Europris ekstraktsett ekstrem gjæring

Etter å ha vært på Europris med poden for å handle godteri til Halloween, plukket jeg med meg et ekstraktsett (Golden Blonde).
Jeg har kun brygget allgrain til nå, og har ingen erfaring med ekstraktsett, så tenkte det var moro å teste det også. Jeg fulgte bruksanvisningen, men tilsatt druesukkeret i det kokte vannet siden jeg tenkte ha det på fat og ikke flaske.
Jeg kastet den medfølgende gjæren og pitchet 1dl us05 slurry som var ca en uke gammel i stedet. Jeg har en Two-Captains klone (allgrain) som ble brygget sist søndag, den oppfører seg normalt (pitchet ca 2dl av samme slurry i den), men dette ølet tok helt av og ser ut til å ha gjæret seg ferdig på under et døgn. Det var aktivitet i vannlåsen allerede 2t etter pitching, og morgenen etter var vannlåsen helt tett av gjær og undersiden av lokket var også helt tildekket av krausen. Det ble satt på en bryggselv bøtte, og det var godt med headspace (22.5l øl) i bøtta). Dagen etter byttet jeg vannlås siden den gamle var tett, men det er ikke antydning til aktivitet i vannlåsen nå.
Er dette normalt, eller er det bare å helle dette brygget i dass?
(Det ble gjæret på 18 grader, i samme kjølerom som Two Captains klonen, men temp sensoren står på Two Captains, så det kan jo ha gått en del høyere).
 
Du kan anta at temperaturen inni bøtte har vært (svært) høy med det trykket og siden du ikke styrte temp, men hadde jevn ambient.
US-05 kan da gi mandarin/aprikos
La den gå seg ferdig med rikelig tid til opprydding.
Jeg har selv testet ekstrakt i perioden jeg er mellom to hus. Du kommer trolig ikke til å gjenta dette ofte :)
 
Passer jo bra med mandarin-øl til jul i det minste, hehe.
Jeg lar det stå et par uker og gir det en sjangse, men har ikke store forventningene.
 
Tørrhumlet denne i går, og i dag plopper det plutselig friskt i vannlåsen igjen, gjæren var tydeligvis ikke ferdig med å spise. Det var fremdeles tykk krausen (5cm+) når jeg åpnet den. Skjønner ikke helt hva som skjer med dette ølet, kan det være næring fra humla som har trigget den? Jeg tilsatte ikke noe næring selv.
 
Tørrhumlet denne i går, og i dag plopper det plutselig friskt i vannlåsen igjen, gjæren var tydeligvis ikke ferdig med å spise. Det var fremdeles tykk krausen (5cm+) når jeg åpnet den. Skjønner ikke helt hva som skjer med dette ølet, kan det være næring fra humla som har trigget den? Jeg tilsatte ikke noe næring selv.

Tørrhumling kan gjøre at mer co2 frigis som allerede er dannet samt at humla kan føre med seg enzymer som gjør at gjæren plutselig finner mer å spise
 
Tydelig at den har funnet mer å spise, da det har kommet en ny fersk krausen-ring over ølet i bøtta som ikke var der før, og vannlåsen har hatt god fart siden Søndag (har endelig begynt dabbe litt av igjen nå).
 
Tilbake
Topp