Første bryggeri og første brygg

Eller har du en annen finurlig måte å koble den på?.. Synes jeg har lest at den også kan kobles på de to ledningene som går fra termostat til kompressor..
[/quote]
ja det går an å koble den til de to ledningene som går fra termostat til kompressor. Disse ledningene kobler du til der på controlleren hvor det er bilde av en vippebryter. Du må ha egen strømtilkobling for å drive kontrolleren også. Jeg røsket ut alt og la inn på nytt.
Det er også en kabel inni der som går til innvendig lys som kan være kjekt å få med.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
En løsning for å holde ølet kaldt når kjøleskapet er for stort til å flyttes.
51a681b8-4b65-261f.jpg

Kjøpte 25kg pils malt og 25kg pale malt hos Safiren i Sandnes. Betalte 369 pr sekk. Synes ikke det er vondt. Skulle egentlig til Ikea, men måtte innom for å se utvalget.
51a681b8-4be6-2b5c.jpg
 
51a681b8-7560-f6c9.jpg

25 liter med pils til gjæring i den modifiserte fryseboksen.
Laget med 5500gr weyerman pils malt, mesket i 75min. Tilsatte 80gr Saaz i begynnelsen for kok i 70min og 15gr Saaz på de siste 2min. Brukte 2pk Saflager w34/70. Brukte også 1/4ts med Supermoss på de 10 siste min av koking.
Og havnet på 1050.
Har tilkoblet en PID kontroller på skyllevannet. Denne styrer et SSR rele som igjen styrer en kontaktor da jeg glemte å bestille kjøling til rele. Dette var igjen koblet til et 1900w varmeelement fra vaskemaskin.
Dette gjor bryggeprosessen mye lettere.
 
Da var pilsen ferdig gjæret på to uker. Når jeg tappet den på fat luktet det gjær/cider aktig, men da jeg smakte på en skvett så var det ikke noe usmak på det. Håper det blir bra.
Pilsen var ferdig gjæret i går derfor satt jeg kjøleskapet på 4grader til idag. Jeg gir det 1 uke med 1 bars trykk på 4 grader før prøvesmaking.
 
Det ble som jeg fryktet. 25 liter pils med smak av hermetisk mais. Har nok sammenheng med at det ikke ble kokt i over 90 min. Bedre lykke neste gang er det noe som heter.
 
Sikker på at det ikke er diacetyl du smaker? 2 uker er i underkant for en undergjæret øl, kan være lurt å la gjæren få rydde opp litt.
Prøv å sette øllet i romtemp en ukes tid, kanskje 2. Verdt et forsøk  :yes:

Min tsjekkiske pils på wlp800/10C smakte smør etter 4 uker, ble fin etter en uke i romtemp.
 
Takker for tips. Har ikke kastet det som er på korneliusen enda. Skal gi det litt tid før jeg smaker.
Er nybegynner i brygginen så jeg tenkte at denne nok gikk til .... Oppskriften jeg kopierte var helt lik min bortsett fra gjæren, og i følge den skulle det kun koke i 75min. Det luktet himmelsk hver gang jeg åpnet gjærings fryseboksen.
 
Batch nr 6 er under mesking. En American pale ale med crystal og munich malt. Batch nr 5 ble laget forrige søndag. Dette ble en stout.
Skyllevannstanken min har fått en 2,5KW element i bunn som får fart på oppkokingen.
London Porteren(Haandbryggeri klone) ble god, men kraftig. Fikk teste den sammen med orginalen, og det ble ikke så verst. Regner med at litt mere lagring vil gjøre susen.
Pilsen begynner å komme seg, et par uker til så er den nok perfekt.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Batch nr 6 var med humletypene Galena og Ahtanum. Og havnet på 1060.
Smakte på vørten, og den er lovende. Nå blir det lenge til neste brygging, så da blir tiden brukt til å bygge brygge rom i garasjen. Venter inn et minikjøleskap som enten skal bukes til øleskap eller gjæringsskap(kommer an på høyden).
Jeg planlegger også å gjøre en bestilling på brukte cornyer fra candirect(kan bestille for andre også for å spare på frakt)



Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
ahe9emyb.jpg

Et øleskap blir til. Dette var et mini kjøleskap med frysedel. Det neste som skal gjøres er å koble til en temperaturstyring, lakke den svart, montere tappetårn og dryppbrett.
 
Tilbake
Topp