"Støv" er min assosiasjon til oksidering, også.TS nevner sand, kan det være oksidering? Uavhengig av hva slags karoneringsagent som er brukt? Mørke øl oksiderer med et nnet smakspreg enn lyse øl. Mørke øl blir ofte "støvete" hvis de begynner å oksidere synes jeg. Er støvete et annet ord for "sand"?
Jeg skreiv fruktose i stedet for sukrose først i den første setningen der, og dermed blei den meningsløs. Jeg har retta det nå.Forklar også gjerne for oss som er litt mindre klarsynte.
Da har jeg testet vørter mot sukker for karbonering.Karboneringssuker gjør at alkoholinnholdet i ølet øker. Restsødmen øker dog ikke proporsjonelt, fordi sukkeret blir gjæret helt ut. Det vil bety at vi tynner ut den originale vørteren. Spørsmål er derfor ikke om dette gjør forskjell, men hvor går grensa for at dette blit merkbart.
Hvis vi karbonerer 12°P-ish øl med 6g/l sukker, utgjør karboneringssukker omtrent 3% av gjærbart sukker i ølet. Selv om sukkeret ikke nødvendigvis tilfører smak, blir ølet en snev tørrere.
Er 3% nok til at noen merker forskjell? Mest sannsynligvis ikke, men det er ikke helt utelukket, at noen sensitive øldrikkere gjør det. Det hadde vært artig å kjøre en eksperiment, og prøve hvor mye sukker kan man bruke i ølet før det blir merkbart
Da har jeg testet sukker mot vørter for karbonering. Resultatet sier jeg ikke enda. Jeg venter til du har fått smakt på de 2 flaskene jeg sendte deg. Jeg fikk samboeren min til å skjenke opp ølet og merke glassene.Karboneringssuker gjør at alkoholinnholdet i ølet øker. Restsødmen øker dog ikke proporsjonelt, fordi sukkeret blir gjæret helt ut. Det vil bety at vi tynner ut den originale vørteren. Spørsmål er derfor ikke om dette gjør forskjell, men hvor går grensa for at dette blit merkbart.
Hvis vi karbonerer 12°P-ish øl med 6g/l sukker, utgjør karboneringssukker omtrent 3% av gjærbart sukker i ølet. Selv om sukkeret ikke nødvendigvis tilfører smak, blir ølet en snev tørrere.
Er 3% nok til at noen merker forskjell? Mest sannsynligvis ikke, men det er ikke helt utelukket, at noen sensitive øldrikkere gjør det. Det hadde vært artig å kjøre en eksperiment, og prøve hvor mye sukker kan man bruke i ølet før det blir merkbart
Da har jeg testet vørter mot sukker for karbonering.
Resultatet sier jeg ikke enda. Jeg venter til du får smakt på de 2 flaskene jeg sendte. Jeg fikk samboeren til å skjenke opp og merke glassene.
Da har jeg testet sukker mot vørter for karbonering. Resultatet sier jeg ikke enda. Jeg venter til du har fått smakt på de 2 flaskene jeg sendte deg. Jeg fikk samboeren min til å skjenke opp ølet og merke glassene.
Vis vedlegget 50541
Kjente mere lukt, smak og tydelig mer bitterhet på den som var karbonert med vørter.Vis vedlegget 50696
I dag lekte vi litt Brulosophy med samboeren. Amber ale fra @Mc.
2 glass med sukkerkarbonert øl og ett karbonert med vørter (eller omvendt?).
Jeg mente at jeg kjente forskjell (noe mer bitterhet/humlesmak), og valgte riktig glass i første runde. Men etterpå var det ren gjetting. Jeg var rett og slett ikke i stand til å kjenne forskjell - og heller ikke samboeren.
Hvordan gikk det med deg @Mc. ?
Jeg synes det ville være veldig rart om det blir merkbar forskjell på bitterheta. Vi er dårlige til å kjenne mindre forskjeller der, så det må ha vært relativt store forskjeller. Og det virker ikke rimelig.Kjente mere lukt, smak og tydelig mer bitterhet på den som var karbonert med vørter.
Men som deg så ble jeg mere usikker etter å ha drukket halve glasset.
Tror smaksløkene fort blir litt bedøvd.
Ble litt overrasket over at det ene ølet var merkbart bittert. Artig at du også kjente det. Har egentlig ikke noen favoritt av de 2 forskjellige ølene.
Har flere øl stående til gjæring som jeg skal gjøre det samme med. Litt moro å prøve.
Muligens. Det så likt ut, men vanskelig å vite.Karboneringsnivået kanskje som kan oppfattast som ulik bitterhet?
Hvis du koker en sånn vørter, vil jeg ikke utelukke at du vil kunne merke det - men det kommer nok selvfølgelig mye an på hvor lenge du koker den.Tenkte forresten på det med den Old salt Tavern oppskrifta med masse humle i hopstand. Kokte opp igjen vørteren før flasking og synst den smakte ganske bittert, kanskje fått litt meir bitterheit av koking av vørteren. Men trur det utgjer så lite forskjell totalt at det ikkje blir merkbart..
Og kanskje kan dette være en forklaring på at folk noen ganger opplever at sukkerkarbonering og spesiekarbonering ikke alltid gir det samme resultatet? I alle fall om man smaker på ølet mens det er ganske ferskt?
Musikk i mine ører (? -øyne?). Da håper jeg på reduksjon til en anelse ved neste sjekk, og så videre til null. Eple er en totalt ødeleggende bisma/usmak i øl.Jeg hadde også en Saison brygga i sommer og som altid karbonerer jeg belgisk på flaske med 2 sukkerbiter /0,5
Første karboneringssjekken etter en uke syntes jeg kunne ane litt "eple" tenkte det bare kunne skyldes litt høy temperatur (28 C /BE-134), men nå nøyaktig en måned senere er det helt borte. Bare deilig og fenolsk nå
Men det er jo interessant om dette er et vanlig fenomen ved karbonering med sukker.
Der er du antakelig på linje med de fleste, men jeg er alltid så nysgjerrig på hvordan ølet blir, at jeg har vondt for å drøye så lenge. Og nå klarte jeg bare et par-tre dager.men hvor lenge lot du dem stå før du smakte? Flaskekarbonert øl bør da i hvertfall få stå en uke syntes jeg