Falsk bunn i vvb

er det noen her som brygger i varmtvannsberedere og bruker falsk bunn? I så fall, eller uansett, hvilken størrelse er å anbefale?
 
Ja det er det. Brukar perforert rustfri plate med 2mm hol. Diameteren er litt mindre enn ID på tanken slik at den landar litt nedi den bua botnen.
 
OK, så da er ikke planen med å lage en på 48 cm helt på jorde da, når tanken er 49,5 cm innvendig.
Nei det høyrest heilt fint ut. Er den for stor kiler den seg liksom litt fast. Er den ein centimeter eller to mindre legg den seg såpass langt nedi at det ikkje blir eit problem.
 
Jeg laget en som er tilpasset litt for nært diameteren til berederen, så den bare passer en vei nedi. Det er litt stress, men ikke nok til at jeg har funnet frem vinkelsliperen enda. Har satt fem bein av gjengestang på den for å løfte den over varmeelementene og laget håndtak av rustfri ståltråd.
 

Vedlegg

  • 20140808_203536.jpg
    20140808_203536.jpg
    153,8 KB · Sett: 98
Ja tenkte at 3mm vart litt stort. Men gjør kanskje et forsøk for har ikke noe annet å bruke den til.
Men hvis andre har prøvd og fått/ikke fått bra resultat så hadde det vært fint med tilbakemelding.
Tror jeg har 1mm kappskiver fra Biltema. Kanskje bedre å slisse med slike?
 
Om 3mm blir for stort kan du klippe ut fugenetting oglegge oppå. Enkelte byggevarefprretningar har rustfri netting
 
Noen som vet om falskbunnene som er å få kjøpt på Bryggselv eller andre bryggeforretninger passer fint i en 50cm bereder? Og bruker noen et mindre filter under for å være sikker på å sile ut så mye trub som mulig?
 
Noen som vet om falskbunnene som er å få kjøpt på Bryggselv eller andre bryggeforretninger passer fint i en 50cm bereder? Og bruker noen et mindre filter under for å være sikker på å sile ut så mye trub som mulig?

Det plar vel kanskje å stå ein dimensjon på silbotnar du kan få kjøpt.

Trub er ikkje noko problem under silbotnar i ein meskekjele - det er ikkje trub i meskekjelar. Trub oppstår etter koking og då brukar du ikkje silbotn.
 
Korn er ikkje noko problem å få inn i sirkulasjonen - eg går ut frå at du tenkjer å sirkulera? Korn og rusk vil jo sirkulerast tilbake på toppen av mesken og mesken vil fungera som sil over silbotnen og halda igjen partiklar - iallefall så lenge du ikkje rører heilt nede ved silbotnen.
 
Tilbake
Topp