

Du må nesten bare smake mer, lese mer for å bli bedre kjent med det du smaker :)

Lykke til.
 
Må legge til svaret på spørsmålet ditt og: jeg elsker denne smaken, da jeg enda ikke har kommet over et øl som bare smaker metall. :)

Er det noe kjent brygg du har å referere til?
 
Må legge til svaret på spørsmålet ditt og: jeg elsker denne smaken, da jeg enda ikke har kommet over et øl som bare smaker metall. :)

Er det noe kjent brygg du har å referere til?
Sist prøvde jeg en fra Færder brygg i Tønsberg, den het vel bare Pale Ale. Men alle ganger jeg har smakt en "pale ale" fra småbryggerier, så har jeg kjent denne bismaken som gjør at jeg snurper meg litt og tenker på metall.. Og foreløpig så liker jeg den ikke. Men mulig det er som med oliven, det må vennes til og smakes til...
 
Om du i utgangspunktet nå ikke har smakt særlig på øl er det nok tilfellet. :)

uten å vite hvor forskjellig folk opplever smaker antar jeg utifra min palett at det du smaker er veldig mye på ett sted, og siden vi snakker om pale ale er det nok blant annet den friske bitre spissen fra humlen ville jeg trodd iallefall :) og resten av dens smakspreg.

Brygger du noe selv eller?
 
Om du i utgangspunktet nå ikke har smakt særlig på øl er det nok tilfellet. :)

uten å vite hvor forskjellig folk opplever smaker antar jeg utifra min palett at det du smaker er veldig mye på ett sted, og siden vi snakker om pale ale er det nok blant annet den friske bitre spissen fra humlen ville jeg trodd iallefall :) og resten av dens smakspreg.

Brygger du noe selv eller?
Har forsøkt 2 sirupsett fra Europris. Først en american lager som ble veldig bra. Så en Geordies Mild, som er en mørk rød type, ser mest ut som Kilkenny. Har tenkt å melde meg på kurs en gang. Men er da bare i startgropa. Har dog hatt mye glede av å besøke flere mikrobryggerier rundt om, bl.a. i Oslo, Sandefjord, Danmark osv. Og synes det er mye godt øl å få. Men denne beske bitre metallsmaken jeg fikk av ale likte jeg faktisk ikke.. Sitter bare og smatter med munnen 2 minutter etter å ha svelget en slurk og tenker "Isj, den var ikke god." Men jeg likte heller ikke oliven i mine yngre dager, og kan i dag godt åpne en boks eller et glass med oliven på en varm sommerdag og la tankene fly til Spanias varme strender. Så det er kanskje noe man må venne seg til..
 
Jeg ville hørt litt med bryggere i nærheten, kansje du kunne ordnet noen gode smaksprøver slik at du kunne testet litt forskjellig.
 
Humle i seg selv er noe snodige greier. Smak og aroma er en særldeles subjektiv opplevelse. I noen tilfeller kan noen beskrive aroma på humle i kategorier som blomsterbed, kattepiss, løk og diverse rare ting, mens samme humletype blir beskrevet av andre som tropisk, fruktig, krydrete, nydelig. Ditt dilemma minner meg litt om min far, han er veldig glad i porters, stouts, brown ale og øl som er generelt "malt forward", men kan ikke fordra humlesterke øl som (india) pale ale. Det eneste metalliske ølet jeg har kjent på innenfor pale ale er bare Frydenlund sitt øl og er ikke representerende for en ellers ganske populær type øl.

Husk også at ale er en betegnelse for øl som overgjæret, mens lager er undergjæret.
 
Det kan godt tenkes at du er en supersmaker som er ekstra følsom for bitterheten som er i stort sett alt mikrobrygget Pale Ale. Hvis det er saken så er gjerne løsningen for deg å bare brygge litt mindre humlerike brygg.
Ta en titt på denne posten her: http://anders.geekhouse.no/blog/beer/Supersmaker.html
Ja, her kjente jeg meg igjen i Anders' blog. Fra barns ben av har jeg alltid smakt mye mer enn andre og ikke likt alt. I voksen alder har jeg "vennet" meg til mye mat og lært meg å like det. Men IPA-øl synes jeg foreløpig bare er beskt og metallaktig bakerst i munnen og liker det ikke i det hele tatt.. Snurper munnen, fryser på ryggen og drikker det raskt dersom jeg får det servert.. Og jeg har smakt flere typer fra flere bryggerier. Står det Pale eller Ale på flaske eller boksen så tenker jeg "nei takk" eller om jeg får den i handa noe sted så tenker jeg "jaja, ned skal den" og hyler den mer eller mindre, for så å stå og rekke tunge i 5 minutter etterpå..
 
Humle i seg selv er noe snodige greier. Smak og aroma er en særldeles subjektiv opplevelse. I noen tilfeller kan noen beskrive aroma på humle i kategorier som blomsterbed, kattepiss, løk og diverse rare ting, mens samme humletype blir beskrevet av andre som tropisk, fruktig, krydrete, nydelig. Ditt dilemma minner meg litt om min far, han er veldig glad i porters, stouts, brown ale og øl som er generelt "malt forward", men kan ikke fordra humlesterke øl som (india) pale ale. Det eneste metalliske ølet jeg har kjent på innenfor pale ale er bare Frydenlund sitt øl og er ikke representerende for en ellers ganske populær type øl.

Husk også at ale er en betegnelse for øl som overgjæret, mens lager er undergjæret.
Godt å høre at jeg ikke er alene da.. En Pale ale er altså en humlesterk øl som ikke alle liker. Jaja, man lærer noe hver dag. Jeg liker også mer mørke typer, jo mer rød eller sort jo bedre liksom..
 
Da har du muligheten til å leke deg med en del humlebruk, om skal brygge allgrain anbefaler jeg lervigs lucky jack oppskriften, ble her i gården en lett og frisk citruspreget pale ale å melde om fra meg. :)

Jeg liker det meste av øl etter en stund med brygging og Smaking, men innrømmer ærlig at brygg med tilstedeværende smak av alkohol er grusomt, kan nytes på små glass, men små glass kunn. :) 250ml eller mindre om mulig.

Har heller ikke vært veldig fan av kraftig humlede mørke øl, altså bitre atpåtil alkohol sterke øl fra 8-9% abv og opp. Men prøver stadig å smake :)
 
Jeg kan hjelpe deg med en henvisning til en øre-nese-hals spesialist :D hehe.

Fra spøk til alvor, smaken er som baken. Jeg elsker bittre- humlerike ales. Nå er det vic secret som står for tur. IBU 100:rolleyes:
 
Jeg synes enkelte IPAer kan være litt beske og stramme i smaken, men kan sette veldig pris på de mer balanserte variantene. Ellers tror jeg også jeg er overfølsom for enkelte smakselementer; både i egne brygg og i kommersielle øl kjenner jeg rett som det er (litt for ofte!) bismak. Jeg tror dette kan påvirkes både av hva jeg har spist/drukket tidligere, og kanskje til og med av psykologiske effekter.
 
Jeg er tydeligvis inn i en periode der smaken min utvikles til det negative i forhold til humlerike øl. Liker de mindre og mindre...noe jeg ikke liker at skjer...jeg ELSKET ipa før...nå vil jeg stort sett ikke ha noe annet en velbalanserte øl. gjerne belgisk med mye smak av gjærprofil. Takk vinmonopolet på valentinlyst i trondheim for å ta inn pauwel kwak! :D
 
Jeg er tydeligvis inn i en periode der smaken min utvikles til det negative i forhold til humlerike øl. Liker de mindre og mindre...noe jeg ikke liker at skjer...jeg ELSKET ipa før...nå vil jeg stort sett ikke ha noe annet en velbalanserte øl. gjerne belgisk med mye smak av gjærprofil. Takk vinmonopolet på valentinlyst i trondheim for å ta inn pauwel kwak! :D


Jeg er inne i det samme perioden og har derfor kun brygget gode friske og lettdrikkelig øl til sommeren men en liten humle dasj i vørteren.

Tror at det er blitt for mangr ipa'er der ute og at noen av de har ødelagt for de gode ipa'ene.. Før var IPA ansett for spesielt interesserte og nå har det vore "inn" lenge. Det fører til at det begynner å komme mange nye og gode stouter og portere på markedet.

Ikke alt dom er godt der ute og da er det godt med en avveksling.. Apropos, det er snart på tide å sette juleøla :)

Easybrew
 
Såpass. Godt du ikke sa gin-bitter lemon :D likte du den, eller ble den for drøy?

Jeg likte den, skulle jeg trillet terning ville det blitt 3 eller 4. Det hold med en halv flaske, delte med en kompis. Markant smak av furunåler som gir assosiasjoner til gin i min munn. Men jeg lesker kanskje over snitt med GT om sommeren.
 
Tilbake
Topp