Ettergjæring og flasketrykk

Prøvde nettopp å åpne en halv halvliter på flaske fra forrige brygg. Ettergjæringa har bare stått i ca. tre uker, men jeg mente å ha lest at det gikk an å sjekke litt tidligere. Da jeg frekt og freidig skulle åpne korken smalt den opp i sjampanje-fart mens ølet bruste over i en lang periode.

Så er spørsmålet; betyr dette infisert øl eller at trykket er større under gjæringen enn ved gjæringens slutt? En forklaringsoutsider er at flasken hadde for mye oksygen og at det fører til trykk (som sagt, halv halvliter)?

Hva sier de kompetente?

Kompetent vet jeg ikke. Hva slags temperatur hadde ølet år du åpnet den? Hvis det var romtemperert frigjøres veldig mye av kullsyren. Forsøk i såfall å kjøl en flaske ned i kjøleskapet og prøv igjen :)

Trykket er ikke høyere mens sukkeret blir spist opp. Vil tro det er en stigende kurve etterhvert som gjøren jobber.

Hvor mye sukker brukte du per liter?

Ølet var kaldt... Jeg brukte et forholdstall jeg fant på nettet, men har dessverre ikke begynt med loggføring ennå. Det var riktignok den siste flasken jeg tappet. Kanskje sukkeret var litt mer konsentrert der... Får kanskje teste en flaske til.

Tilbake
Topp