Ettergjæring på fat+ isinglass?

Har tenkt og prøve og ettergjære på fat denne gangen istedet for tvangskarbonering.
2 ting eg lurer på:
Setter dere trykk på fatet og lufter ut etter laken og ølet er på sin trygge plass i fatet? (for og kvitte seg med resterende oksygen)
Går det an og ha i isinglass i fattet sammen med laken for og speede opp klaringen?

Kan være greit for å samtidig se at fatet er tett, gjæring foregår så sakte at Co2 kan lekke ut ved mikroskopiske lekasjer, dermed blir ikke ølet karbonert.     

ok da setter eg en skvett trykk på det :)
isinglasset da noen som har prøvd og hive det i sammen med laken?

Har prøvd isinglass, men aldri før/samtidig med naturlig karbonering.
For min egen del ville jeg nok gjort en av delene, ikke begge samtidig. Synd hvis ølet ender flatt og søtt, ville heller hatt det litt uklart.

Er det ikke slik at ølet bør stå kaldt for å få maksimal effekt av isinglass?
For å kvitte seg med en eventuell kjøletåke for eksempel.

Isinglass tar ikke kjøletåle, kun gjær (er det jeg har lært i hvert fall). Men jeg tror du har rett i at isinglass har best effekt på lav temperatur, men da vil alegjæren gå i dvale...

OyvindEG skrev:
Isinglass tar ikke kjøletåle, kun gjær (er det jeg har lært i hvert fall). Men jeg tror du har rett i at isinglass har best effekt på lav temperatur, men da vil alegjæren gå i dvale...

Joda, isinglass tar kjøletåke. Så vidt jeg vet, det eneste klarningsmiddelet som klarer å ta kjøletåke.

gustavf skrev:
OyvindEG skrev:

Joda, isinglass tar kjøletåke. Så vidt jeg vet, det eneste klarningsmiddelet som klarer å ta kjøletåke.

I noen grad, men ikke fullstendig.

Det forutsetter vel at man kjøler til det blir kjøletåke for at isinglass skal ta denne. Ellers er ikke stoffet glad i temperatur og har kort holdbarhet (hvis man bruker slik ferdigblandet isinglass). Det skal vel ikke over 20C, anbefalt under 16?

Beant skrev:
Det forutsetter vel at man kjøler til det blir kjøletåke for at isinglass skal ta denne. Ellers er ikke stoffet glad i temperatur og har kort holdbarhet (hvis man bruker slik ferdigblandet isinglass). Det skal vel ikke over 20C, anbefalt under 16?

Og i butikkhylla står den stort sett på 20C+ i minste fall noen uker før du kjøper den..

Tilbake
Topp