Ettergjæring med Brett på flasker (WLP 650)

espie

Norbrygg-medlem
Vurderer å dyppe foten forsiktig i litt Brett, så tenkte jeg skulle starte med å etterkarbonere med Brett istedenfor sukker på flaske på en Belgisk Tripel jeg har ferdig gjæret på FG 1.009, har kjøpt inn en tube WLP650 BRETTANOMYCES BRUXELLENSIS

Er jo litt nervøs for å lage flaskebomber, så har samtidig prøvd å få litt mer forståelse på hvordan jeg kan finne ut av hvor mye CO2-volum og flasketrykk. Etter litt Google-forskning, har jeg laget et regneark som iaf. ser fint ut (og forhåpentligvis stemmer) :p

1645392888987.png

Det er to variabler som jeg syns er vanskelig å finne noe ut av:
  • Hvor mye tåler forskjellige flasker - her er det veldig lite info fra nettbutikker generelt, i noen få tilfeller så oppgis det, spesielt på champagne-aktige flasker, men ikke vanlige flasker. Ser ut for meg som en gjengs oppfatning er at toleransen iaf. er rundt 3.0 - 3.5 CO2 vol for "standard" brune flasker man kjøper i Norge / Europa.
  • Utgjæring med f.eks. WLP 650 på flaske - finnes det noe teoretisk nedre grense? Noen som har erfaringer med å sekundærgjære - hva ble FG? Stabiliserte den seg noen gang?
 
Er vel uansett vanskelig å gi noe fasit på hvor langt ned den kan gå. Kommer an på malt og meskeprofil. Potensielt ned på minussida.

Men brett jobber relativt sakte, så tålmodighet er viktig. La det gå et par måneder mellom test sampling. Ellers kan det bli som det ofte er med lagringsøl. Den siste flaska var perfekt, men også den siste

Kar kun brukt brett på fat. Da kan du justere inn co2 underveis. Men Orval har jo absolutt god erfaring med brett på flaske. Ett av mine favorittøl.
 
Er vel uansett vanskelig å gi noe fasit på hvor langt ned den kan gå. Kommer an på malt og meskeprofil. Potensielt ned på minussida.

Men brett jobber relativt sakte, så tålmodighet er viktig. La det gå et par måneder mellom test sampling. Ellers kan det bli som det ofte er med lagringsøl. Den siste flaska var perfekt, men også den siste

Kar kun brukt brett på fat. Da kan du justere inn co2 underveis. Men Orval har jo absolutt god erfaring med brett på flaske. Ett av mine favorittøl.
Hvis man har en spundingventil med trykkmåler, og plast ballock kork (som passer på brusflaske), kan man kjøre en type «forced carbonation test»; Ha en slik «monitorflaske», og resten på type champagneflasker el. likn. Men det er jo ingen garanti for at de gjærer i samme tempo, (selv om de i teorien skulle det hvis temp og innhold er det samme).
Når trykket er som ønsket, kan man stoppe gjæringsprosessen ved å ta de i bryggemaskinen, varme opp en stund. Mener å huske at Rudi Ghequire fortalte i en podcast at Rodenbach gjør dette, (pasteuriserer).
 
Hvis man har en spundingventil med trykkmåler, og plast ballock kork (som passer på brusflaske), kan man kjøre en type «forced carbonation test»; Ha en slik «monitorflaske», og resten på type champagneflasker el. likn. Men det er jo ingen garanti for at de gjærer i samme tempo, (selv om de i teorien skulle det hvis temp og innhold er det samme).
Når trykket er som ønsket, kan man stoppe gjæringsprosessen ved å ta de i bryggemaskinen, varme opp en stund. Mener å huske at Rudi Ghequire fortalte i en podcast at Rodenbach gjør dette, (pasteuriserer).
Mener du å sette flaskene i vannbad i bryggemaskinen?
 
Hvis man har en spundingventil med trykkmåler, og plast ballock kork (som passer på brusflaske), kan man kjøre en type «forced carbonation test»; Ha en slik «monitorflaske», og resten på type champagneflasker el. likn. Men det er jo ingen garanti for at de gjærer i samme tempo, (selv om de i teorien skulle det hvis temp og innhold er det samme).
Når trykket er som ønsket, kan man stoppe gjæringsprosessen ved å ta de i bryggemaskinen, varme opp en stund. Mener å huske at Rudi Ghequire fortalte i en podcast at Rodenbach gjør dette, (pasteuriserer).

Det var gode tips - hadde tenkt litt å kjøpe aphrometer, men kan jo selvfølgelig bruke PET-flaske med spunding valve som du beskriver, eller så kan jeg bruke den digitale måleren jeg nettopp kjøpte rett på. Aldri hørt om å pasteurisere på den måten men gir jo mening.

Nå feiget jeg ut denne gangen og flasket batchen på vanlig måte med ekstra gjær og sukkerbiter, men skal teste dette neste gang.
 
Mener du å sette flaskene i vannbad i bryggemaskinen?
Ja … nå mener jeg ikke at det er det Rodenbach gjør, da, men det vil jo være en mulig måte å pasteurisere for en hjemmebrygger. Aner ikke om flaskene vil holde det økte trykket som oppstår pga oppvarmingen.
Har planer om å forsøke dette, men med keg, ikke flasker, for en flamsk rød, fordi jeg ønsker å blende med ferskere øl. Så tappe på flasker i ettertid.
Ev også tilføre ekstra sødme, (noe jeg har ett vagt minne om at Rudi snakket om). Rodenbach har jo endel sødme….
Hvis det ikke allerede har kommet fram allerede; Jeg ELSKER Rodenbach :p… og flamske øl generelt.
 
Det var gode tips - hadde tenkt litt å kjøpe aphrometer, men kan jo selvfølgelig bruke PET-flaske med spunding valve som du beskriver, eller så kan jeg bruke den digitale måleren jeg nettopp kjøpte rett på. Aldri hørt om å pasteurisere på den måten men gir jo mening.

Nå feiget jeg ut denne gangen og flasket batchen på vanlig måte med ekstra gjær og sukkerbiter, men skal teste dette neste gang.
Oooog da tipset du meg om 2 nye produkter jeg bare måååå ha :rolleyes:
(Seriøst, takk for tipset, kjente ikke til disse produktene … ironien var rettet mot mitt egne maniske behov for å anskaffe kule/nyttige bryggedingser).
Med aphrometer, (høres ut som et apparat for å måle volumet på krøllete hår), kan man jo også ha kontroll på trykk under oppvarming ved pasteurisering.

EDIT: Man kan vel greie å tilpasse en overgang så man kan koble til en John Guest - og bruke manometer man allerede har, feks en duotight, eller finne en billigere overgang mellom kork og manometer, (M8 -> manometer). Man får jo tilsvarende manometer for 199,- Prispåslaget for messingovergangen er litt drøy, (selv om den er tilpasset en o-ring).
 
Sist redigert:
Jeg tør ikke regne på hva ølflaskene mine EGENTLIG koster!
Det syke er at jeg alltid prøver å spare penger på å kjøpe ting på tilbud eller i volum. Det starta med sekker med korn og mølle, og har balla på seg deretter ….
Som jeg ofte drar frem når jeg prater med ikke-bryggere om hobbyen: «Det er jo faktisk en hobby man kan SPARE penger på…(*evil grin*)». Argumentet ligger vel i samme kategori som «gratis første gangen» om dop :p
 
Kan du forklare litt nærmere hvorfor du ønsker å gjære på flaske? Høres noe skummelit ut spør du meg...

Har laget noen brett saison-varianter. Bruker ca. 6mnd før jeg flasker de. Da er de stabile og fått utviklet småpen brettkarakter. Har hatt de stående over 3 år uten endring i karbonering.
 
Tilbake
Topp