Etterfylle med vann?

Har nå brygget et par brygg fra ekstraktseksjon i moderne hjemmebrygging, og ser at alle oppskriftene skal gi ca 25 liter øl.
Jeg koker hele volumet, men ender opp med rundt 23 liter.
Skal man etterfylle vann for å nå 25 litersmerket?
 
Enten ha i vann eller la være.

Dersom du har i vann, noe som er helt greit å gjøre, så får du et litt mindre kraftig brygg. Både farge, smak, bitterhet,  osv blir tynnet litt ut, så det kommer an på resultatet du vil ha. De fleste ville nok latt være å justere for så lite som 2 liter forskjell.
 
Det er alltid vanlig å koke noen liter mer enn det ferdige volumet skal bli, slik at du koker inn til ønsket mengde. Men så lenge OG og IBU stemmer greit, hadde jeg ikke brydd meg.
 
Hei dere.
Jeg lurer på om dere kan gi meg et tips eller to...
I går da jeg skulle i hui og hast skulle sette et Lucky Jack øl-sett, gjorde jeg et par kardinalfeil.

1. Jeg kokte mesken i bare 60 min, og ikke 90 minutter som det stod på instruksene. Er dette avgjørende for smaken?

2. Jeg vasket også ut med for lite vann så jeg fikk bare 15 liter øl på gjæringsdunken (OG 1055). Kan man helle på mer vann etter at stormgjæringen er ferdig? Jeg leste et sted at det skal gå fint, men har aldri turt å gjøre det selv pga bakterier... har dere noen erfaringer med dette? Bør man isåfall koke vannet først? Vannet som er brukt til bryggingen er rent kildevann, og ikke "by-vann" som er tilsatt klor... eller hva det nå er...

Håper noen kan gi en glad amatør noen tips;)

God sommer, folkens
 
SveinTrås skrev:
Hei dere.
Jeg lurer på om dere kan gi meg et tips eller to...
I går da jeg skulle i hui og hast skulle sette et Lucky Jack ølsett, gjorde jeg et par kardinalfeil.

1. Jeg kokte mesken i bare 60 min, og ikke 90 minutter som det stod på instruksene. Er dette avgjørende for smaken?

2. Jeg vasket også ut med for lite vann så jeg fikk bare 15 liter øl på gjæringsdunken (OG 1055). Kan man helle på mer vann etter at stormgjæringen er ferdig? Jeg leste et sted at det skal gå fint, men har aldri turt å gjøre det selv pga bakterier... har dere noen erfaringer med dette? Bør man isåfall koke vannet først? Vannet som er brukt til bryggingen er rent kildevann, og ikke "by-vann" som er tilsatt klor... eller hva det nå er...

Håper noen kan gi en glad amatør noen tips;)

God sommer, folkens

Det er ikke alltid ting klaffer helt i starten, men det kommer helt sikkert til å bli veldig godt  ;)

Det er ikke noen problemer å koke i 60 minutter og jeg ville heller ikke ha fylt noe vann. Mange ganger disse bryggene som går litt skeis som blir skikkelig gode  :)
 
Hei du,
takk for svaret  :).
Jeg mener selvfølgelig at jeg kokte vørteren 60 min, og ikke mesken :bank2:

Har fremdeles ikke helt bestemt meg om jeg skal koke en 5-10 liter vann og ha i gjæringsbøtta. Dette ølet skal tørrhumles også, og siden jeg har såpass lite øl, bør jeg vel ha i litt mindre humle enn det som var målt opp i settet(25L).

Takk for svar :amen:

Hilsen
Svein
 
Som jeg skrev i en annen tråd så koker jeg ca. halv vørtermengde fra ekstrakt, og fyller etter med kaldt vann fra springen før gjær tilsettes, og har ikke hatt et infisert brygg på veldig lenge, så etterfylling etter stormgjæring kan umulig være farlig. Det avhenger som andre har sagt på hvilken OG du ønsker for brygget.
 
Tilbake
Topp