Espen Breivik
Fylkesstyre
Vurderer å dyppe foten forsiktig i litt Brett, så tenkte jeg skulle starte med å etterkarbonere med Brett istedenfor sukker på flaske på en Belgisk Tripel jeg har ferdig gjæret på FG 1.009, har kjøpt inn en tube WLP650 BRETTANOMYCES BRUXELLENSIS
Er jo litt nervøs for å lage flaskebomber, så har samtidig prøvd å få litt mer forståelse på hvordan jeg kan finne ut av hvor mye CO2-volum og flasketrykk. Etter litt Google-forskning, har jeg laget et regneark som iaf. ser fint ut (og forhåpentligvis stemmer)
Det er to variabler som jeg syns er vanskelig å finne noe ut av:
Er jo litt nervøs for å lage flaskebomber, så har samtidig prøvd å få litt mer forståelse på hvordan jeg kan finne ut av hvor mye CO2-volum og flasketrykk. Etter litt Google-forskning, har jeg laget et regneark som iaf. ser fint ut (og forhåpentligvis stemmer)
Det er to variabler som jeg syns er vanskelig å finne noe ut av:
- Hvor mye tåler forskjellige flasker - her er det veldig lite info fra nettbutikker generelt, i noen få tilfeller så oppgis det, spesielt på champagne-aktige flasker, men ikke vanlige flasker. Ser ut for meg som en gjengs oppfatning er at toleransen iaf. er rundt 3.0 - 3.5 CO2 vol for "standard" brune flasker man kjøper i Norge / Europa.
- Utgjæring med f.eks. WLP 650 på flaske - finnes det noe teoretisk nedre grense? Noen som har erfaringer med å sekundærgjære - hva ble FG? Stabiliserte den seg noen gang?