Ettersmak av vanlig sukker brukt for karbonering på flaske?

TS nevner sand, kan det være oksidering? Uavhengig av hva slags karoneringsagent som er brukt? Mørke øl oksiderer med et nnet smakspreg enn lyse øl. Mørke øl blir ofte "støvete" hvis de begynner å oksidere synes jeg. Er støvete et annet ord for "sand"?
 
TS nevner sand, kan det være oksidering? Uavhengig av hva slags karoneringsagent som er brukt? Mørke øl oksiderer med et nnet smakspreg enn lyse øl. Mørke øl blir ofte "støvete" hvis de begynner å oksidere synes jeg. Er støvete et annet ord for "sand"?
"Støv" er min assosiasjon til oksidering, også.
Forklar også gjerne for oss som er litt mindre klarsynte.
Jeg skreiv fruktose i stedet for sukrose først i den første setningen der, og dermed blei den meningsløs. Jeg har retta det nå.

Trykkleif, altså. Erik er rå på å finne sånne som skaper forvirring - og jeg har en lei tendens til å produsere dem:).
 
Karboneringssuker gjør at alkoholinnholdet i ølet øker. Restsødmen øker dog ikke proporsjonelt, fordi sukkeret blir gjæret helt ut. Det vil bety at vi tynner ut den originale vørteren. Spørsmål er derfor ikke om dette gjør forskjell, men hvor går grensa for at dette blit merkbart.

Hvis vi karbonerer 12°P-ish øl med 6g/l sukker, utgjør karboneringssukker omtrent 3% av gjærbart sukker i ølet. Selv om sukkeret ikke nødvendigvis tilfører smak, blir ølet en snev tørrere.

Er 3% nok til at noen merker forskjell? Mest sannsynligvis ikke, men det er ikke helt utelukket, at noen sensitive øldrikkere gjør det. Det hadde vært artig å kjøre en eksperiment, og prøve hvor mye sukker kan man bruke i ølet før det blir merkbart :)
Da har jeg testet vørter mot sukker for karbonering.
Resultatet sier jeg ikke enda. Jeg venter til du får smakt på de 2 flaskene jeg sendte. Jeg fikk samboeren til å skjenke opp og merke glassene.
Karboneringssuker gjør at alkoholinnholdet i ølet øker. Restsødmen øker dog ikke proporsjonelt, fordi sukkeret blir gjæret helt ut. Det vil bety at vi tynner ut den originale vørteren. Spørsmål er derfor ikke om dette gjør forskjell, men hvor går grensa for at dette blit merkbart.

Hvis vi karbonerer 12°P-ish øl med 6g/l sukker, utgjør karboneringssukker omtrent 3% av gjærbart sukker i ølet. Selv om sukkeret ikke nødvendigvis tilfører smak, blir ølet en snev tørrere.

Er 3% nok til at noen merker forskjell? Mest sannsynligvis ikke, men det er ikke helt utelukket, at noen sensitive øldrikkere gjør det. Det hadde vært artig å kjøre en eksperiment, og prøve hvor mye sukker kan man bruke i ølet før det blir merkbart :)
Da har jeg testet sukker mot vørter for karbonering. Resultatet sier jeg ikke enda. Jeg venter til du har fått smakt på de 2 flaskene jeg sendte deg. Jeg fikk samboeren min til å skjenke opp ølet og merke glassene.
IMG_20210324_203438419-picsay.jpg
 
Da har jeg testet vørter mot sukker for karbonering.
Resultatet sier jeg ikke enda. Jeg venter til du får smakt på de 2 flaskene jeg sendte. Jeg fikk samboeren til å skjenke opp og merke glassene.

Da har jeg testet sukker mot vørter for karbonering. Resultatet sier jeg ikke enda. Jeg venter til du har fått smakt på de 2 flaskene jeg sendte deg. Jeg fikk samboeren min til å skjenke opp ølet og merke glassene.
Vis vedlegget 50541
DSC_2963.JPG
I dag lekte vi litt Brulosophy med samboeren. Amber ale fra @Mc.
2 glass med sukkerkarbonert øl og ett karbonert med vørter (eller omvendt?).

Jeg mente at jeg kjente forskjell (noe mer bitterhet/humlesmak), og valgte riktig glass i første runde. Men etterpå var det ren gjetting. Jeg var rett og slett ikke i stand til å kjenne forskjell - og heller ikke samboeren.

Hvordan gikk det med deg @Mc. ?
 
Vis vedlegget 50696
I dag lekte vi litt Brulosophy med samboeren. Amber ale fra @Mc.
2 glass med sukkerkarbonert øl og ett karbonert med vørter (eller omvendt?).

Jeg mente at jeg kjente forskjell (noe mer bitterhet/humlesmak), og valgte riktig glass i første runde. Men etterpå var det ren gjetting. Jeg var rett og slett ikke i stand til å kjenne forskjell - og heller ikke samboeren.

Hvordan gikk det med deg @Mc. ?
Kjente mere lukt, smak og tydelig mer bitterhet på den som var karbonert med vørter.
Men som deg så ble jeg mere usikker etter å ha drukket halve glasset.
Tror smaksløkene fort blir litt bedøvd.
Ble litt overrasket over at det ene ølet var merkbart bittert. Artig at du også kjente det. Har egentlig ikke noen favoritt av de 2 forskjellige ølene.
Har flere øl stående til gjæring som jeg skal gjøre det samme med. Litt moro å prøve. :)
 
Kjente mere lukt, smak og tydelig mer bitterhet på den som var karbonert med vørter.
Men som deg så ble jeg mere usikker etter å ha drukket halve glasset.
Tror smaksløkene fort blir litt bedøvd.
Ble litt overrasket over at det ene ølet var merkbart bittert. Artig at du også kjente det. Har egentlig ikke noen favoritt av de 2 forskjellige ølene.
Har flere øl stående til gjæring som jeg skal gjøre det samme med. Litt moro å prøve. :)
Jeg synes det ville være veldig rart om det blir merkbar forskjell på bitterheta. Vi er dårlige til å kjenne mindre forskjeller der, så det må ha vært relativt store forskjeller. Og det virker ikke rimelig.
 
Tenkte forresten på det med den Old salt Tavern oppskrifta med masse humle i hopstand. Kokte opp igjen vørteren før flasking og synst den smakte ganske bittert, kanskje fått litt meir bitterheit av koking av vørteren. Men trur det utgjer så lite forskjell totalt at det ikkje blir merkbart..
 
Tenkte forresten på det med den Old salt Tavern oppskrifta med masse humle i hopstand. Kokte opp igjen vørteren før flasking og synst den smakte ganske bittert, kanskje fått litt meir bitterheit av koking av vørteren. Men trur det utgjer så lite forskjell totalt at det ikkje blir merkbart..
Hvis du koker en sånn vørter, vil jeg ikke utelukke at du vil kunne merke det - men det kommer nok selvfølgelig mye an på hvor lenge du koker den.

Hvis en skal være sikker på at en så langt mulig bare tester forskjellen mellom vørter og sukker, må en passe på:
  • at det ikke dreier seg om tørrhumla øl, siden vørteren jo ikke er tørrhumla, og vil kunne endre smaksprofilen noe - i ale fall i teorien.
  • at vørteren ikke har stått i kjøleskap, siden det kan skje smaksendringer i den når den oppbevares på den måten
  • at vørteren ikke kokes, siden det vil øke bitterheta i den
Det vil uansett ikke være mulig å få alt helt likt. Bruker du tørt sukker/drops vil du øke alkoholinnholdet, hvilket du ikke gør når du bruker vørter, og bruker du sukkerlake for å helt eller delvis kompensere, vil du tørre ut ølet. Så uansett hvor omhyggelig man er, vil man ende opp med to ulike øl.

Jeg tror man likevel skal være nokså følsom for kunne merke en forskjell. Og det litt kjedelige er at det vil være veldig vanskelig å si hvor årsaken til forskjellen ligger.

Nå mener noen de kjenner en spesiell "sukkersmak", og at den nærmest er en slags usmak. Og for å teste om det finnes en sånn, trenger man ikke kjøre med split batches og triangeltester. Da er det jo bare å drikke seg gjennom en del ulike øl, hvorav noen er karbonert med sukker og andre med vørter, og dersom noen faktisk er i stand til å plukke ut de som er karbonert med sukker, så er det en rimelig konklusjon at sukkersmaken finnes - og at den skyldes sukkeret.
 
Når det gjelder hvorvidt det er forskjell på sukrose (vanlig sukker) og glukose (dekstrose, druesukker),er dette xbeerimentet ganse interessant. Det er en test av hard selzer med sukrose vs glukose, altså en drikk med 100% av det gjærbare materialet fra disse sukkerartene. En bedre test på om det er forskjell kan en vel vanskelig finne. Her er det absolutt ikke noe annet som kan virke inn.

Resultatet? Ingen forskjell.

Nå skal det sies at dette er en test uten panel. Det er bare bryggeren som tester. Og tidligere tester med sukrose vs glukose har pekt begge veier. Men min tolkning av dette er at når to av tre tester viser ingen forskjell, så er en sannsynlig forklaring at det er en eller annen feil ved det forsøket som ga forskjell. Men vi trenger egentlig at slike forsøk blir gjentatt. Det holder ikke med bare ett (av hvert, altså).
 
Jeg har ikke brukt sukker til karbonering på evigheter, men nå har jeg karbonert to øl med glukose, en pils og en belgusk saison (Slåtteøl). Og som vanlig klarer jeg jo ikke å vente med å teste, så ingen av dem fikk stå i fred mer enn et par dager før jeg jekka ei flaske.

Den første var pilsen, som er et eksperiment i varmgjæring med w-34/70 (18=20 grader). Da jeg flaska, var det ikke noe spesielt å merke; den kjentes rein og fin, og jeg var lykkelig. Men da jeg åpna den, var det tjukt med acetaldehyd - grønne epler - der. Og jeg var ikke lykkelig lenger.

Neste ute, et par dager seinere, var Slåtteølet. Det hadde også vært helt fint da jeg flaska - men nå var det også blitt til rein eplesaft:(.

Faktisk blei jeg litt lykkeligere da, for jeg mistenkte raskt at det var glukosens skyld. Jeg tester alltid tidlig, men med speise har jeg aldri opplevd det der. Ølet er, på et bestemt stadium under karboneringa, ikke godt, men karbonert med speise er det i alle fall aldri merkbart eplepreg - om det ikke var der fra før, da.

Så nå sitter jeg og prøver hardt å være tålmodig. Ingen flere tester før jeg med noen grad av rimelighet kan anta at ølet er ferdig karbonert. Jeg regner jo med at det er en fair sjanse for at gjæren rydder unna acetaldehydet i løpet av prosessen. Og jeg lurer sjølsagt veldig på om andre har opplevd dette her med sukkerkarbonering.

Og kanskje kan dette være en forklaring på at folk noen ganger opplever at sukkerkarbonering og spesiekarbonering ikke alltid gir det samme resultatet? I alle fall om man smaker på ølet mens det er ganske ferskt?
 
Og kanskje kan dette være en forklaring på at folk noen ganger opplever at sukkerkarbonering og spesiekarbonering ikke alltid gir det samme resultatet? I alle fall om man smaker på ølet mens det er ganske ferskt?

Jeg hadde også en Saison brygga i sommer og som altid karbonerer jeg belgisk på flaske med 2 sukkerbiter /0,5
Første karboneringssjekken etter en uke syntes jeg kunne ane litt "eple" tenkte det bare kunne skyldes litt høy temperatur (28 C /BE-134), men nå nøyaktig en måned senere er det helt borte. Bare deilig og fenolsk nå

Elllers så merker jeg ikke no forskjell på øl karbonert kunstig eller naturlig med sukrose, i hvertfall så vet jeg ikke hva jeg foretrekker

Hvorfor bruker du egentlig dextrose? De er vel ikke så tradisjonelt belgisk?
 
Jeg hadde også en Saison brygga i sommer og som altid karbonerer jeg belgisk på flaske med 2 sukkerbiter /0,5
Første karboneringssjekken etter en uke syntes jeg kunne ane litt "eple" tenkte det bare kunne skyldes litt høy temperatur (28 C /BE-134), men nå nøyaktig en måned senere er det helt borte. Bare deilig og fenolsk nå
Musikk i mine ører (? -øyne?:)). Da håper jeg på reduksjon til en anelse ved neste sjekk, og så videre til null. Eple er en totalt ødeleggende bisma/usmak i øl.

Men det er jo interessant om dette er et vanlig fenomen ved karbonering med sukker.
 
men hvor lenge lot du dem stå før du smakte? Flaskekarbonert øl bør da i hvertfall få stå en uke syntes jeg
Der er du antakelig på linje med de fleste, men jeg er alltid så nysgjerrig på hvordan ølet blir, at jeg har vondt for å drøye så lenge. Og nå klarte jeg bare et par-tre dager:).
 
Tilbake
Topp