Falsk bunn / silbunn

Jeg vurderer det samme selv, for å få høyere utbytte enn med meskerør. Men det er skylleprosessen som stopper meg. Blir fort mye søl med en BIAB, kontra et meskerør som du setter på toppen og lar seg renne av.

Ser for meg at skylleprosessen med meskepose vil være å tappe ut vørter og fylle vann i nogenlunde samme tempo til ønsket menge er oppnådd for deretter å løfte ut posen og helle vørteren tilbake eller at man eventuelt overfører denne til foretrukket kokekjele.
 
Ser for meg at skylleprosessen med meskepose vil være å tappe ut vørter og fylle vann i nogenlunde samme tempo til ønsket menge er oppnådd for deretter å løfte ut posen og helle vørteren tilbake eller at man eventuelt overfører denne til foretrukket kokekjele.
Da forsvinner litt at poenget med en kompaktbrygger, samtidig som det tar lengre tid å få varmet opp vørteren til kok. Det er to faktorer som jeg foretrekker ihvertfall.
 
Da forsvinner litt at poenget med en kompaktbrygger, samtidig som det tar lengre tid å få varmet opp vørteren til kok. Det er to faktorer som jeg foretrekker ihvertfall.

Enig. Jeg kommer nok til å forsøke med meskepose etter hvert og ta en avgjørelse på om et høyere utbytte er verdt den ekstra tiden det tar med tanke på oppvarming av vørter etter avtapping.
 
Ser for meg følgende :


1. Meske med pose og en falskbunn på kompaktbrygger
2. Øke temperaturen til 78 grader og la denne stå i 15 min.
3. Heve posen og la denne sile av i gjæringskar
4. Bruke tid til utvask på denne med 78 grader vann skyllevann
5.Helle denne vørteren over til kompaktbrygger
6.Start koking.
 
Et lite sidespor kanskje, men spør allikevel.
Vil man med løsningen ovenfor og hvor man får en ganske mye større kapasitet på volumet kunne benytte flere antall liter vann pr kilo malt ?
Eksempel : 6 kg malt. Her ville jeg normalt sett varmet opp ca 20 liter vann til mesking.
Da vil man med meskepose kunne bruke så mye som kanskje 23 liter vann slik at mesken står helt i toppen av kompaktbryggeren.
På denne måten så blir det mindre plass til skyllevann da. Men tenker at 3 liter mer vørter etter ordinær mesking kanskje er å foretrekke fremfor 3 liter skyllevann ? Tynnere mesk altså
Vil dette ha noen negativ effekt ?
 
Jeg bruker bare en fullåpen damprist rammen med BIAB. Dekker ikke hele bunnen, men forhindrer meskeposen å komme helt nedi bunnen. Da kan jeg holde mesketemperaturen jevn ved å ha platen på svak varme, uten at posen svir seg.
Jeg kjøpte en sånn men turte ikke bruke den da jeg var redd de skarpe kantene skulle rive hull i meskeposen ved røring. Dette er tydeligvis ikke noe problem?
 
IMG_2352.JPG Er det noen som vet om en plass denne kan fås kjøpt ? (Utgått hos Clas Ohlson) Helt perfekt til skylling av meskepose over et gjæringskar.
Kjøper gjerne en brukt dersom noen er villig til å selge.
 
Jeg kjøpte en sånn men turte ikke bruke den da jeg var redd de skarpe kantene skulle rive hull i meskeposen ved røring. Dette er tydeligvis ikke noe problem?
Det har aldri vært noe problem for meg. Evt kan knotten som stikker opp i midten skrus av.

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
 
Det har aldri vært noe problem for meg. Evt kan knotten som stikker opp i midten skrus av.

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
Knotten kan skrus av, ja, men jeg syns alle kanter og hjørner på de "bladene" man bretter ut var i overkant skarpe.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Knotten kan skrus av, ja, men jeg syns alle kanter og hjørner på de "bladene" man bretter ut var i overkant skarpe.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Hm, det er er sikkert litt ulikheter mellom produsentene på hvir skarpe de er. Min har det i hvert fall aldri vært noe problem med i forhold til det. Husk på at en meskepose er temmelig solid.
 
Tilbake
Topp