Pale ale er jo så mangt, også. De varierer i styrke fra litt over tre til litt over 6%, og i bitterhet fra 25 til 50 IBU. Noen er helt lyse, som pils, og noen er ganske mørke. Og så har du skillet mellom amerikanske (APA) og engelske. Kan du si noe mer om hva du tenker på?
Et tips: Skaff deg Brewing Classic Styles, en bok de fleste vil si er temmelig nyttig.
Hvis du skal ha en engelsk, veldig lys en, med lav bitterhet og middels alkoholstyrke - altså et øl som folk som ellers liker pils, kan tenke seg å like - kan denne være et alternativ:
Til 20 liter:
3.8 kg.Maris Otter pale malt (vanlig pale malt kan brukes også, gir litt "lysere" smak)
0.2 kg. Lys Munich (er med fordi jeg liker det. Gir litt "ristet brød-smak")
0.2 kg. Crystal 30
30 gr East Kent Golding ved 60
8 gr EKG / + 7 gr. Fuggles ved 15
8 gr EKG / + 7 gr. Fuggles ved 0
IBU ca. 25
OG 1.048, FG 1.010
ABV 4.9%
WLP013 London Ale (eller hva som helst ellers av engelsk ølgjær, egentlig. Gjæres i den lavere enden av det anbefalte området, for å få en relativt ren smak. Går du opp, får du et fruktigere øl.)
Meske på 68 grader i 40 min., 60 min. på 72 grader, utmesk på 76-78 i 10 min. (Du kan meske lavere, og få et tørrere øl. 68 vil gi litt restsødme, og mer munnfølelse/kropp.)
Vil du ha det mørkere, og kraftigere i smaken, legger du på en dose med mørkere krystallmalt.
Når det gjelder humle, kan du forenkle ved å bruke bare en sort. EKG (eller vanlig Golding) eller Fuggles er klassisk. Bruk Citra og Cascade i stedet (f.eks.), og du får en amerikansk pale ale. (Du må regulere mengden i forhold til innholdet av alfasyre.)