Et veldig stort spørsmål.

Kjære forsamling.
Har på følelsen av at jeg spør om et veldig stort spørsmål nå.
Vi har brygget en 8-10 ganger nå, men vi har brygget etter ølsett og oppskrifter.
Nå er vi gira på å prøve oss på egne oppskrifter. men.. hvordan?

Om jeg vil lage en Pale ale..
Hvordan type malt bør en bruke?
Hvordan type Humle?
Gjær?
mesketid/koketid?

Store spørsmål men svar tas imot med åpne armer!

Det enkleste er vel å lære fra oppskrifter som andre har laget. Det ligger en god del oppskrifter her på forumet, og andre steder på nettet. Dessuten er det mange bøker som inneholder oppskrifter, f.eks. "Ølbrygging fra hånd til munn" eller "Den norske ølrevolusjonen" - begge disse inneholder mange oppskrifter innenfor mange forskjellige stilarter.

Ja, det kan være lurt. Og så kan du se nærmere på de forskjellige malttypene, gjærtypene og humletypene, samt fordelingen av tidlige og sene humletilsetninger. Alt dette er det skrevet mye om rundt omkring på nettet og i bøker, så det er flust av ressurser.

Det kan kanskje være lurt å begynne med en enkel oppskrift, gjerne 5-7% av én type crystal, resten pale malt, og to typer humle som du allerede kjenner godt. Gjær kan du bestemme selv, men en robust arbeidshest som US-05 eller WLP007 gir gjerne godt resultat. Pale ale, sa du? Sikt mot en IBU som står litt lavere enn OG, altså noe under 50 IBU for en OG på 1050.

Det er ingen heksekunst å brygge godt øl etter egen oppskrift.

Når jeg brygger etter gode oppskrifter som er finslipt over tid av dyktige bryggere så prøver jeg å forstå hva som gjør akkurat den oppskriften så bra. Og leser om ølstilen etc. i fagbøker for å forstå hva som er tanken bak ingrediensene. Vanligvis blir det til at jeg prøver å perfeksjonere min egen prosess og holder den antatt gode oppskriften uforandret. Skal jeg forandre noe har jeg en klar tanke om hvorfor og hva utifra kunnskap om ingrediensene og hva jeg selv liker, og det etter å ha brygget originalen først.
Første året konsentrerte jeg meg om å perfeksjonere utstyr og prosess, tenker da på alt fra mesking/vannjustering/gjæring/tapping/lagring.

Pale ale er jo så mangt, også. De varierer i styrke fra litt over tre til litt over 6%, og i bitterhet fra 25 til 50 IBU. Noen er helt lyse, som pils, og noen er ganske mørke. Og så har du skillet mellom amerikanske (APA) og engelske. Kan du si noe mer om hva du tenker på?

Et tips: Skaff deg Brewing Classic Styles, en bok de fleste vil si er temmelig nyttig.

Hvis du skal ha en engelsk, veldig lys en, med lav bitterhet og middels alkoholstyrke - altså et øl som folk som ellers liker pils, kan tenke seg å like - kan denne være et alternativ:
Til 20 liter:
3.8 kg.Maris Otter pale malt (vanlig pale malt kan brukes også, gir litt "lysere" smak)
0.2 kg. Lys Munich (er med fordi jeg liker det. Gir litt "ristet brød-smak")
0.2 kg. Crystal 30
30 gr East Kent Golding ved 60
8 gr EKG / + 7 gr. Fuggles ved 15
8 gr EKG / + 7 gr. Fuggles ved 0
IBU ca. 25
OG 1.048, FG 1.010
ABV 4.9%
WLP013 London Ale (eller hva som helst ellers av engelsk ølgjær, egentlig. Gjæres i den lavere enden av det anbefalte området, for å få en relativt ren smak. Går du opp, får du et fruktigere øl.)
Meske på 68 grader i 40 min., 60 min. på 72 grader, utmesk på 76-78 i 10 min. (Du kan meske lavere, og få et tørrere øl. 68 vil gi litt restsødme, og mer munnfølelse/kropp.)

Vil du ha det mørkere, og kraftigere i smaken, legger du på en dose med mørkere krystallmalt.
Når det gjelder humle, kan du forenkle ved å bruke bare en sort. EKG (eller vanlig Golding) eller Fuggles er klassisk. Bruk Citra og Cascade i stedet (f.eks.), og du får en amerikansk pale ale. (Du må regulere mengden i forhold til innholdet av alfasyre.)

Sist redigert:
Tilbake
Topp